Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari 4 beta släppt!

Tråden skapades och har fått 222 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Zimmerman:

Finns det ingen reloadknapp och stoppknapp längre?

Stör mig lite på det med. Sitter en knapp till höger inuti adressfältet, jag vill nog hellre ha den på det gamla vanliga stället

Ursprungligen av Zimmerman:

Finns det ingen reloadknapp och stoppknapp längre?

Reload finns längst till häger i adressfältet.

som firefox användare (även om jag använder safari då och då) så säger jag att jag kanske får tänka om :
http://equaltechnews.com/2009/02/battle-of-the-browsers-firefox-3-vs-safari-4-speedtest/

Safari 4 är nästan dubbelt så snabbt som firefox 3 på vissa av sidorna som testas i länken Nitro motorn är iaf en mycket bra förbättring

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-25 18:28

Saknar också stoppknappen. Blir till att använda kortkommando cmd+. (punkt) i fortsättningen.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2009-02-25 19:45
Ursprungligen av maca:

Saknar också stoppknappen. Blir till att använda kortkommando cmd+. (punkt) i fortsättningen.

Reloadknappen i adressfönstret blir en stoppknapp när man laddar... om man för pilen över snurran... (bökigt? testa så fattar ni). Funkar helt som det ska men känns ovant pga placeringen. Antar att man vänjer sig snabbt dock.

Aha. genialt igen. Apple.

Ursprungligen av Skilling:

Reloadknappen i adressfönstret blir en stoppknapp när man laddar... om man för pilen över snurran... (bökigt? testa så fattar ni). Funkar helt som det ska men känns ovant pga placeringen. Antar att man vänjer sig snabbt dock.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-25 20:23

Då så, då var det problemet ur världen. Men var hittar man funktionen som tidigare fanns på denna plats, dvs den orange knappen som man kunde använda för att komma tillbaka till startsidan för den sajt man befinner sig i?!

Som på iPhonen med andra ord.
Hela Safari 4 känns väldigt "tight" och känns nästan som de spekulerade om på Macbreak Weekly att man gjort en safari som skulle passa utmärkt på ett mellanting mellan iPhone och Mac.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-25 20:45
Ursprungligen av maca:

Jag använder esc-knappen (uppe i vänstra hörnet på tangentbordet) i Safari 3. Funkar det i Safari 4 med?

• Medlem
  • Härnösand
  • 2009-02-25 18:37

Acid3-tester krashar min Safari!?!

• Medlem
  • Härnösand
  • 2009-02-25 19:29
Ursprungligen av Henil:

Acid3-tester krashar min Safari!?!

Hittade felet. Hade några gamla insticksfiler. MRJPlugin från 2005 och Adobes gamla SVG insticksfil (från 2001, behövs ej i Safari) som orsakar att acid3 bara får 94%....

-Tillägg-
Homeentertainment-sidan klarar Safari4 nu utan problem. Med Safari3 var det problem med att gå till söksida 2 (eller 3, 4, ... N) när sökning gav > 1 sida...

Känns inte riktigt som att åtminstone min installation av Safari 4 klarar av Acid3. Animationen hackar till runt 69 poäng.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-25 19:04
Ursprungligen av Capeman:

Känns inte riktigt som att åtminstone min installation av Safari 4 klarar av Acid3. Animationen hackar till runt 69 poäng.

Spelar ingen roll att den hackar. Skulle den inte klara det så skulle det inte stå 100 av 100.

Ursprungligen av acke:

Spelar ingen roll att den hackar. Skulle den inte klara det så skulle det inte stå 100 av 100.

Verkligen? Tolkar inte vad det står på det viset...:

"To pass the test, a browser must use its default settings, the animation has to be smooth, the score has to end on 100/100, and the final page has to look exactly, pixel for pixel, like this reference rendering."

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-26 11:05
Ursprungligen av Capeman:

Verkligen? Tolkar inte vad det står på det viset...:

Har du rätt i. En konstig sak är att om man kör testet en andra gång så hoppar det inte till vid 69.

Ursprungligen av Olav Rust:

Du har väl provat exemplet på CCS-animering som fungerar i Safari 4?
http://webkit.org/blog-files/leaves/index.html

Flash är så 1990

På minussidan, öppna Aktivitetsvisaren och se hur CPU:n blir galen, precis som med Flash..

• Medlem
  • Jönköping
  • 2009-02-25 19:27

Det var en väldig skillnad på hur Firefox och Safari klarade Acid3 hemma hos mig.

Safari hur jämnt, snabbt och snyggt som helst upp till 100/100. Fina klara och kulörta färger.

Firefox tog flera sekunder, hackade och stannade på 71/100 och trista gråa färger.

Blåste bort den sista tveksamheten till att definitivt byta till Safari hyfsat effektivt...

• Medlem
  • Jönköping
  • 2009-02-25 19:31

Opera:

• Medlem
  • International user
  • 2009-02-25 20:47

No.

Yes!!

Ursprungligen av Yes:

No.

Yes!!

lol Alltid lika kul med din signatur

• Medlem
  • Skellefteå
  • 2009-02-25 20:53

Någon (annan än jag) som har problem med Safari 4 och Hotmail?
Jag får helt enkelt det inte att fungera. Många länkar, typ "Nytt" (mail) reagerar inte alls på musklick.
Har prövat slå på "Develop"-menyn och testat lite olika User Agents (dvs fejkat att jag använder annan läsare). Med "Firefox" kan jag skicka mail - men tappar andra funktioner som Type Ahead på mailadresser och citerat gammalt mail i Vidarebefordra.
Någon som har lösning?

(Kör för tillfället Safari 3.04 parallelt för att kunna använda Hotmail)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-26 00:09
Ursprungligen av kendoka:

Någon (annan än jag) som har problem med Safari 4 och Hotmail?
Jag får helt enkelt det inte att fungera. Många länkar, typ "Nytt" (mail) reagerar inte alls på musklick.
Har prövat slå på "Develop"-menyn och testat lite olika User Agents (dvs fejkat att jag använder annan läsare). Med "Firefox" kan jag skicka mail - men tappar andra funktioner som Type Ahead på mailadresser och citerat gammalt mail i Vidarebefordra.
Någon som har lösning?

(Kör för tillfället Safari 3.04 parallelt för att kunna använda Hotmail)

Ställ om språket till engelska i hotmail så funkar det!

Mvh

Zoega

"There isn't an obvious way to add sites to Safari 4 Beta's new Top Sites page, but this is a Mac after all, so it occurred to me that drag and drop might work, and it does:
Open the top sites window.
Click the Edit button.
Open the web site you'd like to add to Top Sites in another window.
Drag the want-to-add site's site icon (it appears to the left of the URL) from the URL address bar into the Top Sites window. You can position the site while you're dragging it, too.
Drop the site when it's in the position where you'd like it to stay -- the site will be pinned to this position automatically."

macfixit

"There isn't an obvious way to add sites to Safari 4 Beta's new Top Sites page, but this is a Mac after all, so it occurred to me that drag and drop might work, and it does:
Click the Edit button.
Drag the want-to-add site's site icon (it appears to the left of the URL) from the URL address bar into the Top Sites window. You can position the site while you're dragging it, too.
Drop the site when it's in the position where you'd like it to stay -- the site will be pinned to this position automatically."

macfixit

TACK! Satt just och störde mig...

• Medlem
  • International user
  • 2009-02-25 21:54

Click the Edit button.

macfixit

Som vanligt då.... Imponerande fräckt och enkelt

Yes!!

Ursprungligen av :

Click the Edit button.

macfixit

Detta fungera bra tills jag stänger ner safari eller surfat en stund, då försvinner sidan helt. Jag klickar på "den blåa häftstiften och allt, men nej.
Har fem Top Sites som det fungerar perfekt med, men den sista som är Facebook vägrar o stanna kvar

Ingen som har upplevt samma?

Ursprungligen av Silvetisson:

Detta fungera bra tills jag stänger ner safari eller surfat en stund, då försvinner sidan helt. Jag klickar på "den blåa häftstiften och allt, men nej.
Har fem Top Sites som det fungerar perfekt med, men den sista som är Facebook vägrar o stanna kvar

Ingen som har upplevt samma?

Har samma problem. Vissa sidor vägrar fastna trots att de är nålade. Men det är ju en betaversion... så man bör väl skicka en buggrapport.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-25 21:14

Nu finns en version av 1Password ute som funkar med betan.

Halleluja!

Trollkarlarna i Cupertino har gett min PB 867 MHz nytt liv. Renderingen är snabbare. Menyerna är snabbare. Skrollningen är snabbare. RSS är rappare. T o m mitt hatobjekt Flash rullar på bättre.

Hur bär de säg åt när de trycker in mer funktioner och grafik utan att min gamla sirapsprocessor ska tvärnita? Datorn har fått ett lyft. Nu är bara frågan vad de kan göra åt skruvtvingen som håller ihop skärmen

Flytta tab-raden

Jag läste lite nyheter på MacDailyNews och fick där denna länk: http://swedishcampground.com/safari-4-hidden-preferences

Jag har redan testat...defaults write com.apple.Safari DebugSafari4TabBarIsOnTop -bool NO...vilket fixade så att tabraden nu är tillbaka på sin gamla plats OCH har stöd för tabbar som man kan flytta mellan fönster, har testat - Check!

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

vilket fixade så att tabraden nu är tillbaka på sin gamla plats OCH har stöd för tabbar som man kan flytta mellan fönster, har testat - Check!

Det går och flytta tabbar mellan fönster även i safari 4 med det nya standard utseendet med tabbarna.

Bevaka tråden