- anon17386121
- Avstängd ●
Funderade lite på de trådar som finns här i Digitalfoto sektionen och
kan med glädje säga att det är betydligt mindre bråk och skitsnack,
framför allt jämfört med Musikloungen, men ibland kan det vara kul
att kunna slänga ur sej en fundering/kommentar som inte är värd att
skapa en helt egen tråd för, så jag tänkte kolla läget för en tråd för
just detta...
Mitt första inlägg har jag redan gjort på sätt och vis, att detta är nog
den trevligaste delen av forumet där folk bråkar minst om märke eller
annat, tycker olika utan att behöva övertyga andra
LCR
Mm, jag vet att där är par stycken fotointresserade där jag jobbar, men ingen som jag direkt har någon kontakt med. Jag har en stor glasvägg som vätter ut mot korridoren. Där har jag satt upp ca 70 st av mina fotografier i blandad kompott, så folk stannar till och kikar. Himla skoj. Och ibland ställer de frågor osv. Byter ut mot en ny "batch" när jag har ungefär lika många till som är nya.
Jag har en stor glasvägg som vätter ut mot korridoren. Där har jag satt upp ca 70 st av mina fotografier i blandad kompott, så folk stannar till och kikar. Himla skoj. Och ibland ställer de frågor osv. Byter ut mot en ny "batch" när jag har ungefär lika många till som är nya.
Kul idé. Jag skriver sällan ut bilder för eget bruk (dock brukar jag skriva ut och ge bort till familj, släktingar och vänner titt som tätt). Skriver du ut på fotoskrivare hemma eller beställe från en firma? Vilka storlekar väljer du då?
Kul idé. Jag skriver sällan ut bilder för eget bruk (dock brukar jag skriva ut och ge bort till familj, släktingar och vänner titt som tätt). Skriver du ut på fotoskrivare hemma eller beställe från en firma? Vilka storlekar väljer du då?
Jag tycker det är kul att se hur de blir på papper, så att säga. Jag skickar in dem för print-off hos www.korthuset.se och jag beställer i storlek 11x15 cm.
Jag tycker det är kul att se hur de blir på papper, så att säga. Jag skickar in dem för print-off hos www.korthuset.se och jag beställer i storlek 11x15 cm.
Själv funderar jag på att köpa en fotoskrivare vid något tillfälle, har sett en Epson eller Canon (minns inte), men är lite osäker på hur bra det är med oregelbundet användande...
Lite OT men vi åker nog in till Danderyds sjukhus om några få timmar då våran dotter (?) är definitivt på väg.
LCR
Själv funderar jag på att köpa en fotoskrivare vid något tillfälle, har sett en Epson eller Canon (minns inte), men är lite osäker på hur bra det är med oregelbundet användande...
Lite OT men vi åker nog in till Danderyds sjukhus om några få timmar då våran dotter (?) är definitivt på väg.
LCR
Köp i alla fall inte de pyttesmå som skriver ut i vykortstorlek... Det är ju väldigt dyrt per foto. Jämfört med att få dem framkallade. Pallar man vänta 2-4 arb.dagar så är det bättre o skicka in för framkallning. Och billigare.
Stort grattis i förskott!
Jag har ganska lätt för att prata med folk jag inte känner och frågar gärna
folk som fotograferar lite mer seriöst vad de använder, hur o.s.v. och då
inser jag snabbt att fotografer kan grupperas i olika grupper:
- De som gärna pratar om, visar, lyssnar utan att kameran blir en penisförlängare.
- De som är vänliga men ändå lite hemlighetsfulla med HUR de fotograferar.
- Motsatsen till den första gruppen. Har man en Canon 400D (eller Nikons
motsvarighet) så pratar de inte ens med en. Kan även vara att har man inte
Nikon/Canon så... Lite Mac/PC grej.
Jag föredrar (och tillhör) grupp 1.
LCR
Jag har ganska lätt för att prata med folk jag inte känner och frågar gärna
folk som fotograferar lite mer seriöst vad de använder, hur o.s.v. och då
inser jag snabbt att fotografer kan grupperas i olika grupper:
- De som gärna pratar om, visar, lyssnar utan att kameran blir en penisförlängare.
- De som är vänliga men ändå lite hemlighetsfulla med HUR de fotograferar.
- Motsatsen till den första gruppen. Har man en Canon 400D (eller Nikons
motsvarighet) så pratar de inte ens med en. Kan även vara att har man inte
Nikon/Canon så... Lite Mac/PC grej.
Jag föredrar (och tillhör) grupp 1.
LCR
Ja, 14-50mm är inte mkt till penisförlängning
Det är det objektivet som sitter på mestadels....
Är inte hemlighetsfull om nått.... Men jag ger ändå inte bort min frampillade Preset för Lightroom
Jag var på bilsalongen i Detroit för två år sedan. Riktigt tragiskt att se hur denna stad förfaller. Bilindustrin tycks ju inte heller se någon ljusning, så det lär nog bli än värre.
Pressfotografen Lars Lindqvist vann 2:a priset i World Press Photo igår. Kolla bildspelet i kolumnen till höger om artikeln. Grym skildring av verkligheten...
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2206&a=883576&rss=1399
Hans personliga hemsida: http://www.larslindqvist.com
Har flyttat 15 inlägg från den här tråden till en ny tråd:
http://www.99.se/musiklounge/260025-det-blev-toes.html
/Mod
Kollade in en länk i Musikloungen/dagens skratt och
bläddrade sedan vidare och hittade denna diamant!
Väl värd att se!! Slå på fullskärmsläge och njut.
http://www.wimp.com/madameanimated/
Jo, det är FOTO, en massa ihopsatta...
LCR
Jag har fått en gammal Nikon F3, men kan inget om vare sej Nikon eller modellen, och behåller den bara om den har ett prydnadsvärde. Jag har en gammal bälgkamera på min hylla, samt en gammal skrivmaskin som båda är runt 100 år gamla, av rent symboliskt värde då de representerar verktygen en dokumentatör använder.
Men denna F3, kan någon berätta mer ? När jag söker så verkar informationen reöatera till en nyare modell än vad detta verkar vara, eller är det jag som har fel och tror att den är äldre än den är ? Jag använder Canon och är ju van vid lite mer stil...
LCR
Gudars, jag sket nästan ner mig....
Kan inte sluta skratta.....
Är det den här du menar?
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=2035
Gudars, jag sket nästan ner mig....
Kan inte sluta skratta.....
Är det den här du menar?
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=2035
Jo, det ser ut att vara den. Är det en signifikativ modell ?
Gällande din reaktion så är det ju ofta den man får som
Mac fanatiker när man säger något liknande om ens Mac...
och sedan fiskade jag lite efter en reaktion också...
LCR
Kan nikon dåligt, men läser man om den så verkar det vara en modell som kräver respekt. Tror det här är en av de där modellerna som pressfotografer världen över älskat.
Den verkar ju exponera fint, klara bli överkörd av en tank och öht vara pålitlig.
Kan exponera helt utan batterier....
Tyvärr när det är en analog sak så får man väl knappt mer än kafepengar för en dylik på blocket...
Bättre behålla och ha på hyllan.
Kan nikon dåligt, men läser man om den så verkar det vara en modell som kräver respekt. Tror det här är en av de där modellerna som pressfotografer världen över älskat.
Den verkar ju exponera fint, klara bli överkörd av en tank och öht vara pålitlig.
Kan exponera helt utan batterier....
Tyvärr när det är en analog sak så får man väl knappt mer än kafepengar för en dylik på blocket...
Bättre behålla och ha på hyllan.
Det var inte pengavärdet jag var ute efter, mer modell"status"...
Själv ser jag fler Canon än Nikon framför allt inom motorsporten.
Men det handlar ju inte om flest är bäst, för som Windows användarna
resonerar "100 billion flies can't be wrong, eat shit!"
Nu när jag tittar närmare så nog fan är det han!!
Jag träffade honom 2000 på Santa Pod när vi körde Pro Stock Bike EM
och han hade en digital SLR där bara huset kostade en bit över
100,000kr !! Minns inte vad det var, men den lär väl vara värd en
tusenlapp idag...
Jag gissar i alla fall att det är samma Stefan då han oneckligen fotar
motorsport med Auto Tradera reklam i bakgrunden.
LCR
Någon verkar tycka att de är värda en bra slant...
http://www.tradera.com/Nikon-F3-analog-proffskamera-fran-80talet-auktion_85192887
Någon verkar tycka att de är värda en bra slant...
http://www.tradera.com/Nikon-F3-analog-proffskamera-fran-80talet-auktion_85192887
Ja ibland kan det funka...F3 är alltså Nikons proffskamera under 1980-talet första 3/4, motsvarande Canon F1n. Båda är kända för att funka i alla väder...om det behövs så går det nog att slå i spik med dem!? Mao yrkeskameror gjorda för att ta 30 rullar om dagen i 10 år. Har haft både Nikon F3 och Canon F1 och tagit många underbara bilder med dom...;)
Ja ibland kan det funka...F3 är alltså Nikons proffskamera under 1980-talet första 3/4, motsvarande Canon F1n. Båda är kända för att funka i alla väder...om det behövs så går det nog att slå i spik med dem!? Mao yrkeskameror gjorda för att ta 30 rullar om dagen i 10 år. Har haft både Nikon F3 och Canon F1 och tagit många underbara bilder med dom...;)
Lite av en kult workhorse ? Some en SE/30 kanske ?
Amatörfotografer som jag, på jobb, har börjat ta kontakt med mig och nu helt plötsligt har jag 4-5 personer att prata fotografi och fotografering med, på fikapauserna.
Några av dem vill byta upp sin kompaktkamera mot en bättre kompakt eller instegssystemkamera. De frågar mig om allt ifrån fotograferingstips till köpråd. Himla skoj, att kunna prata om gemensamma intressen på fikapauserna!
Amatörfotografer som jag, på jobb, har börjat ta kontakt med mig och nu helt plötsligt har jag 4-5 personer att prata fotografi och fotografering med, på fikapauserna.
Några av dem vill byta upp sin kompaktkamera mot en bättre kompakt eller instegssystemkamera. De frågar mig om allt ifrån fotograferingstips till köpråd. Himla skoj, att kunna prata om gemensamma intressen på fikapauserna!
Jag snodde en bra packe med K20D-broschyrer på Mässan förra året i Jönköping. Använt fem-sex exemplar till att göra reklam med på jobbet. En kille vet jag skaffat en K10D, en tjej köpte en K20D med "snyggeoptiken"
här har ni ngt att dregla över allal Nikonfans.
Är det D3x:er allihop?
Ngn som vet ngt mer?
Mm, man ser inte kamerahuset på hans högra sida av höften. Men tre kamerahus, är det praktiskt?
Jag snodde en bra packe med K20D-broschyrer på Mässan förra året i Jönköping. Använt fem-sex exemplar till att göra reklam med på jobbet. En kille vet jag skaffat en K10D, en tjej köpte en K20D med "snyggeoptiken"
Där ser man. Själv proppsar jag för Nikon och Canon till folk.
Testade en gammal Canon Rebel XT-nånting tror jag den kallades för, idag på jobb. Den kom med ett 18-55mm kit-objektiv. Fick titta på knappar och reglage innan jag kunde ställa in och testa. Tur att symbolerna på knappar är rätt lika oavsett vilken tillverkare eller modell man testar.
Han tyckte att hans bilder blev oskarpa och hade haft den inne på service/kontroll. Jag började med att fråga honom hur han gjorde när han tog ett foto. Och det visade sig att han fokusera inte genom att trycka ner avtryckaren halvvägs och låta kameran fokusera färdigt. Så jag förklara hur han skulle göra och testa över helgen nu.
Där ser man. Själv proppsar jag för Nikon och Canon till folk.
Som Gevalia, det kan inte bli fel om tar ett märke som har 40% marknadsandel...
(Om man inte vill ha Mac, förstås... )
Jag bryr mig inte ens längre om att rekommendera märken till folk. Jag säger åt dem att testa själva och välja den som känns mest rätt. 90% går ändå därifrån med en Canon eller Nikon eftersom det är de som säljs överallt och de känns som trygga val.
Själv gillar jag Pentax och Olympus och tycker att fler borde titta närmare på dessa två märken men det är som att få fler att köpa Subaru...
Som Gevalia, det kan inte bli fel om tar ett märke som har 40% marknadsandel...
(Om man inte vill ha Mac, förstås... )
Jag bryr mig inte ens längre om att rekommendera märken till folk. Jag säger åt dem att testa själva och välja den som känns mest rätt. 90% går ändå därifrån med en Canon eller Nikon eftersom det är de som säljs överallt och de känns som trygga val.
Själv gillar jag Pentax och Olympus och tycker att fler borde titta närmare på dessa två märken men det är som att få fler att köpa Subaru...
Ja, som mac-användare är man väl insatt att störst marknadsandel inte innebär att man har de bästa produkterna.