Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Högerklicka med Mighty Mouse samt lite blandade frågor....

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-03-05 14:06

Har köpt en iMac som stationär dator och komplement till min MacBook.

På min MacBook högerklickar jag ju genom att placera två fingrar på plattan och sen klicka - hur gör jag på min iMac??

Vidare så har jag en del andra funderingar, hoppas det finns någon som vet...

Jag har köpt trådlöst tangentbord och trådlös mus till min iMac - är det meningen att man ska stänga av dessa när man inte använder datorn?

Hur är det med virus på Mac-datorer, såg det där senaste om FaceBook i tidningen...
Är det ett problem, ska man skaffa sig någon form av brandvägg eller antivirusprogram som inom PC-världen?

Kan jag spela music via min AppleTV utan att ha TV:n påslagen?

Igår försökte jag synka en ljudbok ifrån iTunes till min iPod. Programmet säger då att jag inte har tillräckligt utrymme för att synka ljudboken till iPoden, det verkar inte gå att välja bara EN ljudbok att synka?? Hur gör ni andra detta?

Tack på förhand för eventuell hjälp med ovanstående!

• Medlem
  • Karlstad
  • 2009-03-05 14:17

När det gäller mighty mouse får du ställa in i tgbd/mus-panelen hur musens olika knappar ska fungera.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-05 15:31
Ursprungligen av 4007:

Jag har köpt trådlöst tangentbord och trådlös mus till min iMac - är det meningen att man ska stänga av dessa när man inte använder datorn?

Om du stänger av så räcker batteriet längre. Men det är upp till dig själv. Jag brukar slarva med min MacMini (och då är batteriet slut då man ska använda den).

Ursprungligen av 4007:

Hur är det med virus på Mac-datorer, såg det där senaste om FaceBook i tidningen...
Är det ett problem, ska man skaffa sig någon form av brandvägg eller antivirusprogram som inom PC-världen?

Nej. (Det gör inte jag.)
Men var LITE försiktig med vilka program du laddar hem och installerar.

Ursprungligen av 4007:

Kan jag spela music via min AppleTV utan att ha TV:n påslagen?

Nej, Apple TV fungerar inte som Airport Express med AirTunes (sist jag undersökte) vilket jag tycker suger ordentligt.

Ursprungligen av 4007:

Igår försökte jag synka en ljudbok ifrån iTunes till min iPod. Programmet säger då att jag inte har tillräckligt utrymme för att synka ljudboken till iPoden, det verkar inte gå att välja bara EN ljudbok att synka?? Hur gör ni andra detta?

Jag har själv aldrig använt ljudböcker. Men det normala tricket att kontrollera vad som skall synkas till iPod är att göra en spellista där man lägger grejor man vill synka, och sedan välja att synka denna (och kanske andra) spellistor.

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-03-06 09:37

Tack!

Jag ska prova att göra en spellista av en ljudbok och se om jag kan lösa det på det sättet...

Det där med ATV är ju lite tråkigt, känns lite onödigt att ha TV:n på även om det kan se fint ut att få upp sitt bibliotek på skärmen...
Då får man ha en Express för musik och en ATV för film, känns som sagt lite märkligt!

En ATV med senatse mjukvaran fungerar som en Airport Express. Man behöver inte ha TVn igång för att lyssna på musik. Man styr musiken från Itunes.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-06 15:26

Utmärkt! Det visste jag inte.

Har du en själv och har provat?

Jag har en själv och det fungerar utmärkt. Innan version två av mjukvaran så kunde man inte använda Airtunes utan var tvungen att styra via TVn. Har man ett stort bibliotek så tycker jag att det inte är så smidigt den vägen.

1
Bevaka tråden