Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari 4 beta släppt!

Tråden skapades och har fått 222 svar. Det senaste inlägget skrevs .

För oss som konsekvent använder WindowShadeX ät flikarna i fönsterlisten självklara.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2009-02-26 07:41

Finns det någon shortcut för att öppna en ny flik?

Ursprungligen av Skilling:

Finns det någon shortcut för att öppna en ny flik?

Kringla+T

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-26 10:10

Nu är jag en switcher. Har bytt från Firefox till Safari men hittar inte hur jag ska kunna importera mina bokmärken från Firefox.
Eller snarare vet jag inte vart bokmärkena ligger i datorn. Jag hittar under min hem mapp/bibliotek/aplication support/firefox en fil som heter bookmarks.html men med den filen importeras bara "default" bokmärken och inte de jag lagt till.
Någon som har något tips eller är jag i fel tråd (som vanligt:)

Ursprungligen av soma:

Nu är jag en switcher. Har bytt från Firefox till Safari men hittar inte hur jag ska kunna importera mina bokmärken från Firefox.
Eller snarare vet jag inte vart bokmärkena ligger i datorn. Jag hittar under min hem mapp/bibliotek/aplication support/firefox en fil som heter bookmarks.html men med den filen importeras bara "default" bokmärken och inte de jag lagt till.
Någon som har något tips eller är jag i fel tråd (som vanligt:)

Lite fel tråd, men vi kan ha överseende med det.

Testa och exportera dina bokmärken från firefox först och sen importerar du de till safari.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-26 21:19
Ursprungligen av Mikael E:

Lite fel tråd, men vi kan ha överseende med det.

Testa och exportera dina bokmärken från firefox först och sen importerar du de till safari.

I Firefox finns bara en enda möjlighet och det är att importera bokmärken. Där är det gjort på ett fiffigt sätt att den känner av vilka webläsare man har instalerade och frågar om man vill importera bokmärken,historik,lösenord mm. Hittar inget sätt att göra det i Safari så jag måste ändå säga att jag inte är helt ute och cyklar i fel tråd.
Det är inget stort problem men hade underlättat.

• Avstängd
  • Överallt
  • 2009-02-26 21:26
Ursprungligen av soma:

I Firefox finns bara en enda möjlighet och det är att importera bokmärken

Det går bra att exportera också.

• Medlem
  • 2009-02-26 07:49

cmd+t

• Medlem
  • Jönköping
  • 2009-02-26 07:50

Tack!

Nu när 1Password uppdaterades har jag allt jag behöver! Älskar nya läsaren! <3

Du har väl provat exemplet på CCS-animering som fungerar i Safari 4?
http://webkit.org/blog-files/leaves/index.html

Flash är så 1990

"Slutsatsen blev att Apple faktiskt tummade en del på sanningen.

Safari 4 är inte ”upp till 30 gånger så snabb” som Internet Explorer 7 på att ladda Javascript, utan 42 gånger så snabb."

macworld.se

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-02-26 15:46

En liten fråga som iaf har med webbläsare att göra; brukar ni rensa cachet? Om ni gör det, hur ofta och varför? Är det bara fördelar med att rensa? Finns det något mer som har med läsaren att göra som man helst ska rensa då och då?

Ursprungligen av Adzam 1:

En liten fråga som iaf har med webbläsare att göra; brukar ni rensa cachet? Om ni gör det, hur ofta och varför? Är det bara fördelar med att rensa? Finns det något mer som har med läsaren att göra som man helst ska rensa då och då?

Jag rensar aldrig cache. En och annan cookie tas bort om någon specifik sida strular, men generellt rensar jag sällan något i Safari. När jag tänker efter rensar jag nog aldrig något i OS X. Är stor motståndare till manuellt underhåll.

Ibland så vägrar Safari att visa den senaste versionen av en sajt/websida - den bara laddar från sitt eget cache som innehåller hur det såg ut förra gången man var där. Omladdning av sida hjälper inte heller när Safari är på detta humör. Då kan en cache-rensning och sedan en omstart av Safari hjälpa. Ibland. Jag hoppas förresten att nya 4an fixat denna bugg.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-03-02 12:43

Det är aldrig fördelar med att rensa en cache. Den är till för att snabba upp åtkomst av ofta använd information. Så gott som alla (säger jag för att gardera mig) CPU:er idag har en I- och D-cache för instruktion respektive data. Filsystem har cachar för att snabba upp fil- och directory-åtkomst. Hårddiskar har cachar för läs- och skrivning av data på disken.
Varje gång som du söker efter information som inte finns i cachen åker du på extra tidsåtgång (att anses som strafftillägg). Browsers har cache för att spara undan sidor från tidigare åtkomster. Sedan jämför man bara tidstämpeln för att se om sidan har ändrats. Då först laddar man om den. Annars finns den att tillgå snabbare i din lokala dator.
Allt detta under förutsättning att cachen är korrekt i sitt innehåll. Om du är där och pillar får du stå ditt eget kast. Om en bugg i datorn (mjuk- eller hårdvara) gör att innehållet blir felaktigt slutar det också att fungera. Men bara då. Märk väl.

Varsågod och fråga igen varför du tror att det är bra att (regelbundet) rensa cachar...

Ursprungligen av frazze:

Det är aldrig fördelar med att rensa en cache..

Jo det finns såklart fördelar med att rensa. Problemet med cachar är att de inte är oändliga eller blixtsnabba och att de därför defacto segar ned datorn efter hand, så att rensa cachar kan ofta leda till en mer responsiv och snabbare dator.....

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-03-02 21:52
Ursprungligen av Simon Templar:

Jo det finns såklart fördelar med att rensa. Problemet med cachar är att de inte är oändliga

Dom ska inte vara oändliga. Jag känner inte till någon implementation som har oändliga cachar.

eller blixtsnabba

Jämför med att ladda ned en sida från källan (=över din nätverksanslutning) så är en lokal filaccess snabbare.

och att de därför defacto segar ned datorn efter hand, så att rensa cachar kan ofta leda till en mer responsiv och snabbare dator.....

Har du någon referens som stödjer den tesen? För segar dom ser (din) dator så indikerar det snarare att det är en bug i cache-implementationen.

Risken är dock nu att den här diskussionen går OT, vilket inte var min mening med svaret till Adzam 1.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2009-02-26 17:30

Nu åker betan ut

mac messenger fungerar inte som det ska med safari 4 betan installerad.

• Medlem
  • International user
  • 2009-02-26 18:13
Ursprungligen av Csoft:

Nu åker betan ut

mac messenger fungerar inte som det ska med safari 4 betan installerad.

Använd Adium. Är bättre än messenger.

//Rob

• Medlem
  • Jönköping
  • 2009-02-26 19:04
Ursprungligen av Robo-X:

Använd Adium. Är bättre än messenger.

//Rob

knappast!

Har testat detta i några timmar nu och jag diggar det starkt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-26 21:59

Hur lägger man till sidor på top sites?

Ursprungligen av baller:

Hur lägger man till sidor på top sites?

kolla citatet i inlägget ovan t.ex.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-26 22:11
Ursprungligen av Andreas Th:

kolla citatet i inlägget ovan t.ex.

Oj, dags att lägga sig :">

En sak jag har funderat på är hur top sites funkar med besöksstatistik och liknande.

Räknar t ex Google Analytics (och andra statistikpaket) en visning i top sites-sidan som ett besök, och i så fall går dessa besök att skilja ut på något sätt?

Safari 4 är ju grymt skönt. Riktigt skön känsla i programmet, och jädrans snabbt. Nåt jag stör mig på är dock att konverteraren i dashboard (valuta är det jag reagerat på) blir helt störd. Kurserna är helt galna. Nån mer som märkt detta? Jo, en annan semiirriterande grej är att man inte kan trycka ctrl-s här nu för att posta detta

Ursprungligen av Anders Båth:

Safari 4 är ju grymt skönt. Riktigt skön känsla i programmet, och jädrans snabbt. Nåt jag stör mig på är dock att konverteraren i dashboard (valuta är det jag reagerat på) blir helt störd. Kurserna är helt galna. Nån mer som märkt detta? Jo, en annan semiirriterande grej är att man inte kan trycka ctrl-s här nu för att posta detta

Problemet i Dashboard har jag också sett men jag trodde att det kanske kunde ha något med senaste säkerhets/java-uppdateringen att göra och inte med Safari. Jag har problem med ett flertal widgets: Valutakonverteraren, iLovelamp (lavalampa) och Apod. Jag har också märkt att text kan se lite konstig ut på vissa sidor - på Wowinsider ligger texten ofta mot en färgad bakgrund och detta får texten att se hackig ut i större storlekar.

Gillar inte den nya placeringen av tablisten men detta har jag åtgärdat i terminalen, gillar top sites-funktionen för den ger viss översikt men om man kunde navigera toppsidorna med piltangenterna vore det än bättre, navigeringen av tabarna har ändrats och det tog ett tag innan jag hittade den nya tangentkombinationen (ctrl+tab) - den gamla var kringla+shift+pil höger/vänster, vill gärna flytta "reload" -knappen från adressfältet och tillbaka till sin rättmätiga plats vid "home"-knappen...

Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

- vill gärna flytta "reload" -knappen från adressfältet och tillbaka till sin rättmätiga plats vid "home"-knappen...

Du får tillbaka den tidigare stop-/reloadknappen med:

defaults write com.apple.Safari DebugSafari4IncludeToolbarRedesign -bool NO
defaults write com.apple.Safari DebugSafari4LoadProgressStyle -bool NO

(Du får också tillbaka den blå "termometerbakgrunden" samt radarn när varje flik laddas.)

Ursprungligen av Olav Rust:

Du får tillbaka den tidigare stop-/reloadknappen med:

defaults write com.apple.Safari DebugSafari4IncludeToolbarRedesign -bool NO
defaults write com.apple.Safari DebugSafari4LoadProgressStyle -bool NO

(Du får också tillbaka den blå "termometerbakgrunden" samt radarn när varje flik laddas.)

Tackar, får fixa detta när jag kommer hem till min kära Mac

Bevaka tråden