- acke
- Medlem ●
- Stockholm
Det blir spännande att de om och hur man blir kompenserad. Är det någon här som har någon erfarenhet av liknande ärenden tidigare och hur man ska göra?
Du ska ju ha tillbaka alla pengar så klart. Hänvisa till Apples sida om de gnäller. Måste kännas skönt att "få tillbaka" 11000kr!
Många här skrivet att det fått problemet med 8600 korten. skulle vara intressant att veta hur lång tid de han använda datorn innan problemet uppstogd.
Många här skrivet att det fått problemet med 8600 korten. skulle vara intressant att veta hur lång tid de han använda datorn innan problemet uppstogd.
Från ett drygt halvår ungefär till drygt ett år. Av forumtrådar att döma började det komma in i rapporter i våras. Inte ovanligt att två eller flera byten gjordes.
Weeeeee.. Burken är tillbaka från service! Där sparade man elva papp, heh..
Hej!
Fick liknande problem med min MBP 2.2 förra veckan, startar inte alls längre utan får bara fram bifogad bild.
Kruxet är att jag bedömde min burk som död och beställde en ny MBP pga att jag använder den i jobbet. Köpte den i juni förra året och tecknade aldrig Applecare och har därför ingen garanti kvar.
Känner någon igen sig, kan jag få burken utbytt?
Hej!
Fick liknande problem med min MBP 2.2 förra veckan, startar inte alls längre utan får bara fram bifogad bild.
Kruxet är att jag bedömde min burk som död och beställde en ny MBP pga att jag använder den i jobbet. Köpte den i juni förra året och tecknade aldrig Applecare och har därför ingen garanti kvar.
Känner någon igen sig, kan jag få burken utbytt?
Apple fixar det här problemet gratis:
MacBook Pro: Distorted video or no video issues
Apple fixar det här problemet gratis:
MacBook Pro: Distorted video or no video issues
Ja jag hoppas på det, ska lämna in den nästa vecka.
Står lite i valet och kvalet här, funderar på att köpa förra revisionen (15,4"/2,53Ghz/250GB/2GB/8600M GT 512MB VRAM) vs. den nya (2,4/250GB/2GB/9400-9600M GT 256MB VRAM) då den finns nedsatt nu på flertalet butiker men även om Apple nu har tagit på sig detta så känns det ju inte bra att köpa en dator som "garanterat" kommer gå sönder? Även om den ligger dryga 2000:- under den nya revisionen.
Dock kommer det säkerligen något problem med den nyare också, speciellt nu i början?
Hur lång tid har det tagit för er (ni som haft problemet) att få era datorer reparerade?
MVH,
Sebastian
Good news: du är innanför garantin.
Bad news: det nya logikkortet kan också vara utrustad med en bristfällig grafikkrets.
Ja jag utgår ifrån att detta är det felet som omfattas av den förlängda garantin, men som du är inne på är det inte bara positiva nyheter.
Fast i min värld är det ännu värre att jag nu är utan en fungerade dator för arbete och hem. Det är ju inte så att man har råd att ha en extra MBP liggandes i reserv. Och att gå tillbaka till min gamla iBook G4 som frun fått känns ju inte så upphetsande. Hoppas reparationen går snabbt.
Har för mig att det tog sex veckor för min del. Det är sju för många (men kostnadsfritt var det förstås).
Har för mig att det tog sex veckor för min del. Det är sju för många (men kostnadsfritt var det förstås).
Oj, ja det är ju helt ohållbart för min del. Då måste jag fixa en annan lösning tills vidare alltså...
För min Macbook Pro tog det ca 1 vecka. Som tur hade vi en extra Macbook Pro på jobbet som jag kunde använda medan min var på service.
Jag hoppas Apple ger utökad garanti på det här felet. Men för min del kommer jag att uppgradera när nästa 15" uppdatering kommer. Jag litar inte på Nvidia kortet i min längre.
//Rob
Min uppfattning om Apple och garantier rent allmänt är att de sällan ligger i framkant när det gäller att ge bra och kundvänliga garantier.
När allvarliga problem uppstår så mörkar dom så länge dom kan innan dom till slut erkänner problemet och skapar speciella förlängda garantier som denna för 8600-grafikkortet.
Och för de som vill ha bättre garanti så vill Apple sälja på en Apple Care, vilket är en bra service men till alldeles för högt pris, ofta närmare 25 procent av datorkostnaden.
När det gäller garantier och service så skulle Apple kunna göra mycket mer för sina kunder (t.ex. Apple Care till alla utan kostnad), men det sitter väl i pengarna. Garantier och service kostar förstås mycket pengar och Apple tjänar säkert för bra på AC för att göra några ändringar.
Min uppfattning om Apple och garantier rent allmänt är att de sällan ligger i framkant när det gäller att ge bra och kundvänliga garantier.
När allvarliga problem uppstår så mörkar dom så länge dom kan innan dom till slut erkänner problemet och skapar speciella förlängda garantier som denna för 8600-grafikkortet.
Och för de som vill ha bättre garanti så vill Apple sälja på en Apple Care, vilket är en bra service men till alldeles för högt pris, ofta närmare 25 procent av datorkostnaden.
När det gäller garantier och service så skulle Apple kunna göra mycket mer för sina kunder (t.ex. Apple Care till alla utan kostnad), men det sitter väl i pengarna. Garantier och service kostar förstås mycket pengar och Apple tjänar säkert för bra på AC för att göra några ändringar.
Det är nog just Apple Care som är boven i dramat. I de flesta fall så behöver inte kunden Apple Care då fabriksfel täcks av 3 års garanti enl. konsumentköplagen och i de flesta fall kan denna åberopas och om det inte är fabriksfel så har väl de flesta en hemförsäkring (drulle) med relativt låg självrisk. Men Apple vill såklart hellre sälja en Apple Care istället för att behöva reparera fabriksfel gratis...
Det är nog just Apple Care som är boven i dramat. I de flesta fall så behöver inte kunden Apple Care då fabriksfel täcks av 3 års garanti enl. konsumentköplagen
Det gäller väl iofs bara här i Sverige, eller hur? Jag kan inte hur det fungerar i USA men jag kan tänka mig att det inte är samma skydd där?
Jag använder min MacBook Pro hela tiden. Haft min inne två gånger nu och eftersom Apple ibland helt saknar någon känsla för att de har folk som jobba professionellt med deras produkter så jag jag tvingats betala panikpris hos LAN-master för att komma före. 3000kr extra alltså och jag räknar med att behöva lämna in den minst en gång till.
Lägg sedan till att min DVD-spelare numera varken kan bränna CD's eller DVD's så har jag lite blandade känslor för Apple just nu.
Jag använder min MacBook Pro hela tiden. Haft min inne två gånger nu och eftersom Apple ibland helt saknar någon känsla för att de har folk som jobba professionellt med deras produkter så jag jag tvingats betala panikpris hos LAN-master för att komma före. 3000kr extra alltså och jag räknar med att behöva lämna in den minst en gång till.
Huh, ja det låter ju inte så kul. En gång till och du kommer upp i priset för en MacBook.
Huh, ja det låter ju inte så kul. En gång till och du kommer upp i priset för en MacBook.
Nja alltså det kostar 1500kr per gång i panikavgift så 3000kr totalt. Men det är ändå 3000 för mycket.
Hur är det, 3 gånger som samma sak på en dator går sönder så kan man få en ny eller är det någon skröna?
Nja alltså det kostar 1500kr per gång i panikavgift så 3000kr totalt. Men det är ändå 3000 för mycket.
Hur är det, 3 gånger som samma sak på en dator går sönder så kan man få en ny eller är det någon skröna?
Nej händer samma sak igen kan du kräva att häva köpet.
//Rob