Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan det inbyggda ljudkortet gå sönder?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej! Jag och en kompis har påbörjat ett halvseriöst musikprojekt, där vi bl a förvränger våra röster. Nu är det så att vi ska spela live och vi tänkte köra all musik playback förutom sången (dvs de förvrängda rösterna.) Då hade vi tänkt pitcha rösterna i Logic genom min dator (Macbook white). Vi ska alltså koppla en microfon till datorn, och datorn ska kopplas till en mixer.
Nu till frågan; Jag har bara ett inbyggt ljudkort och enligt en vän till mig kan det gå sönder om jag gör på detta vis? Jag är grymt borta när det gäller ljud och dylikt, detta är mitt första musikprojekt så!

Kommer datorn klara detta?

Rent teoretiskt kan det hända, ja. Men det är inte alls troligt. Varför det skulle vara mer troligt än när man kopplar den på något annat sätt förstår jag inte riktigt?

Alltså vad jag fått höra så går det inte sönder om man har ett externt ljudkort?

OCH SOM SAGT; jag kan ingenting om ljud.

  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-02-28 12:27

Det är inte större risk att ett internt ljudkort pajar än ett externt, om du använder det som beskrivet.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-03-04 21:07

det din kompis KAN mena är om du kopplar ditt ljudkort till mikrofoningångar med strömmatning på t.ex. en mixer eller liknande. Det är inte särskilt lyckat, men det är ju också bara att helt enkelt låta bli att koppla så

1
Bevaka tråden