Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SCSI Probe för Mac OS X

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-04-12 14:34

Finns det något motsvarande program för Mac OS X så att man slipper starta om datorn om man ska "mounta" t ex en ZIP-drive eller extern hårddisk efter att man startat datorn.

Eller det kanske finns något smart kommando från terminalen?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-13 00:46

Menar du över scsi kedjan eller menar du rent generellt? För rent generellt så skall du aldrig koppla scsi enheter med en aktiv dator då du kan kortsluta kortet (i värsta fall moderkortet). Att stoppa i en zip i en redan aktiv zip enhet skall du inte behöva söka efter för att montera då den skall göra det automatiskt.

Eller är det något annat du menar?

/glemme

• Medlem
  • 2003-04-13 10:58
Citat:

Skrevs ursprungligen av glemme
Menar du över scsi kedjan eller menar du rent generellt? För rent generellt så skall du aldrig koppla scsi enheter med en aktiv dator då du kan kortsluta kortet (i värsta fall moderkortet). Att stoppa i en zip i en redan aktiv zip enhet skall du inte behöva söka efter för att montera då den skall göra det automatiskt.

Eller är det något annat du menar?

/glemme

Externa enheter anslutna i SCSI-kedjan men inte påslagna när datorn startas upp. Det är det jag använder SCSIProbe för i Mac OS 9 och behovet kan uppstå även i Mac OS X när man plötsligt under ett arbetspass upptäcker - visst sjutton de där filerna ligger på den externa hårddisken som jag inte slagit på. Tråkigt att behöva göra en omstart i Mac OS X men bara dra igång SCSIProbe i Mac OS 9.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-13 11:55

Ahh, då förstår jag. Du borde kunna använda disc utility för att få samma funktionalitet. Har du testat det?

/glemme

• Medlem
  • 2003-04-13 12:14
Citat:

Skrevs ursprungligen av glemme
Ahh, då förstår jag. Du borde kunna använda disc utility för att få samma funktionalitet. Har du testat det?

/glemme

Hm, Skivverktyg alltså. Får titta närmare på det.

Senast redigerat 2003-04-13 12:52
  • Medlem
  • 2003-04-13 12:51

Nej, skivverktyg visar inte anslutna externa scsi-enheter utan hårddisk -(ar) så det var tydligen ett villospår om det inte finns någon funktion i Skivverktyg som jag missat.

• Oregistrerad
  • 2004-01-04 00:46

Har du hittat någon lösning Ulf? Har uppstått samma typ av problem för mig, fast med skanner.

• Oregistrerad
  • 2004-01-04 05:36

Har varit ett problem för mig sedan OS X 10.0.

• Medlem
  • 2004-01-04 10:35
Citat:

Skrevs ursprungligen av Page Not Found/ Per
Har du hittat någon lösning Ulf? Har uppstått samma typ av problem för mig, fast med skanner.

Nej, det fick bli "gå runt problemet" istället, dvs starta i Mac OS 9.

• Medlem
  • Lund
  • 2004-01-04 13:20

Jag har samma problem och skulle gärna se en bättre lösning än den jag kör med. Jag skaffade en grenkontakt till all strömförsörjning så att jag kunde släcka ner och starta allt på en gång. Så jag sätter på strömmen, allt startar - sen sätter jag på datorn. Då fungerar alla tillbehören direkt. Det är ju en nackdel att ha alla grejor på om man nu inte behöver dom men om jag vet att jag inte vill scanna så stänger jag av scannern innan jag slår på strömmen.
Men som sagt, en bättre och enklare lösning vore på sin plats.

1
Bevaka tråden