Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya Time Capsule

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Frågan är vad som skiljer den nya och den gamla?

Gästkonto till den och dubbla nätverk.

Men är detta hårdvarubaserat eller mjukvaru?

Någon som sitter på en Time Capsule nu som vet om det kommit någon uppdatering?

Själv sitter jag på jobbet och kan inte kolla just nu men lite irriterande eftersom jag nyligen köpte min Time Capsule samt har Mac Mini, Macbook Air, Macbook & iPhone vilket alla inte använder n-nätverk..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-03 17:18

Detta vill jag också veta. Köpte också nyligen en Time Capsule och har en blandning av g- och n-produkter. Jag ringde Apple Store för att fråga, men de hade inget svar idag. De hoppades ha mer info imorgon.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2009-03-03 18:56

Jag har en Time Capsule 500 GB (köpt sommaren 2008). Körde precis uppdateringen på airportprogrammet och fick besked om att ingen uppdatering finns för vare sig programvara eller hårdvara.

Just att kunna köra "blandade nätverk" tycks vara en hårdvaruförändring; det är i alla fall vad det spekuleras i i de andra trådarna här och på MacRumors' forum.

Dock har det ju idag dykt upp några AirPort-relaterade uppdateringar, vet inte om de fixar något? Kanske MobileMe-åtkomsten? Har inte själv några av Apples routrar, så jag vet inte hur de uppdateringarna brukar se ut.

Senast redigerat 2009-03-03 19:41
  • Medlem
  • 2009-03-07 08:35
Ursprungligen av Capeman:

Just att kunna köra "blandade nätverk" tycks vara en hårdvaruförändring; det är i alla fall vad det spekuleras i i de andra trådarna här och på MacRumors' forum.

Jag har en ime Capsule från 2008. När jag köpte den har jag för mig att reklamen sa att man kunde köra nätverk med makiner som hade olika hastigheter på sitt Airport utan att det skulle utan att det skulle påverka hastigheten för de maskiner med snabbt Airport.

Jag har en Time capsule och fick 2 uppgraderingar via Programuppdatering, den ena var Program uppdatering för Airport verktig och den andra Airport-klientuppdatering....
Men vet inte vad de gör än.

Ursprungligen av bozzman:

Jag har en Time capsule och fick 2 uppgraderingar via Programuppdatering, den ena var Program uppdatering för Airport verktig och den andra Airport-klientuppdatering....
Men vet inte vad de gör än.

Den ena verkar vara uppdatering av Verktyget till 5.4.1 den andra
7.4.1 är Firmware till Time Capsule'n som ger dig de ny afunktionerna.

En rolig grej är att man kör i dessa uppdateringar och sedan vete fan hur man hittar att ens bärbara kör i N-läge.

Allt verkar fungera iaf. Kör i "N-läge(b/g bakåtkompatibel)" (ej exakt citat)
och min iPhone kan ansluta. Det kunde den inte förut om jag hade ngt som ens kom i närheten av N inkopplat ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-07 10:06
Ursprungligen av Goflorp:

En rolig grej är att man kör i dessa uppdateringar och sedan vete fan hur man hittar att ens bärbara kör i N-läge.

Programmet "Nätverksverktyg". Fliken "Info". Välj ditt interface (en1?). Länkhastigheten anger vilket läge du har. Jag som endast har G får upp 54 mbit/s.

...Det kan också vara intressant att alt-klicka på airport-symbolen i menyraden. Då får man upp info om aktuell överföringshastighet som ofta är lägre än länkhastigheten beroende på störningar, etc. Man får även upp signalstyrkan (RSSI) där ett högre värde anger bättre mottagning. (Ledtråd: -50 är ett högre värde än -80.)

Senast redigerat 2009-03-07 10:19

Enligt AppleInsider kommer dessa två funktioner inte till äldre Time Capsules eller AirPort Extremes. Däremot kommer MobileMe-funktionen i en annan firmware framöver.

http://www.appleinsider.com/articles/09/03/03/airport_extreme_time_capsule_gain_mobileme_sharing_support.html

samma här... fick också uppdatering i TCn (som är från våren 2008)...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-04 23:26

Som Capeman skriver, blandat nätverk är garanterat en hårdvarusak. Man kan undra varför inte Apple har kommit med den funktionen tidigare.

Hmm.. kollade precis på Apple Store.

Den gamla finns inte att köpa längre.. Men däremot så står det att även den har dubbla nätverk osv..

Kommer det komma en uppdatering eller är det bara ett fel??

Ursprungligen av AcidRage:

Hmm.. kollade precis på Apple Store.

Den gamla finns inte att köpa längre.. Men däremot så står det att även den har dubbla nätverk osv..

Kommer det komma en uppdatering eller är det bara ett fel??

Vart står det att den klarar båda frekvenserna? Om den nu inte längre finns på Apples sida...

Det kommer inte att komma en uppdatering,

Ursprungligen av Capeman:

Vart står det att den klarar båda frekvenserna? Om den nu inte längre finns på Apples sida...

Det kommer inte att komma en uppdatering,

Den ligger kvar på Apple Stores hemsida men finns ingen leverans tid eller pris längre.

Ursprungligen av AcidRage:

Den ligger kvar på Apple Stores hemsida men finns ingen leverans tid eller pris längre.

Var ser du den? Länka gärna. Detta är vad jag hittar: http://store.apple.com/us/browse/home/shop_mac/mac_accessories/airport_wireless?mco=MTE2MjA

Hursomhelst, den gamla klarar inte "dubbla frekvenser" och det är en hårdvarubegränsning.

Tack Pesc, det kom upp en hel radda med bokstäver a/b/g/n. Länkhastighet 130 MBit/s.

RSSI -48 , Länkhastighet 145.

Min dator mår *suck* som vanligt för bra.

1
Bevaka tråden