Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Scanna in tryckta bilder!

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-03 16:49

Hej hopp!
Jag har en hel del bilder jag har gjort för lite olika tidningar och magazine, som jag nu vill scanna in,, men hur jag än gör så blir det randigt när jag får upp dom på skärmen..
Är det någon som vet hur jag gör för att få dom som dom ser ut i tidningen??
MVH
Fred

• Medlem
  • Uddevalla
  • 2003-04-03 16:58

Det borde (beroende på vilken scanner du har) finnas en "descreen"möjlighet.
Där ställer du in ex. 133 lpi, 150 lpi eller 175 lpi beroende på vad dina bilder tryckts i för raster tidigare.

Du kommer dock inte att få dem lika bra som i tidningen eftersom det ger en "suddigare" effekt när man avrastrerar en bild.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-03 17:17

Blir dom randiga på skärmen är det för att du inte ser på dom i 100% - en pixel i bilden per en pixel i skärmen. Fenomenet med randning är interferens om man nu kommer ihåg det från fysiken... kringla-alt-0 (noll) ger 100% visning i Photoshop.

Descreen funktionen som Tesa skriver om är främst avsedd för om man åter ska skriva ut bilden med raster.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-03 17:41

Jo jo,, det är klart..
men det blir randigt även i 100% och när jag gör utskrifter i 100%,, och det är detta jag vill höra om det finns någon bot emot,, om jag kan göra nått i inscanningen eller nått...
Det jag ska göra är utskrifter till mina böcker, där jag har alla mina bilder i,
problemet är att från vissa jobb jag har gjort så har jag bara fått 1 orginal ex, och jag har 6st böcker..

Mitt knep efter 6 års arbete med digitalrepro är att du skannar in den i 200-400% mot vad du ska använda den. sen drar du ner den med 50% i Photoshop och vips så försvinner dom flesta moarepunkterna med bibehållen skärpa, descreen suddar bara till bilden.... nästan som att använda gausisk oskärpa i PS

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-03 18:14

Det låter som något som är värt att testa. Men för ordningens skull vill jag bara säga att Tesa har rätt, descreen-funktionen är till för att ta bort moiré när man scannar en rasterbild, oavsett vad den sen ska användas till.

visst är det till för att ta bort moiré men det ger ett oacceptabelt oskarpt resultat tyvärr..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-03 18:51

Tack tack!!
Det ser mycket bättre ut.
Jag hade ett svagt minne av att det fanns något trix vid inscanningen!
Jag lyfter på hatten och säger tack!
Fred:)

Ett litet trick för grovt rastrerade gråskalebilder typ dagstidning (85 lpi).

Om bilderna inte ska ändras i storlek så kan du scanna i dom som bitmap. Ser förskräckligt ut på bildskärmen men ger mer eller mindre en exakt avbild av den ursprungliga bilden när du skriver ut.

Om man skalar ner en sådan bitmapbild i sin layout så blir "inbyggda" rastret tätare i motsvarande grad. Den slutliga skrivare avgör hur tätt raster man kan skriva ut. Att skala åt andra hållet är ej att rekommendera. Glesare raster än 85 lpi gör ingen glad.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-03 21:53

Tack för alla tips!
Jag har nu scannat & printat ett par bilder, och om jag jämför de nya utskrifterna med hur dom gamla såg ut så är det som natt och dag..... väldigt likt orginalen.
Inte för att jag riktigt förstår hur all moare och ränderna kan försvinna genom att man scannar i 300%, och sedan förminskar bilden till orginal storlek..
Huummm,,något att fundera på!!
Å andra sidan så ska humlan inte kunna flyga, enligt alla mattematikens regler.
Man ska nog inte förstå allt!!
Fred

Det beror på att du tar bort en massa pixlar ur bilden och då minskas moirén för att den är uppbyggd av pixlar som av ngn outgrundlig anledning nästan alltid försvinner när man interpolerar ner den.
Kul att det funkadejavascript:smilie(':)')

Jag skulle vilja påstå... ge tusan i att scanna in sidorna :). Snacka med resp. tidningsmänniskor om du kan få en PDF på sidan i stället. De flesta har ett PDF arkiv över sina sidor.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Ett litet trick för grovt rastrerade gråskalebilder typ dagstidning (85 lpi).

Om man skalar ner en sådan bitmapbild i sin layout så blir "inbyggda" rastret tätare i motsvarande grad. Den slutliga skrivare avgör hur tätt raster man kan skriva ut. Att skala åt andra hållet är ej att rekommendera. Glesare raster än 85 lpi gör ingen glad.

Screentryckare som trycker på T-shirts brukar bli jätteglada om det är glesare än 85 lpi.

1
Bevaka tråden