Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hitta bilder

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2003-04-05 12:39

Jag har massor av bilder liggande i hängmappar och i pärmar. När jag letar efter något så letar jag på någon rubrik ex vis: personer, vår, sommar ....
På senare år har det blivit alltfler digitala bilder som ligger på cd-skivor eller på hårddisken.
Jag har Filemaker Pro 5 och kan där antingen lägga länkar till bilden i fråga, förutsatt att den finns i ett format som Filmaker accepterar, eller också kan jag klistra in den i Filemaker, men då blir programmet till slut för tungt att dra runt.
Vilka program är bra för att söka efter de digitala bilderna?
Hur gör ni andra?
Göran

Det finns arkiveringsprogram som kan arkivera bilder på CD och spara ikoner till bilderna och stickord.

Jag vet inte hur kompetent CDFinder är då det inte är speciellt gjort för bilder, men kanske det finns en inställning som sparar tumnagelbilder av fullsize:arna. Använder själv CDFinder för allt utom foto.

iView Media Pro rekommenderas.

Den hanterar s_k keywords eller nyckelord. En bild på en lekplats med barn kanske man döper till Lekplats med barn.tif och med vanlig filsökning så är det bara dom orden man kan få träff på. Om man lägger till nyckelord så kan samma bild träffas på en mängd olika sökbegrepp. Nyckelord kan knackas in när man sparar filen i Photoshop eller inne i iView.

Bilden i exemplet ovan kanske skulle ha dessa nyckelord:
Lekplats
Barn
Sommar
Kalle
Lina
Pelle
Barnvagn
Gungor
Rutschkana
... osv

I iView så söker man sedan på keywords, inte på filnamn.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-04-05 15:58

Extensis Portfolio 6.1.
Funkar mycket bra i OS X.
http://www.extensis.com/

Cumulus 5.5 Single User är ett utmärkt verktyg för att hantera bilder och grafik. Programmet är uppbyggt kring en kraftfull databas som kommer väl till pass för alla kreativa yrkesproffs som behöver hitta rätt bland sina digitala tillgångar och dela material som bilder, layouter, multimedia och video ? men även ljud- och textfiler. Cumulus har kraftfulla sökfunktioner, miniatyrbilder av lagrade medier i olika storlekar och kan skräddarsys för individuella behov. Programmet fångar upp all erforderlig information om den mediatyp som du tar in i databasen med dra-och-släpp-teknik. Informationen som fångas upp registreras i mediedatabasen och är genast sökbar. Du slipper massor av enformig manuell datainmatning.
Kostar bara 613:-
http://www.studentlitteratursoftware.se/produkter/

1
Bevaka tråden