Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fotograf Chase Jarvis - Coola killen med talang, resurser och utrustning

Tråden skapades och har fått 41 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-28 22:46

Nu vill jag inte låta bitter, men förutom dom svartvita landskapsbilderna tycker jag att resten av hans bilder var riktigt mediokra och könlösa, det mesta känns nästan hämtade från en amerikansk bildbank. Ser faktiskt ingen fotografisk storhet någonstans utan mer en kille som har bra med stålars och gillar grejer, inget fel i det,, men som plåtis....

Tror man får acceptera att det finns hur många olika intressen som helst inom fotografin.
Bla, dom som älskar bild och att fotografera och tycker att den bästa kameran är den som man har med sig.

Sen finns det dom som gärna sitter hemma och drömmer om olika objektiv, kameror och div utrustning och tror att det gör dom till bättre fotografer bara dom skaffar dessa saker eller så är dom helt enkelt bara intresserade av tekniken, en dålig paralell är kanske dom som lägger ner 4000 timmar på en bil för att sedan sälja den, dom gillar att bygga bilar men inte att köra dom.

Sen att alla yrkesfotografer har alla objektiv i världen är en myt. Jag har jobbat med många reklamfotografer i Sverige och dom flesta har en normalglugg, ett "lätt tele" ( läs 35 mm på småbild" ) och en fast tele 85- 100mm.. Thats it... Sen är det klart att vissa uppdrag kräver annan utrustning men då hyr man det för dagen..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-03-01 09:47

Yrkesfotografer vet vilken utrustning de behöver för sina olika uppdrag. Ja, många hyr utrustning vid behov. Det är rätt vanligt. I alla fall när de behöver grejor utöver sitt vanliga utbud.

Chase Jarvis väljer säkert att ha nästan all fotoutrustning inom sitt företag. Han har råd med det för han gör bra jobb och som ger honom den inkomst han behöver. Jag kan tycka det är rätt imponerande att driva ett företag på heltid och ändå ha tid att fotografera för egen del.

Ursprungligen av Reisan:

Chase Jarvis väljer säkert att ha nästan all fotoutrustning inom sitt företag. Han har råd med det för han gör bra jobb och som ger honom den inkomst han behöver. Jag kan tycka det är rätt imponerande att driva ett företag på heltid och ändå ha tid att fotografera för egen del.

Många amerikanska fotografer är ju som ett helt team med flera assistenter, retuchörer, ljusättare och produktionsdel. Då är det nog konstigt om dom inte skulle ha tid att ta egna bilder.. Dom har det rätt uppstyrt på vissa fronter..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-03-01 12:25
Ursprungligen av jurassic579:

Många amerikanska fotografer är ju som ett helt team med flera assistenter, retuchörer, ljusättare och produktionsdel. Då är det nog konstigt om dom inte skulle ha tid att ta egna bilder.. Dom har det rätt uppstyrt på vissa fronter..

Håller med om att de fotografer med egen personal gör att de får tid över till allt annat som de själva måste ta hand om och ansvara för. Det är ju därför man har personal. Jag är imponerad att tid skapas för egna saker och det är väl utfört kan jag tycka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-03 10:28

Jag har aldrig hört hans namn i något sammanhang förut, tycker att jag har bra koll på fotografer inom reklam och mode, men men.. Personligen tycker jag att ha känns som han har lite lätt hybris och en en rik far, gör honom dessvärre inte bättre som plåtis.

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-03-03 10:53

Hahaha! Bara för att du inte hört talas om honom så är han en "Hack"!
Det var riktigt roligt. Kolla här: http://www.hasselblad.com/masters-2007/december---chase-jarvis.aspx

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-03 11:13

Hehe
Det var inte så jag menar
Jag har missat honom, kan iof vara för att jag tycker att det mesta av hans bilder suger, känns typ getty image.

Jag menar.... seriöst.... hur kan man lägga upp denna på sin hemsida??

  • Avstängd
  • International user
  • 2009-03-03 12:51

Det är sånt som säljer till de feta byråerna i staterna...

Jag skulle gissa att han lagt upp bilden för att Emirates är (var?) en prestigekund. Man kan ju tyvärr inte anklaga de stora mainstream byråerna typ Ogilvy för att vara speciellt "edgy".. Men det är väl sådan B2B skit som pengar tjänas på...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-03-03 13:51

Oavsett om man personligen gillar/ogillar hans bildmaterial, så kommer man ändå inte från faktan att han tjänar bra på det han gör och han gillar sitt arbete, samt lägger ner mycket arbete på alla delar. Visst det kan verka som han är frontfiguren, men det är trots allt team:et som står för slutresultatet. Men han är trots allt navet i det hela.

Hans agent och producent är nog lika mycket nav..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-03 23:13

Han verkar uppenbart tjäna bra på det han gör, vilket är kul. Jag är bara lite förvånad att han gör det Men som Mattias mycket riktigt säger så är den amerikanska mainstream världen en sjukt stor marknad, och Getty image ett väl ett kvitto på detta om nått, kraven är inte så höga. En sak som slår mig är att han väldigt oamerikansk då han är en "jag gör allt".
Han plåtar lite skidfoto, lite mode, lite dokumentärt, lite bilreklam, lite porträtt och lite naturbilder det är väl därför han inte riktigt är sticker ut kanske i någon genre. "iaf inte i mina ögon", men han ändå på nått sätt lyckats få till det. Sedan så är det grymt imponerande hur stora motorer det kan vara bakom plåtisar, i Sverige så är 2-3 anställda ganska ovanligt, i USA kan man lägga på en nolla. Sedan så undrar jag vilka agenter han hade? hitta ingen info om det.. Känns inte riktigt som han platsar hos Art and Commerce men det vore kul att se vilka agenter han jobbar med.
Slutligen så är det kul att han är så öppen och bjuder på sig som han gör, normal sätt så brukar det vara väldigt stängda dörrar, en fet eloge till honom för det.

Nog om detta.
MVH
/Fred

Bevaka tråden