Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Blixt-köp, behöver tips

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!
Jag precis som många andra som börjar med fotografering kommer till den punkten där man känner för att eperimentera med blixt ljus

Jag är sugen på att skaffa mig 2st blixtar. Men jag har ett "krav", jag skulle vilja använda blixten/arna off-camera. Jag använder mig av en Nikon D80 och har även tillgång till en Nikon D300. Jag har läst att man kan använda den inbyggda blixten som commander åt Nikon SB-600/800/900 och fortfarande ha i-TTL... finns det någon tredjepart som tillverkar blixtar som kan styras av den inbyggda blixten i en nikon D80?

Ett annat alternativ är ju helt enkelt att skaffa sig någon pocketwizzard och ställa in blixtarna manuellt... men jag har inte riktigt snappat upp hur man ställer in en blixt manuellt så att det blir rätt.... kan någon tipsa mig om hur man gör det?

tacksam för all hjälp!

Finns redan en tråd om blixtinköp

http://www.99.se/digitalfoto/259958-koepa-blixt-tips.html

/martin

  • Medlem
  • Eksjö
  • 2009-02-24 17:35

Eftersom den tråden som det länkades till inte innehöll så mycket så tänkte jag skriva ett litet svar här.

Till att börja med så har jag Canons prylar så jag kan inte Nikon särskilt bra, dessutom så är jag inte på långa vägar proffs.

Jag tog nyligen det steg som du funderar på. Det slutade med att det blev dyrt... men inte så dyrt som det skulle kunnat bli. Jag hade sedan tidigare en Speedlite 550EX (Canons tidigare starkaste blixt) som har ganska generöst med kraft, oftast mer än tillräckligt. Jag köpte en begagnad 540EZ för 800:-. (Som bara funkar manuellt eftersom den är byggd för Canons analoga system, inte ett problem eftersom jag redan har en 550EX.)

För att kunna köra detta off-camera skaffade jag PocketWizards Plus II, tre stycken kostade en slant. Beställde från England, blev ganska mycket billigare. (2000:- istället för 2800:-) Jag funderade på Skyports från Elinchrom men de har tydligen leveranssvårigheter så det blev PWs.

Skaffade dessutom två paraplykit från Lastolite, de innehåller paraply, stativ och led/adapter med blixtsko på. Smidigt med allt i ett paket.

Ställa in blixtarna manuellt är inget konstigt. Så här går jag till väga:
1) Om jag är ute så tar fösöker jag hitta en lagom exponeringsnivå, underexponerar gärna himlen lite.
1a) Börjar med 1/200 i slutartid.
1b) Väljer ISO som passar så att jag får lite justeringsmån på bländare (typ 10-20 någonstans).
1c) Om det inte passar direkt så väljer jag ISO så jag kan gå ner lite i slutartid och få så mörkt/ljust jag vill.
2) Placera ut blixtarna, gissa på hur mycket de ska stå på.
2a) Testa.
2b) Om det är nästan bra, justera bländaren. Om det är helt galet, justera inställningen på blixten. Testa igen.
2c) Sabbade bländarjusteringen exponeringen av bakgrunden, ändra slutartiden.

Låt dig inte skrämmas av att du inte kan nu, det kommer du att lära dig snabbt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-24 22:39
Ursprungligen av Patrick_J:

Jag är sugen på att skaffa mig 2st blixtar. Men jag har ett "krav", jag skulle vilja använda blixten/arna off-camera. Jag använder mig av en Nikon D80 och har även tillgång till en Nikon D300. Jag har läst att man kan använda den inbyggda blixten som commander åt Nikon SB-600/800/900 och fortfarande ha i-TTL... finns det någon tredjepart som tillverkar blixtar som kan styras av den inbyggda blixten i en nikon D80?

Ett annat alternativ är ju helt enkelt att skaffa sig någon pocketwizzard och ställa in blixtarna manuellt... men jag har inte riktigt snappat upp hur man ställer in en blixt manuellt så att det blir rätt.... kan någon tipsa mig om hur man gör det?

Jag har en D90, en SB-600 och en SB-800. Det fungerar kanon att använda den inbyggda blixten för att styra de två andra. Exakt vilka inställningsmöjligheter som D80 medger vet jag inte. För nått åt sedan så ringde jag och snackade med ScandinavianPhoto och snackade tredjepartsblixtar till min dåvarande D70. De sade att de inte rekommenderar någon tredjepartsblixt eftersom det pågår så mycket "snack" mellan moderna kameror och deras blixtar. Speciellt om de sitter i blixtskon.

PW-prylar behöver du bara köpa om du vill ha blixtarna på längre avstånd än vad blixten på kameran medger. Ett billigare alternativ är ju att köpa en kontakt att sätta i blixtskon och sedan dra en kabel direkt till din blix. Köp en extra blixt för pengarna som blir över. Pocket Wizards är svindyra! (Jag har läst att i alla fall amerikanska PW använder en annan frekvens än den i Europa. Att använda en sådan i Sverige är olagligt. Om det stör dig eller inte vet jag inte).

  • Medlem
  • Eksjö
  • 2009-02-25 20:49

Det stämmer att det är olika PWs till olika marknader. Nordamerika, Europa och Japan har olika system som inte är lagliga på fel ställe. Kan du tänka dig sladd så är det billigast/bäst. Elinchroms grejer har bra pris och funkar säkert i de flesta fallen.

Att köra något annat än i manuellt läge betyder att man inte vet hur blixten beter sig. Oftast kanske det blir bra men man kan ju inte veta, rätt vad det är get TTL-automatiken lite annat resultat och bilden blir inte som den förra.

Ett av de bästa blixt-tillbehören man kan ha är en spiralkabel, så att man kan ha blixten i tex v hand när man tar bilder, eller ja, placera den i princip vart som helst...

Skall beställa en från Cyber lite senare ikväll.

Hmm? Kan det vara värt ha trådlös kommunikation? Och vad skulle det kosta ... [funderar]

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-25 23:38
Ursprungligen av Goflorp:

Ett av de bästa blixt-tillbehören man kan ha är en spiralkabel, så att man kan ha blixten i tex v hand när man tar bilder, eller ja, placera den i princip vart som helst...

Skall beställa en från Cyber lite senare ikväll.

Hmm? Kan det vara värt ha trådlös kommunikation? Och vad skulle det kosta ... [funderar]

Om du tänker vara rörlig när du fotograferar med blixten off-camera, t ex i handen, så räcker ju spiralkabeln. Men om du vill arrangera studioliknande ljus och är on-location så att säga, så kan trådlös kommunikation vara bra. Finns ju långa sladdar, men inte så kul att snubbla över dessa och kanske paja utrustning som välts omkull.

Jag kan tänka mig spiralsladd och en blixtskena typ som visas i nedanstående YouTube-klipp:

http://www.youtube.com/watch?v=LmPMgFb7HEw

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-26 00:08

Tittade lite efter special-blixtskenor... Hitta detta på YouTube... Verkar smidig... En schysst lösning för blixtfotografering...

http://www.youtube.com/watch?v=7MjqWuxedug&feature=related

Här är produkthemsidan med bilder på alla delar...

http://www.justritebracket.com/Products.html

Senast redigerat 2009-02-26 00:21

Letat efter en spiralkabel men det visar sig att Pentax inte har det...

Shit tänkte jag, Nikon har, Pentax har...

"Du... kolla Manualen, fan, undrar om inte den är trådlös..." sa killen på Scandinavian Photo...

Lusläst manualen; Ställ in Blixtläge Wireless. Ställ in blixten på Wireless-läge (en knapp).

Fäll upp blixten på kameran. Sikta, ta ett kort.

Blixten smäller på (egentligen blixtrar det flera ggr, men det hinner man inte se).

Så himla grymt. Heja Pentax.

Skall försöka imorgon att fotografera droppar nämligen, och då måste jag ha blixten riggad kanske en halv meter från kameran...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-26 20:16

Gött mos Goflorp! Jag kom inte så långt som till trådlös styrning av blixtar när jag hade K20D, så jag kände ej till det. Det var ju superbra att du kan styra din blixt trådlöst. Jag diskutera just detta med säljaren på Foto & Video-butiken i Malmö.

Och har man möjlighet att styra blixtar trådlöst från kamerahuset, så behöver man inte dessa synkkablar. Enda nackdelen med detta kontra synkkablar är att någon gång kan det klicka, dvs att din externa blixt inte får IR signalen. T ex om din blixt befinner sig bakom kamerahuset. Så typ 90 grader vänster eller höger om kamerahuset och framåt är ok. Sen får man dubbelkolla räckvidden så att man känner till det.

Vet ej vad de drivs av; Infraljus-LED, radiovågor eller "Automagiskt"
Skall tugga igenom manualen en gång till nästa gång jag behöver göra "det stora" på toa.
Vill absolut veta om det finns begränsnigar INNAN jag står i "skarpt läge"...

En annan finess jag fått reda på är att K20D'n har dubbla IR-ögon för fjärren; såväl framför som bakom kameran...

När fjärren kommer, borde jag kunna sätta kameran på stativet, fjärrstyra den för att minimera skak och låta ljuset komma från vart jag vill! Spännannde....

Fast, jag skall verkligen försöka få tummen ur med fotografera vatten imorgon - i köket...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-26 21:08

Mm, på min så kommer signalen från den uppfällda inbyggda blixten. Så mina blixtar måste vara knappt sidanom eller framför kameran. Tror mottagaren på blixtarna sitter på sidan, på mina blixtar. Men det är sällan man behöver ha blixtarna bakom kamerahuset. Sidanom går ju bra. Men se upp om du håller blixten i handen, att inte täcka för det lilla fönstret eller vad det är, som är mottagaren.

Bra om K20D har IR-mottagare både fram o bak, för fjärrkontrollens sändare.

Ok, så du ska fota vattendroppar med din 70mm macro?

Ursprungligen av Reisan:

Mm, på min så kommer signalen från den uppfällda inbyggda blixten. Så mina blixtar måste vara knappt sidanom eller framför kameran. Tror mottagaren på blixtarna sitter på sidan, på mina blixtar. Men det är sällan man behöver ha blixtarna bakom kamerahuset. Sidanom går ju bra. Men se upp om du håller blixten i handen, att inte täcka för det lilla fönstret eller vad det är, som är mottagaren.

Bra om K20D har IR-mottagare både fram o bak, för fjärrkontrollens sändare.

Ok, så du ska fota vattendroppar med din 70mm macro?

Nope, med mitt Tamron 24-135 Macro.. köpt ett sketabilligt.
Sigmat lägger jag ut på Blocket snart...(använder ju inte det)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-26 21:58
Ursprungligen av Goflorp:

Nope, med mitt Tamron 24-135 Macro.. köpt ett sketabilligt.
Sigmat lägger jag ut på Blocket snart...(använder ju inte det)

Aha hade glömt att du hade den Tamron-gluggen. Ja, använder du inte Sigma-gluggen så släng upp den på blocket. Det är ju lite säljarens marknad nu på begagnat, nu när nypriserna höjts.

Köpte den idag .... så du hade nog inte glömt, däremot kanske du rörde ihop den med Tamron 17-50/2,8 som jag har på normalt....

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-26 22:27
Ursprungligen av Goflorp:

Köpte den idag .... så du hade nog inte glömt, däremot kanske du rörde ihop den med Tamron 17-50/2,8 som jag har på normalt....

Haha, ja, där rörde man ihop morötter och potatis. Men Tamron-objektiv, det visste jag att du hade.

  • Medlem
  • 2009-02-26 22:37

Nikons trådlösa blixtstyrning sker med IR iaf, så jag antar att Pentax också gör det. Jag köpte en plastbit från Nikon för 95:-, för att få bort den inbyggda blixten helt (fotar man vanligt, är det inget problem, men ska man fota något glänsande, så syns den.

Men sen tröttnade jag på IR och dess begränsningar (om du inte vill ha blixten framför dig, så är det kört!) och köpte ett radiokit för småblixtar på kaffebrus. 500:- så har du mottagare och sändare för en blixt. Tyvärr är ju kvalitéten därefter och den löser ju inte alltid ut. Jag körde en del snowboardbilder med den förra våren och då var det _rätt_ irriterande. Men hellre radio än IR. Alla gånger.

(Nu kollar jag på riktiga blixtar och batteri, men det är inte realistiskt än på ett par år tyvärr)

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-26 23:28

Ja, jag har också en avskärmare för den inbyggda blixten, som man sätter i blixtskon. Även om blixten är neutralkompenserad, så avger den ljus ändå. Men avskärmaren släpper ändå igenom signalen till blixtarna.

När det gäller radiosändarna så bör man satsa på den egna tillverkarens modeller, så slipper man blindgång som de här universala modellerna kan ge. Även om det händer 1 gång på 1000, så kan det ju vara en bild som man inte ville missa.

  • Medlem
  • 2009-02-26 23:29

Nikons radiosändare? Mig veterligen så har de ingen sådan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-26 23:33
Ursprungligen av jac:

Nikons radiosändare? Mig veterligen så har de ingen sådan.

Sorry, blanda ihop dem. Jag syfta på PocketWizards. Måste vara trött nu...

  • Medlem
  • 2009-02-26 23:37

Ingen fara, tiden närmar sig forum-skrivargränsen

Ja, PWs är ju helt klart bäst. Men jag vet inte hur de står sig mot Elinchroms? Finns det info om det? Det handlar ju om synktid, räckvidd, utlösningssäkerhet och sånt...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-26 23:44
Ursprungligen av jac:

Ingen fara, tiden närmar sig forum-skrivargränsen

Ja, PWs är ju helt klart bäst. Men jag vet inte hur de står sig mot Elinchroms? Finns det info om det? Det handlar ju om synktid, räckvidd, utlösningssäkerhet och sånt...

Mm, har inte hört något alls om Elinchroms. Hör hela tiden om PWs. Dyra saker det där. Och så ska man ha synkkabel också. Bättre begagnade PWs är kanske ett alternativ.

  • Medlem
  • Eksjö
  • 2009-02-27 06:47

Vad jag förstått så är det så här mellan PWs och Elinchroms Skyport-system. Plus till PocketWizards för räckvidden, plus till Skyports för storleken. Minus till Skyports för att de har inbyggda batterier (så tar de slut måste man ladda dem, inte bara peta i två nya AA som man hade i fickan) och för att sändaren inte har något låsning i blixtskon.

För den intresserade finns en bra blog som bara handlar om ljussättning med "off camera flash". Där finns mycket bra information, t.ex. Lighting 101:

http://strobist.blogspot.com/2006/03/lighting-101.html

Diskussioner (med otaliga och uttömmande trådar om för och nackdelar med olika system) och bilder kopplade till bloggen finns på:

http://www.flickr.com/groups/strobist/

Johan

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-02-27 08:26

Andra fördelar med PWs är att man kan använda dem även till att styra/synka flera kamerahus eller använda en PW som fjärrkontroll mot ett eller flera kamerahus.

Bra länktips Johan, har varit och kollat där tidigare. De länkarna bör man har bokmärkt om man är intresserad av blixtar.

1
Bevaka tråden