Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Jag har ett problem.
Skall planera ett antal resor i Sverige. Det är i princip alla sveriges län och kommuner utom VG-län, Halland, Skåne, Blekinge och Öland för där har jag redan varit.
De resorna planerade jag med en papperskarta. Då gjorde jag först en markering för resmålen och sedan var det bara att förbinda dem med ett streck.
Men nu funderar jag på om det kan gå att göra i datorn i stället. Observera att det inte är ett enda resmål utan flera i en kedja, ex vis 20 st/vecka.
Att planera en sådan rutt är inte gjort på en pisskvart. Därför är Google Earth det bästa. Det har både routing och kan spara det du gjort till nästa kväll du har tid att drömma.
Nej, de tjänster som ligger på nätet är inte bra för mitt ändamål.
Som jag skrev så söker jag en karta där jag kan nåla in olika platser, för att sedan binda samman dem för att hitta kortaste väg mellan dem.
Route 66 är ett program som jag har, funkar på 9.1 kan jag peta in ett huvudmål och sedan ange att jag vill åka dit via någon annan plats, då får jag en karta uppritad.
Men nu rör det sig om kanske 22 mål eller fler.
Hade hoppats att det fanns något program för detta.
Måste väl vara något för dem som sysslar med planering, ex vis handelsresande.
Kanske går köra ngn emulerings-tjosan (Parallells t ex), utbudet blir ju mkt större då.
Kan man sedan göra ruttplanering på Macen7PC'n och stoppa i en GPS med färdig rutt i bilen.
Roadtrip fungerar på riktigt och jag tycker det är väldigt bra. I det programmet kan man lätt göra vad trådskaparen vill - offline. Men så kostar det ju en del pengar med kartor tyvärr..
Mapsource är till för att planera på datorn och föra över till sin GPS (från Garmin). Men viktigt är att köpa kartorna på CD/DVD för att använda i dator och sen föra över till GPSen, den på minneskort går bara att använda i GPSen.