Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver hjälp med brandväggen i OSX!

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som kan hjälpa mig med inställningarna för brandväggen i OSX? Jag har försökt och försökt utan resultat. När jag väljer 3:e valet "ställ in åtkomst för specifika tjänster och program" och startar om datorn då kommer jag inte ut på internet och Skype m.m. Har även Little Snitch installerat på datorn. Jag vill inte använda något annat brandväggsprogram än det som redan finns i 10.5.

Förklara gärna stegvis (grundligt) hur jag ska göra!?

Skulle bli väldigt glad om ni kan hjälpa mig med mitt problem, tackar på förhand!

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-22 13:11

Först och främst du måste inte starta om datorn när du aktiverar firewall.

Lägg till program i listan nedan som du vill ha ska få kontakt utifrån.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Först och främst du måste inte starta om datorn när du aktiverar firewall.

Lägg till program i listan nedan som du vill ha ska få kontakt utifrån.

//Rob

Har gjort allt det men nästa gång som jag startar datorn då kommer jag inte ut på nätet och det problemet kan jag inte lösa utan hjälp?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-23 18:48

Som sagt du behöver inte starta om datorn. Firewallen påverkar inte UTGÅENDE trafik. Endast inkommande. Det låter som det du har problem med är Little Snitch. Little Snitch har inget med den inbyggda firewall funktion att göra. Little snitch stoppar all utgående kommunikation som du måste då godkänna. Läs Little snitch dokumentationen.

//Rob

Det som gjorde att jag inte kom ut på nätet efter jag aktiverat "ställ in åtkomst för specifika tjänster och program" var att configd, nmbd och mDSNResponder filerna var korrupta. När jag bytte ut filerna mot nya (från en annan dator) så funkade det som det skulle ha gjort från början.

configd, mDNSResponder, (and maybe nmdb) - DHCP broken with Firewall on Blog Title of Blog Type it here

1
Bevaka tråden