Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Modularbygge?

Tråden skapades och har fått 4410 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2009-02-19 16:38
Ursprungligen av zthee:

Kakaduabajs är det nya svart!

Och kan någon förklara för mig varför jag blir så jävla på så fort det handlar om moduler som kan switcha mellan olika signaler? (Typ som CGS Sequential switch alltså).

För mkt lödångor i lungorna?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-19 17:00

Och svarvspån i ögonen.

Just nu ser det ut så här för mig.

Panel 1 - Den är färdig på designstadiet iaf. Saknar 1st PCB och behöver bygga 2 till för att jag ska börja med frontpanelsdiscot.
Panel 2 - Alla kort är klara och jag hoppas kunna påbörja panelborrning och sånt i nästa vecka.
Panel 3 - Saknar 3st PCBS. Mycket kvar att bygga, men borde gå bra.
Panel 4 - Minns inte ens vad jag saknar. Men jag tror jag har en 3 eller 4 PCBer klara iaf..
Panel 5 - Ritade den idag. Har en fin skiss på en post-it-lapp

Just fan - eller jag är ju långt ifrån kvar. Jag måste först provköra det lilla kortet som ska sitta bakom mina potar, så att jag kan invertera inkommande signal. Sen ska jag nog köra en batch på 100st via futurlec. Det känns enklast..

• Medlem
  • 2009-02-19 20:04
Ursprungligen av zthee:

Och svarvspån i ögonen.

Just nu ser det ut så här för mig.

Panel 1 - Den är färdig på designstadiet iaf. Saknar 1st PCB och behöver bygga 2 till för att jag ska börja med frontpanelsdiscot.
Panel 2 - Alla kort är klara och jag hoppas kunna påbörja panelborrning och sånt i nästa vecka.
Panel 3 - Saknar 3st PCBS. Mycket kvar att bygga, men borde gå bra.
Panel 4 - Minns inte ens vad jag saknar. Men jag tror jag har en 3 eller 4 PCBer klara iaf..
Panel 5 - Ritade den idag. Har en fin skiss på en post-it-lapp

Just fan - eller jag är ju långt ifrån kvar. Jag måste först provköra det lilla kortet som ska sitta bakom mina potar, så att jag kan invertera inkommande signal. Sen ska jag nog köra en batch på 100st via futurlec. Det känns enklast..

Nu får du förklara lite för mig som inte hängt med här riktigt! Panel=Sergelik panel med en hel del godis?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-20 08:23
Ursprungligen av zthee:

Caddade om korten nu på morgonen, efter futurlecs krav (Det måste vara minst 10mil mellan banorna). Gör jag 100st kort, i formatet 18 x 19mm så kostar det 44 dollar.

Ca 4:- per kort alltså.

Det är ju löjligt!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-19 21:53

Panelen är väldigt Sergelik, skulle man kunna säga
http://zthee.vantage.ch/panel-2.png - det är den panelen som är närmast till att bli färdig.

Godis vet jag inte. Det mesta är CGS. Förutom Haibles Frekvens skiftare och Toppobrillos Buchla 281 kloner..

• Medlem
  • 2009-02-20 11:47

Nu blir jag riktigt intresserad här MR! Dubbla intergratorkondingar är grekiska för mig, som i princip behöver byggbeskrivning, komponentlista och färdig pcb på ALLT Men har tro det eller ej funderat i dessa banor utan att hamna i dina tankebanor om lfo´s. Som komplement till vanliga VCOer skulle det funka utmärkt.
Tanken med mitt kommande bygge är dels att ha en monofonisk synt som jag kan konfigurera lite som jag vill samt en maskin som kan självspela/låta/göra oväsen i bakgrunden (betänk att jag tyckte ms10 var kul för sånt, sådå har jag inte såå stora krav)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-20 18:07

Men hörni!

Nu måste ni bara svara på min fråga: Jag har kaddat följande, efter ritning CGS mixern http://www.cgs.synth.net/modules/pic/schem_cgs04_mix.gif

R1 har en * för att jag tänkta sätta gain där. Men då blir det lite knas om man kör den som en inverterande krets. Så det låter jag bli.

Kort sagt så tror jag att den borde bli bäst som unity gain (Och inte så att man kan gaina 2:1 som jag föreslog tidigare i tråden) - för t.ex. har man 1V/okt som kommer in, och den gainar lite konstigt, då blir det fel i slutändan. Iofs så kan man bestämma det lite beroende på vilken modul man bygger. Men jaja..

Och det är det som är i rött som gäller - Men - potten sitter ju som en spänningsdelare - så egentligen kan jag ändra den till vad som helst? Men varför har farbror Ken satt en 20K pot där då? Är det för att den påverkar feedback-delen mellan de olika op amparna?

Nu ska jag nog fortsätta sippa på min öl....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-21 18:05

Woho! Jag har precis byggt en låda i papper! - Och eftersom dar303 sa: Kan du göra den i papper så kan man bocka den i plåt. Så gjorde jag den i 2mm kartong. Och det ser bra ut! Kanske borde justerat måtten lite, för det sticker ut typ 1m i hörnen, men det är ju bara att fixa sen..

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-02-22 01:46

Sött va? Båda till salu under surplus på BDE.se...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-22 10:55

Den övre var ju råsnygg! Jävlar

Vad mycket coola prylar de hade! http://www.bde.se/surplus/bn820.htm <- 150:- för snyggaste lådan med snyggaste rattarna. Slit ut innehållet och in med en synth = Vinnare!

• Medlem
  • International user
  • 2009-02-22 12:46

hehe ja radioamatörslåder eller gamla .MILgrejjer ska inte undersattas :]

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-23 10:14

Jag blir mer och mer sugen på att fästa mina kort bakom panelen som man gör på riktiga serge-synthar.
Men då kommer ju Dar303 slå mig i skallen med något stort och tungt om jag ens försöker...

Aj aj aj...

Men det skulle ju bli lite enklare för lilla mig...

Blev det inte bra att sätta dem i det "rack" du visade i nån bild? För mycket kabeldragning?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-23 11:01

Enda jag har emot det är att det kommer bli en himla massa skruvande - sladdragningen åker jag på ändå..

Så här kör Serge med (Eller körde? Jag vet inte hur STS gör nu för tiden..) http://icb.se/araya/pics/sergepics/panel1backold.jpg

Det är ju bara en list som man skjuter in korten i och sen fäster man med spännband. Sen fäster man hela "plattan" mot frontpanelen med distanser, som fäst i några utvalada kort. Förmodligen världens billigaste och sämsta lösning!

Mina plattor ser ju ut så här nu: http://zthee.vantage.ch/cgs-pcbframe2.jpg

• Medlem
  • Norrköping
  • 2009-02-23 12:11
Ursprungligen av zthee:

Så här kör Serge med (Eller körde? Jag vet inte hur STS gör nu för tiden..) http://icb.se/araya/pics/sergepics/panel1backold.jpg

OMG! Daisy chaining! :confused::p

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-23 12:37

Ja, och ingen decoupling alls på någonting!

• Medlem
  • Norrköping
  • 2009-02-23 12:42

ojojoj... för så mkt pengar trodde jag man fick lite bättre, men det där var väl en riktigt gammal

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-23 13:16

Fast tydligen ser det likadant ut i de nya systemen också.. Fast jag vet inte, jag har bara hört rykten.
Och kollar man på gamla Sergepriser (fram tll 83) så var ju inte modulerna särskilt dyra heller. Ungefär som en vanlig modul idag..

En annan som daisy chainade var buchla i sina 200 system också. Hur det ser ut i 200e var det ingen som visste.

Jepp, du åker på stryk om du monterar som på bilden av mina när jag fick dom!
Det är mycket skruvande en gång sen så sitter dom ju där!

Annars får du köpa en sån här: http://www.bde.se/surplus/bn858.htm

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-23 16:41

Haha Den vill jag ha, bara för att!

Men OK, jag ska vara ordentlig och fixa så att det sitter fast...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-24 09:37

Det är ju ganska svårt att få tag i Polystyrenekondingar, av någon anledning.

Elfa har:
Polyester
Polypropylen
Polyfenylsulfid

Polyester är ju polyester, så det är inget konstigt. Polypropylen är väl lite bättre? Och är polyfenylsulfid lika bra som polystyren?

Ska bygga lite filter och behöver kondingar med hög kvalitet...

Jag är inte up to dat känner jag, fråga på SAS/MR/Jörgen B så vet dom säkert.
Vi kan ju kolla i labbet, kanske har jag något bra.
Vilka värden är det?

Ursprungligen av zthee:

Elfa har:
Polyester
Polypropylen
Polyfenylsulfid

Polyester är ju polyester, så det är inget konstigt. Polypropylen är väl lite bättre? Och är polyfenylsulfid lika bra som polystyren?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-24 14:24
Ursprungligen av dar303:

Jag är inte up to dat känner jag, fråga på SAS/MR/Jörgen B så vet dom säkert.
Vi kan ju kolla i labbet, kanske har jag något bra.
Vilka värden är det?

Kan kolla värden. Men ska slänga ut frågan på SAS också

• Medlem
  • Linköping
  • 2009-02-25 02:48
Ursprungligen av zthee:

Elfa har:
Polyester
Polypropylen
Polyfenylsulfid

Äschdå inte behöver du några uber kondingar inte. Till ock med vanlika MKT
duger bra vill du få polerna tajta matcha kondingarna till samma värde,
är du gniden ta 1-2% Polypropylen. Spena in gamla burkar och du kommer
att finna att många maskiner har rätt ostiga kondingar!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-24 11:14

Fick svar från allied idag. Deras billigaste frakt går på 30 - 60 $ den kan inte säga vad summan blir i förväg. Billigare att använda egen frakt i så fall. Men tror jag hoppas över att beställa och beställer allt från bridechamber sen.... Allied sux

OK, då släpper jag oxå vaktrolerna från Allied.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-24 16:26
Ursprungligen av ZackZick:

OK, då släpper jag oxå vaktrolerna från Allied.

Fick mail som sa att om man beställer internationellt så är 50$ minsta summan att beställa för. Släpper jag med.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-24 16:47
Ursprungligen av Dego:

Släpper mig jag med.

Gasalarm!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-24 17:30
Ursprungligen av zthee:

Gasalarm!

Skulle aldrig släppa mig på kronprinsessans förlovningsdag!

bah, rojalistpack! Jag ska koppla upp en brakare på Sergen dagen till ära! Ollä kanske har några tips...

Bevaka tråden