Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Stängs all datattrafik av om man stänger av data roaming?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

det finns en knapp i iphonen som gör att man stäner av data trafiken! men stänger den av ALL trafik, 3g, edge och gprs? eller är det bara 3g den stänger av? för om jag ska åka utomlands vill jag inte hålla på och ringa telia varje gåång! så stänger den av allt i telen så man slipper ringa telia?

Den stänger av datatrafiken. Du kan ringa som vanligt och ta emot telefonsamtal och sms, men den skickar ingen datatrafik och tar inte emot någon.

Ursprungligen av Björn Malmehed:

Den stänger av datatrafiken. Du kan ringa som vanligt och ta emot telefonsamtal och sms, men den skickar ingen datatrafik och tar inte emot någon.

Detta är helt fel.
Ignorera inlägget här ovan totalt!

Data-roaming gör bara av att du kan hoppa mellan olika nätverk när du surfar på mobildatanätverk(gäller alltså inte Wifi) om du är utomlands. Stäng av detta om du inte har väldigt mycket pengar du kan lägga på mobilräkningar för skojs skull.

Senast redigerat 2009-02-22 17:19
  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-02 23:23
Ursprungligen av theplague:

Detta är helt fel.
Ignorera inlägget här ovan totalt!

Data-roaming gör bara av att du kan hoppa mellan olika nätverk när du surfar på mobildatanätverk(gäller alltså inte Wifi) om du är utomlands. Stäng av detta om du inte har väldigt mycket pengar du kan lägga på mobilräkningar för skojs skull.

Nja, den stänger ju av all mobildatatrafik. Det går inte att surfa, använda program som behöver internet o.s.v.

Ursprungligen av zappee:

Nja, den stänger ju av all mobildatatrafik. Det går inte att surfa, använda program som behöver internet o.s.v.

Ok, jag har data roaming avaktiverat konstant men kan surfa på mitt mobila nätverk - förklaring?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-03 18:38
Ursprungligen av theplague:

Ok, jag har data roaming avaktiverat konstant men kan surfa på mitt mobila nätverk - förklaring?

Jag menade givetvis utan för landets gränser så stänger den datatrafiken.

Ursprungligen av zappee:

Jag menade givetvis utan för landets gränser så stänger den datatrafiken.

Precis som jag skrev då alltså... Konstigt att du skrev "nja" i sådana fall!

Ursprungligen av zappee:

Nja, den stänger ju av all mobildatatrafik. Det går inte att surfa, använda program som behöver internet o.s.v.

Näe, theplague har rätt.

Dataroaming handlar bara om just roaming av data när man använder telefonen hos en annan operatör än ens egen, vanligtvis när man är utomlands, precis som iPhone Belgien skriver.

Om roaming:

Roaming, från eng. att vandra. Internationell roaming är den term som används när man använder sin mobiltelefon utanför sin operatörs nät/täckområde, dvs besökare i ett annat nät. Ett exempel är möjligheten att ringa från utlandet. Mobiloperatörer sluter roamingavtal sinsemellan för att tillhandahålla denna funktion, så att operatören kan debitera samtalet på den ordinarie teleräkningen, och ingen utländsk räkning behöver skickas till slutkund/mobiltelefonägaren.

När det gäller inställningen för data-roaming så skriver Apple såhär:

Turn Data Roaming on or off
You can avoid data roaming charges when you're traveling outside your carrier's network by leaving Data Roaming turned off (Data Roaming is turned off by default). To enable email, web browsing, and other data services (where roaming agreements make data roaming possible), turn Data Roaming on.

Vill man stänga av all datatrafik över mobilnätet är det enklast att ställa in en felaktigt APN, brukar fungera för de flesta (jag kom inte åt det i 2.0 men nu kommer jag åt det). Det finns även andra metoder. Har man en jailbreakad iPhone tycker jag SBSettings fungerar utmärkt, då kan man till och med slå på och av EDGE (och 3G antar jag?) inifrån många andra program.

Ursprungligen av theplague:

Detta är helt fel.
Ignorera inlägget här ovan totalt!

Data-roaming gör bara av att du kan hoppa mellan olika nätverk när du surfar på mobildatanätverk(gäller alltså inte Wifi) om du är utomlands. Stäng av detta om du inte har väldigt mycket pengar du kan lägga på mobilräkningar för skojs skull.

Okej, jag var otydlig. Den stänger av datatrafiken (inte Wifi) utomlands om jag har ett svenskt abonnemang.
Att diskussionen rörde sig om utlandsanvändning av telefonen trodde jag var förutsatt, men jag ska vara tydligare nästa gång.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2009-03-11 21:14
Ursprungligen av Björn Malmehed:

Okej, jag var otydlig. Den stänger av datatrafiken (inte Wifi) utomlands om jag har ett svenskt abonnemang.
Att diskussionen rörde sig om utlandsanvändning av telefonen trodde jag var förutsatt, men jag ska vara tydligare nästa gång.

Roaming är inte kopplat till utlandstrafik. Det betyder att du inte kan använda något annat telefondatanät än din egen operatörs. Du behöver inte vara utomlands för det.
Nu har ju inte våra svenska operatörer någon roaming sins emellan, men för tydlighetens skull (andra länder kan ha sins emellan, vi har användare här från bl a Norge, Danmark, Belgien...).

  • Medlem
  • International user
  • 2009-02-23 15:02

För att stänga av datatrafiken helt så ringer du enklast telia och ber dom stänga av från deras sida. Ifall du jailbreakat din iPhone kan dy stänga av all datatrafik över mobilnätet genom att stänga av Edge i BossPrefs.

Förklaring: theplague har rätt.
Roaming har ingenting att göra med "lokal" trafik inom landet och gör enbart att mobil datatrafik inte används utomlands (eller på utländska nätverk om du råkar bo nära en landsgräns).
ring Telia för att stänga av.

1
Bevaka tråden