- zthee
- Medlem ●
- Stockholm
Ja, det var så jag gjorde förut när jag körde med lazertran (fast InkJet versionen) - blöta, ta upp, fästa vid panel.
Och det brukade ju sitta ganska bra.
Men finessen med att köra allt i ugnen är väl att det ska smälta - dvs. blir tjockt och stenhårt?
Fast det kanske är versionen som du inte bakade i ugnen? Utan bara limmade fast? För isf så är det nog så att det släpper ganska lätt. Det gjorde det för mig med. Men inte så pass mycket att en mutter inte täckte skadan...
Ja, det var så jag gjorde förut när jag körde med lazertran (fast InkJet versionen) - blöta, ta upp, fästa vid panel.
Och det brukade ju sitta ganska bra.
Men finessen med att köra allt i ugnen är väl att det ska smälta - dvs. blir tjockt och stenhårt?
Fast det kanske är versionen som du inte bakade i ugnen? Utan bara limmade fast? För isf så är det nog så att det släpper ganska lätt. Det gjorde det för mig med. Men inte så pass mycket att en mutter inte täckte skadan...
Japp, det bakade brukar sitta som berget, det smälter ju ner på plåten. På den jag borrade idag så var det inte bakat utan jag körde med lim-metoden, och det lossnade flera kvadrat-cm-sjok i kanten där jag höll i den med handen när jag borrade. Och jag har bara borrat små styrhål än så länge. Det lär lossna mer när jag kommer med grova borren. Men jag ska prova en plåt till idag och ta upp pappret innan jag flyttar filmen till plåten. Då borde limmet stanna kvar och fästa.
Futurlec säljer inte CA3280 längre - jag har mailat och frågat.
CA3080 är väl den sämsta OTAn av dem alla?
Ca3280n är den finaste?
När jag läser runt så verkar det som ca3280 bara är en dual variant av ca3080. Men jag har säkert fel. Kan se om jag kan scora ca3280 åt dig om du vill?
Ja kolla som dar303 säger.
När jag läser runt så verkar det som ca3280 bara är en dual variant av ca3080. Men jag har säkert fel. Kan se om jag kan scora ca3280 åt dig om du vill?
Ja kolla som dar303 säger.
Fast de säger väl bara att det är en dual OTA?
- the LM13700 is _not_ a
precision design. In general an OTA is difficult because the main bias
current varies. The CA3280 is one of the higher precision OTAs.
- Which reminds me of the vivid times at sdy list when folks
was cheering for the ca3280 while boohoo's and grunts wiped
the LM13600 spinal cord!
- Intersil CA3280 - dual, better specs than CA3080 and LM13x00
Var det jag hittade om CA3280 vid lite snabb googling.
Fast de säger väl bara att det är en dual OTA?
- the LM13700 is _not_ a
precision design. In general an OTA is difficult because the main bias
current varies. The CA3280 is one of the higher precision OTAs.
- Which reminds me of the vivid times at sdy list when folks
was cheering for the ca3280 while boohoo's and grunts wiped
the LM13600 spinal cord!
- Intersil CA3280 - dual, better specs than CA3080 and LM13x00
Var det jag hittade om CA3280 vid lite snabb googling.
Som du säger den kallas tom deluxe ibl:
http://www.till.com/blog/archives/2005/06/last_of_the_ota.html
från 1971 liksom
Jensa: sitter kondingarna nära någon speciell IC-krets och i så fall vilken? Om det bara är någon form av avkopplingskondingar så kan man ta typ vad som helst, är det filter eller VCO-kondingar (inte troligt) så är det kinkigare. Om du vill löda loss en så har jag testare och garanterat nya kondingar.
Det är egentligen ingen specifik som säger någonting. Mest rösterna i mitt huvud. Jag får dock intrycket, när man läser på olika forum runt omkring på internet, att allt borde matchas och justeras till det bästa.
Som t.ex. att matcha alla motstånd som sitter runt ingången till en op-amp som fungerar som mixer... Jag menar har du 3 ingångar som alla ska tracka 1V/oktav och du stämmer den med det understa jacket, och inte alla 100K motstånd är av samma värde - då borde det bli skevt om du använder följande 2 jack? Nu är det kanske försumbart egentligen. Men läser jag sånt så får jag lite konstiga idéer..
Och samma sak om filterkondingar - att man ska ha polystyrol. Vilket är helt hopplöst att få tag i idag. Så vad ska man använda istället isf? (Nu har ju du sagt MKT - så då får man köra på något sånt )
[QUOTE="zthee;1723353"]Det är egentligen ingen specifik som säger någonting. Mest rösterna i mitt huvud.
Haha, jaja då förstår jag!
> Jag får dock intrycket, när man läser på olika forum runt omkring på internet,
>att allt borde matchas och justeras till det bästa.
Inte då, det pratas så ofantligt mycket trams överallt!
>Som t.ex. att matcha alla motstånd som sitter runt ingången till en op-amp som fungerar som >mixer... Jag menar har du 3 ingångar som alla ska tracka 1V/oktav och du stämmer den med >det understa jacket, och inte alla 100K motstånd är av samma värde - då borde det bli skevt
>om du använder följande 2 jack? Nu är det kanske försumbart egentligen. Men läser jag sånt >så får jag lite konstiga idéer..
Visst, vill du ha 1:1 i förhållande bör du ha 100k med ett
undantag du glömde bort att OP ampen genererar en offset!
>Och samma sak om filterkondingar - att man ska ha polystyrol. Vilket är helt hopplöst att få tag
> i idag. Så vad ska man använda istället isf? (Nu har ju du sagt MKT - så då får man köra på
>något sånt
Polystyrol Det var nått nytt! Polypropylen eller en NPO är hur bra som helst!
Du kan göra egna kondingar ,ta några skivor frigolit och stoppa sen en bakplåt mellan
varje skiva, tejpa sen i hop hela klabbet med maskerings tejp,häll sen en halv båt fylld
med epoxi över detta!Lite klumpigt men det funkar!:cool:
Haha! Bakplåt och en container epoxy - rastermått 1m
Håller på att baka lazertran i ugnen nu. Det ser ut att bli lite småbubblor. Men vi får se när jag väl är klar.
Första försöket gick till så att jag tänkte jag skulle förvärma papperna i ugnen. Men det sket sig. Jag såg aldrig att det liksom blev någon skillnad. Så jag väntade och väntade - och när jag väl tog ut dem så hade papperet torkat ihop med filmen. Så det släppte in när jag stoppade det i vatten. Så nu kör jag utan förvärmning.
Första timmen hade jag på typ under 50 grader. Och nu, efter 2 och en halv timme, är jag uppe på 150... Ska höja till 175 om 5 min.
Återkommer med rapport..
Lycka till. Efter att jag upptäckte att jag råkat skölja bort limmet i mitt senaste försök så har jag provat att baka panelen efteråt, med tonern utåt alltså. Det blev bra, och det blir ju inga bubblor med tonern utåt. Återstå att se hur repkänsligt det blir, men man borde kunna klarlacka för att skydda.
Jag har också provat att klarlacka en annan panel med Biltemas hobbyklarlack. Det blev inte nån blank yta utan en matt frostad yta som känns som fint sandpapper. Jag tror lacken samlats i små kulor istället för att flyta ut. Blev rätt fräckt även om det inte blev som jag hade tänkt. Fast denna panel kommer jag nog att göra om iallafall då det var den där filmen lossnade och det blev fult när jag försökte reparera.
Så jag är tillbaka i att baka, men kanske med tonern uppåt. Problemet med paneler som kröker sig verkar gå att lösa genom att kröka tillbaka dem; men man får vara försiktig så att man inte repar ytan när man kröker.
Min panel verkar dock bli missfärgad som fan. Det blir bruna fläckar på hela panelen. Jag vet inte hur dåligt det är än - men det ser lite knasigt ut i ugnen iaf. Vet inte heller om det är något som går att tvätta bort... Vi får se!
Jag vet inte om det gör så mycket heller. Då jag är lite ute efter någon form av "vintage look" på systemet (sjuuukt nördigt! Jag vill ha paneler som ser ut att komma från 1979!).
Nu har jag iaf slagit av ugnen efter att ha pressat i 200° i en 15 min. Vi får se hur det slutar.
Funderar på att se om jag kan tvätta bort ytan med isopropylalkohol sen, och kanske lacka över. För att slippa de bruna fläckarna. Men vi får se!
Roligt är det iaf!
Hej och god öl!
Hur ska man bygga in en Nintendo DS Lite med DS-10 i modularen?
Btw.. varit och lekt med en GEM F-10(hemorgel) inför modul-byggande av den.
Det sitter en AY-5-1317 i den.. kul krets: http://www.klangbureau.de/bendpics/AY-5-1317Descr.jpg
Skulle man kanske kunna göra något kul med?
Jag tycker det blev bra! Det ligger något som ser matt ut fläckvis. Jag vet inte riktigt vad det här. Eller om det är så att den inte har smällt helt och hållet på de punkterna. Jag vet inte. Men det spelar inte så jättestor roll - då det bara är synligt i en viss vinkel och i motljus, typ
snajders!! grymt snyggt!!
Ska nog göra så på min seq sen, frågan är bara hur fan man ska få allt att bli rätt ... det blir ju mkt enklare att borra om man märker ut allt med liksom...
kanske ska göra en dummy i spånskiva å prova mått å joks...
Grymt ZackZick! Hålen ser riktigt raka ut! Har du använt pelarborrmaskin? Jag är lite nervös för att jag inte ska få mina hål på en rak linje. Jag har dock tillgång till pelarborr. Så det borde inte vara något problem. Men man vet ju inte förens man är klar
Nej, jag har experimenterat fram den här metoden: Först gör jag ett märke men en spik för att styra in borren, sedan borrar jag med ett litet (3mm) borr för att göra ett styrhål. Det blir inte 100% perfekt centrerat, men sedan borrar jag med stegborr för hand, och då kan jag styra in så att hålet centreras,
3mm-hålet borrar jag med en handborr i ett pelarborrstativ men det skulle nog gå att göra för hand också.
Mitt pelarborrstativ är inte tillräckligt stadigt för att borra grova hål upptäckte jag, så därför har jag provat mig fram till detta sätt.
Ja det känns skönt att jag äntligen hittat ett framkomligt sätt. Det har varit en del tandagnissel med osynlig lazertran på svart plåt, böjda plåtar, självsvängande borrstativ och dansande borr, lossnande plastfilm på plåten och lazertranfilm som smälter i skrivaren .
Jag har skjutit på val av rattar och jack, men det börjar brännas nu. Har 100 öppna kinajack, men funderar på att gå över till antingen kapslade slutna isolerade jack typ Switchcrafts M-serie eller svarta plastjack typ Electrokits jack.
Ja det känns skönt att jag äntligen hittat ett framkomligt sätt. Det har varit en del tandagnissel med osynlig lazertran på svart plåt, böjda plåtar, självsvängande borrstativ och dansande borr, lossnande plastfilm på plåten och lazertranfilm som smälter i skrivaren .
Det är ju DIY!
Men visst är det roligt när det fungerar? Jag börjar känna att jag fått lite luft under vingarna nu jag med
Jag har skjutit på val av rattar och jack, men det börjar brännas nu. Har 100 öppna kinajack, men funderar på att gå över till antingen kapslade slutna isolerade jack typ Switchcrafts M-serie eller svarta plastjack typ Electrokits jack.
Satsa på kvalitet! Det är inte roligt att efter ett halvår börja fundera på att du kanske borde byta ut jacken som redan sitter i.. Tro mig! I min gamla modular, som inte ens är ett år, sitter det några brytande jack från typ kjell.com - och de fungerar inte alls. Och det känns ju lite sådär...
Och visst är det en stor kostnad att satsa på kvalitet! Men man får igen det i det långa loppet.. (Säger jag ytterligare en gång, för att övertyga mig själv!).
Jag ska beställa switchar från NKK i slutet av månaden. Det kommer bli dyrt! Men samtidigt är det fan det tråkigaste som finns att flippa en billig vippswitch...