Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Modularbygge?

Tråden skapades och har fått 4410 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-24 19:07

Ja, släpp loss!

Varför kan jag inte sluta rita nya paneler?

Och varför blir de bara bättre och bättre?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-24 19:16
Ursprungligen av zthee:

Ja, släpp loss!

Varför kan jag inte sluta rita nya paneler?

Och varför blir de bara bättre och bättre?

Var ska det sluta? Är det så här du ska stänga av den:

http://www.youtube.com/watch?v=oc8BUSOPfcY&feature=related

dar303: Ge oss en brakare!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-24 19:24
Ursprungligen av Dego:

Var ska det sluta? Är det så här du ska stänga av den:

http://www.youtube.com/watch?v=oc8BUSOPfcY&feature=related

Ja! Precis så. Måste ha talsynthes i modularen som känner av om man börjar föra handen mot strömknappen....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-25 08:14

Heualia, Det var ju ungefär det jag misstänkte. Men det blir ändå konstigt när börjas prata om att man ska ha "High quality Hand Matched Super Extra Speciall With no Bleed Through and Diamond Cut Penises In Silk and Gold Around the Rim"-komponenter i sina kretsar. Och man vill ju liksom att det ska låta bra, så då gör man som chefen har sagt...

• Medlem
  • Linköping
  • 2009-02-27 01:18
Ursprungligen av zthee:

Heualia, Det var ju ungefär det jag misstänkte. Men det blir ändå konstigt när börjas prata om att man ska ha "High quality Hand Matched Super Extra Speciall With no Bleed Through and Diamond Cut Penises In Silk and Gold Around the Rim"-komponenter i sina kretsar. Och man vill ju liksom att det ska låta bra, så då gör man som chefen har sagt...

Jaha, men då förstår jag inte riktigt varför du frågade i första hand?
Vad är det chefen säger du ska göra då?

Angående CA3280, den är väsentligt mycket bättre i flertalet parametrar än LM13700, 3080
och är av helt annan design än dessa. Obsolete sedan många år, känner bara till två källor
som skulle kunna sälja några av dem en är Jim Patchel.

OTA'er är ett sorge kapittel, det enda nya är 2180 och 2162 från That.
Var glad att ni kan köpa LM13700 överhuvudtaget! Fan vet endera dan
är den borta den ochså!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-27 07:47
Ursprungligen av Heualia:

Jaha, men då förstår jag inte riktigt varför du frågade i första hand?

When in doubt - ask!

• Medlem
  • Linköping
  • 2009-02-27 11:49
Ursprungligen av zthee:

When in doubt - ask!

Vem är bossen, inte herr Schreiber igen väll?
Jag försöker bara förstå vad du menar och därefter hjälpa
till lite men det blir svårt när det refereras till:

>High quality Hand Matched Super Extra Speciall With no Bleed Through
>and Diamond Cut Penises In Silk and Gold Around the Rim"!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-25 08:21

...japp och så måste man han pottar som kostar minst 50kr styck annars är man inte cool eller hur det var ...

Ska dra iväg en beställning på lite MFOS-grejjor snart..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-25 08:31

Fast med potar är det ju en helt annan sak - där känner du ju en fysisk skillnad. Så det är ju verkligen märkbart. Men öronen är det ju lite sämre med..

Jag menar vem som helst kommer känna skillnad på en Alpha pot för 5:- och en Bourns för 35:- - Men inte vem som heslt hör skillnad på en 2:- MKT och en 8:- polyfenylsulfid

Nu kostade iofs mina potar bara 15:- styck i slutändan, men jag är nöjd ändå!

Tjoho, nu fick jag äntligen mitt Futurlecpaket som jag beställde innan nyår. Restnoterade kompontenter, fastnade i tullen och en borttappat avi... Men nu har jag inte ursäkt att sega mera :).

Jag ska prova att köra Lazertran på det "andra sättet", dvs. att sätta plasten med tonern utåt och använda plastens inbyggda lim (istället för att sätta med tonern inåt och baka i ugn). Jag tror att det är mina (för övrigt jättefina) Neriksplåtar som inte tål hettan så bra, så jag provar detta istället.

Plastfilmen såg inte ut att sitta speciellt hårt åtminstone i hörnen, så jag provar att spreja på klarlack som förhoppningsvis får det att sitta kvar, och som skydd för tonern. Jag värmde tonern/filmen med varmluftpistol innan jag flyttade över till frontplåten; vet inte om det fick limmet att bli sämre. Det ska bli spännande att se hur bra det går att borra i plåten med den lackade filmen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-25 22:10

Jag har precis skrivit ut 4 papper lazertran och ska försöka baka i ugnen i helgen!

Det ska bli spännande och se hur det går.

ZackZick - hur lång tid, totalt, har du bakat dina plåtar? Jag fattade det först som om det skulle ta runt 2 timmar, men nu när jag läser ska man ju köra den på typ 50 grader i 1 timme, sen sakta höja temperaturen i ungefär 2 timmar till - eller helst ännu längre. Så en 4 timmar totalt?

Jag körde på 2h totalt, men det är nog bra att köra längre. Jag lät mina torka först, och bakade sedan ca 2-2.5h, men rätt sätt verkar vara att lägga in dem "nyplastade". Baka 3-4h skulle jag rekommendera.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-26 10:03

Jag tänkte göra så här:

1, Sätta fast lazertranen på panelen.
2, Ställa in i ugnen och slå på ugnen på lägsta möjliga temperatur. (Så att alut inte får en "chock" när den kommer in i ugnen).
3, Vänta i en timme lite drygt.
4, Höja temperaturen ca 5-10 grader varje kvart.
5, Hoppas på att allt går bra.

Jag räknar med att det borde ta en 4 timmar lite drygt...

Låter bra tycker jag!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-26 10:12

Hur förvärmde du dina papper?

Jag tänkte köra dem i ugnen i en kvart eller något sånt på ganska låg temp (typ 50 grader).

Jag värmde med varmluftspistol. Jag tittade lite från sidan på dem så att lampljuset reflekterades i filmen. Då kunde jag se när tonern blev blank när den smälte. Fast det var lite svårt att se, det kanske är lättare i ugnen.
Jag misstänker att 50 grader kanske inte räcker för att smälta tonern.

Sista gången vart det bubblor iallafall trots att jag hade förvärmt. Men jag kanske inte hade värmt tillräckligt mycket.

• Medlem
  • International user
  • 2009-02-26 10:42

Enigiser Orgon Systems \ prePatchad och kranpatchad miniModular
-- 2st keramikkondingar e punkterade i ena kanten ser jag :[.. Att få tag på Geoff för en servicemanual e ju bara att glömma idag vad jag vet.

Det står bara "I50" eller L50 på dom, behöver lite hjälp.

Det sitter likadana på några andra ställen, men har faen glömt hur man kollar kondingvärde, om en löder loss och checkar menar jag ;]

• Medlem
  • Norrköping
  • 2009-02-26 11:01

15 pF kanske?
Capacitors 101

Enklaste sättet är väl med en multimeter med inbyggd kapacitansmätare.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-26 11:24
Ursprungligen av ZackZick:

Enklaste sättet är väl med en multimeter med inbyggd kapacitansmätare.

Fast om kondingen är grillad så blir det svårt att få något ur den

Jag skulle nog också tro på 50pF. Så pröva med en 47pF?

Men om det är något som rostar kondingar så är det förmodligen något mer som är fel...

Ursprungligen av zthee:

Fast om kondingen är grillad så blir det svårt att få något ur den

Nejdå, det är bara att sätta multimetern i "rostat" läge så grejar det sig serru. Eller så sprayar man på lite rostlösare innan mätningen. O:-)

• Medlem
  • International user
  • 2009-02-26 11:38

hehe rosta e väl milt sagt ,, saknar ju hela överdelen!
- dom e avbrutna -- inge fel alls annars
- är 4kantiga rektangulära ballerinaKex
- ne jag har ingen sådan multimeter :[..

- funderar på att bara trycka ner nån annan godtycklig ballerina och se hur det låter .. från ett gammal djmixerkort...köpa 2 minisokklar och hotswoppa lite

→→ Annars måste jag över till någon med en lösplockad & hel cap för att mäta ..

• Medlem
  • International user
  • 2009-02-26 11:47

Kan ju finnas nån med en Orgon Systems Enigiser här annars - som ev kan mäta?

C33 \ C40 CAPoeira på MAIN BOARD

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-26 12:31

~~~ signal har en Energiser om jag inte minns fel...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-26 15:58

Var köper man CA3280 någonstans?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-26 16:36
Ursprungligen av zthee:

Var köper man CA3280 någonstans?

Futurlec?

ca3280 är väl en ca3080 x 2

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-26 16:06

Går inte att ersätta med LM13700 då?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-26 16:11

Det borde gå iofs. Fast är de pinkompatibla? Jag trodde LM13700 <->NE5517 (eller vad den heter) var OK.

CA3280n är väl bra mycket bättre än LM13700 också?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-26 16:18

Jag är inte ett dugg säker faktiskt.

edit: nej, inte pin-kompatibla i alla fall.
http://www.classiccmp.org/rtellason/chipdata/ca3280.pdf
http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/8641/NSC/LM13700.html

Äsch, det var satan vad det var svårt att få ordning på lazertran. det sitter ju inte kvar när jag £$€@€! borrar. det var som om limmet flöt iväg när jag flyttade filmen från pappret till plåten i vattenbadet.

Det är nog det som är felet. Man ska inte flytta filmen nedsänkt i vattenbadet utan blöta pappret, och sedan ta upp det ur badet och flytta över filmen om man vill ha limmet kvar.

Bevaka tråden