Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sequencern på en MPC?

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag funderar på att skaffa nåt sequencer-alternativ till min Yamaha QX5.
Hur fungerar sequencern på en MPC-burk? Är det olika i de olika modellerna? Alla modeller kanske inte ens har nån sequencer?

Jag har alltså skitdålig koll på dessa maskiner och kollar man Youtube så kan man ju lätt få för sig att MPC blott är en loop-uppspelare

Tacksam för lite inputs gällande sequencer-delen!

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-02-22 21:21

Jodå, alla MPC är seqare, de nyare är mer grafiska, medan de äldre går mer på siffror och text.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-22 21:28

Siffror och text ftw!

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2009-02-22 22:53
Ursprungligen av zthee:

Siffror och text ftw!

word !

har kört mpc100, mpc3000 och har nu en mpc2500.
till de nyare förutom mpc500 så finns ju även JJOS

men för att enbart köra en mpc som en sequenser
så fungerar det vanliga os:et skitbra.

enkelt, lätt att hantera och lära.

med de nya mpc:erna (gäller väl även mpc2kXL?) så
finns det ju även mute track och att man kan välja
sekvens med hjälp av just padsen, vilket gör det roligt
att bara sätta sig och jamma en stund om man känner för det...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-22 21:44

hörseln då?

MPC är som ren sequencer betraktat ett lyft jämfört med QX5. Du kan arbeta både i patterns och linjärt, och växla mellan arbetssätten. Mycket trevligt.

Ursprungligen av The Introvert:

MPC är som ren sequencer betraktat ett lyft jämfört med QX5. Du kan arbeta både i patterns och linjärt, och växla mellan arbetssätten. Mycket trevligt.

Jag använder en MPC 1000, egentligen bara för extern sequencing. Jag använder inte längre MPC'n till sampling eller några interna ljud, bara externt MIDI.

Jag har prövat en hel del DAWs och hittills inte funnit ett DAW som fungerar lika intuitivt som MPC'ns sequencer. Borde det inte finnas någon bra MPC simulator till datorn, som härmar MPC'ns essentiella sequencefunktioner?

Det låter schyst!
Det är väl MPC 500 som är den billigare i familjen och som därför känns vettigast för mig. Vad tror ni om den som inkörsport till MPC-världen?

Ursprungligen av deadbeat:

Det låter schyst!
Det är väl MPC 500 som är den billigare i familjen och som därför känns vettigast för mig. Vad tror ni om den som inkörsport till MPC-världen?

Jo, den är billigast. Men det är knappt så att den bör klassas som en MPC. Även om man i absolut värsta fall får betala dubbelt så mycket för en MPC1000 så är en sådan bra mycket mer prisvärd. Tycker jag.

Ursprungligen av Volantiz:

Men det är knappt så att den bör klassas som en MPC. .

Aha ... Hur menar du då? Kommer den till korta även som sequencer-grunka?

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2009-02-23 00:15
  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-23 00:33

om du inte finner en MPC2000Classic \ XL för billigare peng så kanske -- dessa nämda e mer MIDIbandare över lag...!

.. MPC500 e mer för laptop trummisar med egna "phrase samplade" ljud på tåg\bussreser

.. MPC1000 e jjOStrixad → MPC2500 ennumer jjOStrixad .. mer samplerbandare än MIDIseq den lakkar lite där, men man kan inte få allt

beror på vad du lägger ribban
-- övriga i serien vill du inte ha i knät!

http://www.dolphinmusic.co.uk/shop_image/uploads/Image/akai_chart.jpg OBS detta e default AKAIos ikke JJ!

Senast redigerat 2009-02-23 00:50

Perfekt!

  • Medlem
  • Nyköping
  • 2009-02-23 01:02

~~~: tycker inte midit lackar på MPC2500, iofs kör jag bara 2 portar numera
men inget har hängt efter förutom den microkorg jag hade när arpreggion
var på. men den sackade efter en hel del oavsett sort av midieq.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-23 01:08

ŁĦ¢ .. den har 33% av vad tex XL har default i midiSEQnote väg etc .. mest det & inte att den R'nB~hänger i MIDIn med latency myBAD! Dom slog ihop 2 världsarv till ett med MPC2500 och JJos drog det upp ett snäpp och få en sampler också .. det e en skrivmaskin annars med AKAIos .. det mesta man saknar på 2500 finns på XL default utan att man man behöver skämmas över att minnet e 4x så litet .. men sen vet jag inte...så mkt!!

lakkar inte samma sak som laggar

Senast redigerat 2009-02-23 01:21
  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-23 01:09

Jag tycker sequencern i EPS är guld!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-23 01:24

Får renskriva mig ur denna knipa och vara mer begriplig nån dag!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-02-23 09:11

Mpc500 är en av de i särklass sämsta apparatköpen jag gjort... buggig, liten skärm, dyr, ful och väldigt oinspirerande, den räknas nog i samma klass som sr-16 eller dyl... inte som mpc...

Skit i den, den är mer en kul grunka att lajja med på buss eller som modul..

Ok ... jag backar så sakteliga från min 500-idé ...

  • Medlem
  • International user
  • 2009-05-10 17:20

vet inte -- MPCernas gruntanke e ju mer likvärdig med diverse sekvensers för ATARI's -- man får med så mkt annat idag till datorerna -- lite för många träd i vägen för att se skogen typ

ja lite så e vellan tungviktarna i MPCserien också i.o.f.s..

ska du ha en bra midi SEQ .. kolla på MPC1000 eller 2000 serien, jag tror att dom mindre rekangulära pad'arna på 1000 bara e en vanesak att lära sig hantera för oss som har använt dom kvadratiska mest, spelFlappret e nog det samma .. men dom e lite obekväma till en början vill jag låva -- innan man blir vänn med dom oavsätt storlekarna!! -- men det går ju bra att rec'a in midi från en extern klaviatur \ midikontroller man mer e van vid istället - ja om man känner för det!

1
Bevaka tråden