Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iDVD meny-> webbfilm

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!
Jag har gjort en interaktiv portfolio/arbetspresentation i form av en DVD meny som jag gjorde i iDVD. Frågan är om det går eller hur jag kodar/komprimerar om denna filmsnutt till ett behändigare format.
Tanken är att jag skall lägga upp den på min hemsida-så jag hade gärna vilja ha den i "typ" youtube format-.flv eller quicktime. Menyerna måste även finnas kvar...
Jag har försökt lite på egen hand-men kört fast. Har gjort en .img av filmen och försökte därefter koda om den i VLC-men det kom ingen vart. Vet egentligen inte vilka knappar man skall trycka på när man kodar om film i VLC... (Har läst lite i kodec-tråden här på 99-men blir tyvärr inte mycket klokare av det tandläkarsnacket)

Någon som vet hur detta fungerar? Är jag på rätt väg eller ute och cyklar?

Är det alltså ingen som vet hur man gör? Skall koda om en film (.dvdproj eller .IMG) till ett behändigt och webb-vänligt format...

finns det inte någon där ute som har svaret på hur jag skall bära mig åt?

Lite ute och cyklar är du.

dmg-formatet har inget med film att göra, det är helt enkelt en disk image, dvs en avbild av någon hårddisk, cd, dvd, diskett, usb-minne av valfri storlek. Ur datorns synvinkel är det helt enkelt en skiva till att läsa och vanligen beroende på skrivskydd, skriva till. Ur iDVD's synvikel är det slutprodukten som skall brännas av DVD-brännaren.

Som man frågar får man svar är en annan god regel på forum, så möjligtvis skall du tänka över din fråga. Kanske kräver den för mycket för att svara på? Kan man utifrån din fråga gissa hur mycket du vet om iDVD, iMovie och att skapa webbsidor? Vad har du redan provat, kan man se det i frågan?

Mitt försök till svar: Förmodligen använder du även fel program, iDVD är till för att skapa menyer och sammanställa så att man kan bränna en DVD-skiva. Steget före iDVD är iMovie, i vilken du klipper ihop din film.

Vill du ha en navigation liknande din DVD även på webben så måste du återskapa denna via HTML, Javascript, CSS och sådana saker. Dvs helt enkelt göra en webbsida. Du kan börja med att göra skärmdumpar av din färdiga DVD (vilket kanske inte går med inbyggda skärmdumps-kommandot Kommando+Shift+3, det kan vara avstängt inuti DVD-spelaren så mååste du köra med SnapzProX), och med dessa bilder lägga upp en sk image map i HTML blandat med lite Javascript som gör rollovers, spelar ljud mm.

Att ge dig ett steg för steg svar på din fråga startar i iDVD (som är helt fel program för din slutprodukt) som utmynnar i en färdig webbsida går alltså inte (nja, om man har tid att skriva en roman så går det väl förstås...).

En annan metod är att återskapa DVD'n i Flash och lägga ett Flashobjekt på en webbsida, med det är förmodligen ännu mera att förklara och lära sig.

Att exportera till webb inifrån iMovie är däremot jättelätt. Kolla i menyn Arkiv > Dela ut och vill du ha med kapitel, kika på denna tråd jag skapat:

Hur man får in kapitel i iMovie vid expert-export

Bra inställningar för detta har vi i andra trådar:

http://www.99.se/videoproduktion/257276-packa-m4v-foer-embedded-i-ie6-7-a.html

• Medlem
  • Halmstad
  • 2009-04-10 21:33

Jag postade en liknande fråga som ovanstående och fick också noll svar.

Kanske var den fel ställd den också, men det handlade helt enkelt om hur man utifrån EN FIL kunde skapa en interaktiv meny liknande den man får i DVD-menyer. Det är svårt att ersätta DVDn som presentationsform utan en meny där man kan navigera. Inte så praktiskt att få "bröllopet" eller "examen" i form av en .mov fil - rakt upp och ned. Kanske är just webbsida - som du beskriver - den rimligaste lösningen; frågan är bara hur lätt det är att fixa för en amatör (som jag).

Vad gäller kapitel i Quicktime är det ju bra, men vilka mediaspelare klarar av det? Kan man stega sig från kapitelvis i AppleTV, t.ex.?

1
Bevaka tråden