Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Mac mini, iMac och Mac Pro mm från Apple

Tråden skapades och har fått 95 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av johan_tanying:

Och den "mini-kopia" för 11244 kr (ESPRIMO Q5030 C2D 2.26 2GB/160 DVDRW VB/XPP - Svanenmärkt och tar nästan ingen plats på skrivbordet!) du själv länkade till i en annan tråd (99.se - Visa inlägg - Mini and something Huge soon) gör mindre ont i plånboken?

ja, du har rätt i att ingen tillverkare kan göra en billig - eller ens prisvärd - stationär dator i "mini"-format.

vid lanseringen var mac mini den enda sortens konsumentdator apple kunde släppa med den teknik de hade till förfogande - mac mini var en gimmickdator lanserad som nödlösning (på de uppenbara problemen med PPC).

vad är egentligen minins funktion i apples utbud nuförtiden?
samma chipset och pluggar som de andra burkarna kan man förstå för utvecklingseffektivitet (både avseende hård-/mjukvara), men vore det verkligen en större katastrof om apple kunde erbjuda en desktop med plats för en 'riktig' hårddisk och minneskapacitet med lite 'plats för tårna' utan att behöva peka på en skuta som mac pro?

hade den nya mac mini varit mindre "minig" (dvs större), men med en 3.5" 7200-varvare och samma minnestak som imacen hade iaf jag köpt en.

Senast redigerat 2009-03-04 09:35
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-04 10:02
Ursprungligen av gabriela:

vad är egentligen minins funktion i apples utbud nuförtiden?
samma chipset och pluggar som de andra burkarna kan man förstå för utvecklingseffektivitet (både avseende hård-/mjukvara), men vore det verkligen en större katastrof om apple kunde erbjuda en desktop med plats för en 'riktig' hårddisk och minneskapacitet med lite 'plats för tårna' utan att behöva peka på en skuta som mac pro?

Med en sådan skulle säkert Apple bara konkurrera med sina egna modeller, inte öka marknadsandelen som sådan.

Den som har höga prestandakrav - spelkonsollanvändande borträknat - använder antagligen sin Mac professionellt och hänvisas till Mac Pro. Övriga powerusers nöjer sig med kraftfulll iMac.

Jag tycker deras utbud är rätt välavvägt - marknadsstrategiskt tänkt.

Ursprungligen av planB:

Med en sådan skulle säkert Apple bara konkurrera med sina egna modeller, inte öka marknadsandelen som sådan.

jag tror att de flesta som köper en imac vill ha en imac och de flesta som inte vill ha en imac köper ingen mac alls. (eller möjligtvis en macbook om de inte redan har en bärbar dator)

tillägg: jag tycker inte att en normalsnabb hårddisk och möjlighet till minnesutbyggnad räknas till "proffs-krav".
det största problemet jag upplever i 'vardagsanvändning' med min mac (macbook pro) är just dålig hårddiskprestanda.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-04 11:02
Ursprungligen av gabriela:

tillägg: jag tycker inte att en normalsnabb hårddisk och möjlighet till minnesutbyggnad räknas till "proffs-krav".
det största problemet jag upplever i 'vardagsanvändning' med min mac (macbook pro) är just dålig hårddiskprestanda.

OK, du har rätt stora "vardagsbehov" skulle jag säga.

  • Oregistrerad
  • 2009-03-04 11:14
Ursprungligen av planB:

OK, du har rätt stora "vardagsbehov" skulle jag säga.

Tycker nog också att hårddiskprestandan kunde vara bättre i min MacBook Pro. Så länge man bara kör ett eller två något tyngre program är det ju ok men sen kommer badbollen tillbaka... Och nej, inga släpande processer etc. den fungerar som den ska.

Skulle också vilja se en Mac SemiPro eller vad man nu skall kalla den. Skulle nog tro att det enda skälet till att vi inte får se är att den skulle likna idealet på en PC och det skär på deras heder.

Hoppas att Apple's hybris avtar så småningom och att de återger mer till att jobba på att vara det kloka alternativet.

Ursprungligen av planB:

OK, du har rätt stora "vardagsbehov" skulle jag säga.

inte värre än en normal imac-användare. (om man ska gå efter apples utbuds-modell iaf...)

det som sinkar mig mest (iaf irriterar mig mest) är inte några kompileringstider eller frame-rates, utan att behöva vänta på spotlight att knattra fram resultat, filkopieringar och minnesswappning när jag byter program.

snabb hårddisk och mycket minne är det viktigaste (och billigaste) att få en trivsam datorupplevelse imo.

Ursprungligen av gabriela:

det som sinkar mig mest (iaf irriterar mig mest) är inte några kompileringstider eller frame-rates, utan att behöva vänta på spotlight att knattra fram resultat, filkopieringar och minnesswappning när jag byter program.

snabb hårddisk och mycket minne är det viktigaste (och billigaste) att få en trivsam datorupplevelse imo.

Håller med. Men multicore är också bra (dock inte billigt). De flesta sådana där irritationsmoment försvann när jag bytte från MBP (2x2,4GHz 4GB Ram) till Mac Pro (DualQuad 2,8GHxz 6GB) som min primära dator. Mac OS X verkar fördela processerna till olika kärnor så att det alltid finns ledig kraft till det som jag jobbar med. Det behöver inte vara några tunga grejer men skillnaden är enorm ändå, jämfört med min 17-tums MBP.

Har raderat ett antal offtopic-inlägg.

Cia.44:
- Man får inte korsposta (lägga in samma fråga/inlägg i flera trådar).
- Nya frågor ska inte läggas in i trådar som handlar om något helt annat.
- Inlägg ska läggas i rätt forum.
- Du har redan en tråd i "Köptips"-forumet. Där kan du ställa dina frågor om vilken Mac du bör välja.

/Mod

Cia.44:
Nu har jag raderat ett inlägg till i den här tråden. Jag ber dig nu att sluta skriva offtopic-inlägg (dvs inlägg som inte hör hemma i den aktuella tråden).

Som sagt - du har en tråd i "Köptips"-forumet. Där kan du ställa frågor och be om tips inför ditt kommande Mac-köp.

/Mod

  • Medlem
  • Västerås
  • 2009-03-17 22:04

Bästa forumet om Mac-hårdvara.

Jag har i denna tråd studerat de olika nyheterna och alla tre skulle kunna komma ifråga till min nya skrivdator. Dock ser det ut som det kommer att bli en Mac-mini. Vet någon vad en sådan kostar med skärm, mus och tangentbord,skrivare? Var kan man köpa den?

Snälla Cia, den här tråden handlar om de senaste Mac-nyheterna. Här diskuterar man de nya datorernas egenskaper, om det blev som vi hade väntat oss, osv.

Om du vill ha köptips för ett helt datorpaket, så har du redan en tråd för detta. Ställ dina frågor där, vilket jag redan har bett dig om flera gånger - både här och via PM.

Det är fullständigt omöjligt att säga vad en Mac Mini kostar med skärm, tangentbord, mus och skrivare, eftersom dessa saker inte ingår, utan du måste själv välja vilka du vill ha. Och med tanke på hur många olika skärmar, tangentbord, möss och skrivare det finns, så hoppas jag du inser det omöjliga i att ge en prisuppgift, när du inte ens berättar hur stor skärm du vill ha, vilken typ av skärm du vill ha, eller vilken typ av skrivare du vill ha.

Ett sådant paket kan ju hamna var som helst mellan 12.000 och 50.000, typ...

Så ställ nu dina köpfrågor i den tråd du redan har i "Köptips"-forumet, och låt den här tråden behålla sitt ämne. Och var gärna lite mer konkret i frågorna, så blir det lättare att ge tips.

/Mod

PS. Och till er andra som kanske undrar varför vi kör den här "dialogen" via forumet, och inte via PM, så beror det på att Cia inte svarar på PM.

Senast redigerat 2009-03-17 23:31
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-04 18:03
Ursprungligen av gabriela:

hade den nya mac mini varit mindre "minig" (dvs större), men med en 3.5" 7200-varvare ... hade iaf jag köpt en.

Kommer nog aldrig hända. Är väl bara en tidsfråga innan den kommer med SSD (gissar på ca 2 år efter det är standard i övriga macar) och sådana är nästan uteslutande 2,5".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-04 22:18

Angående de höga svenska priserna

Hur tragiskt det än är att Apple anpassat de svenska priserna till den faktiskt existerande katastrofalt låg kronkursen i förhållande till dollarn, så ska vi inte glömma två saker:

a) Apple lät faktiskt bli att höja de svenska priserna på de gamla modellerna, trots kronans ras. Det är därför vi nu drabbas av en relativt kraftig prishöjning. Men allt är relativt, så konkurrenternas svenska priser lär också öka.

b) Såsom många påpekat så har priserna i dollar knappast ökat och det tycks enligt de som har till yrke att göra dessa bedömningar vara så att åtminstone de nya iMacarna är mycket prisvärda i jämförelse med konkurrenterna. Se här:

http://www.appleinsider.com/articles/09/03/04/new_imacs_offer_more_value_than_competition_report.html

Det mesta av EU:s och EMU:s politiska och ekonomiska innehåll suger, men det hade inte varit så dumt om vi hade haft våra löner i Euro...till växelkursen från i somras...

Ursprungligen av maca:

a) Apple lät faktiskt bli att höja de svenska priserna på de gamla modellerna, trots kronans ras. Det är därför vi nu drabbas av en relativt kraftig prishöjning.

Exakt! Eftersom Apple i princip bara justerar priset när en modell lanseras så blir det dessa fördröjningar. Stiger kronas värde gynnar det Apple, sjunker den gynnar det konsumenterna.

Tyvärr märker man inte att man gynnas som konsument eftersom de faktiska priserna är desamma. Men relativt sett har det blivit mycket mera prisvärt (fram till igår) att köpa en Mac jämfört med i somras i takt med att kronan rasat.

Detta är värt att ha i bakhuvudet om man väntar in nästa modell av t.ex. MacBook eller MacBook Pro. Risken är ju stor att Apple justerar dessa priser uppåt också vid nästa lansering, om inte kronan hämtar in lite av raset tills dess.

Så om man vill ha en iMac med ett halvvettigt grafikkort får man alltså punga ut 22.000:-

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-05 12:08
Ursprungligen av wilhelm-pod:

Så om man vill ha en iMac med ett halvvettigt grafikkort får man alltså punga ut 22.000:-

Men så är Mac ingen jävla spelkonsoll heller.

Ursprungligen av planB:

Men så är Mac ingen jävla spelkonsoll heller.

på den här sidan mac os 10.5 implicerar inte nödvändigtvis "halvvettigt grafikkort" datorspelande.

tag aperture texempel, vilket många imac-ägare vill kunna köra (iaf tillräckligt många för att man ska kunna välja det förinstallerat).
radeon 2400 var väl nätt och jämnt användbart, geforce 9400m är knappast mycket bättre...

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-05 17:39
Ursprungligen av gabriela:

på den här sidan mac os 10.5 implicerar inte nödvändigtvis "halvvettigt grafikkort" datorspelande.

tag aperture texempel, vilket många imac-ägare vill kunna köra (iaf tillräckligt många för att man ska kunna välja det förinstallerat).
radeon 2400 var väl nätt och jämnt användbart, geforce 9400m är knappast mycket bättre...

Sluta att vara frustrerad över dåliga prestanda och skaffa en Mac Pro... Det verkar vara det du behöver - allvarligt talat.

  • Oregistrerad
  • 2009-03-05 13:33
Ursprungligen av planB:

Men så är Mac ingen jävla spelkonsoll heller.

För det vore ju hemskt synd om en dator för 22 papp inte skulle klara av ngn timmes spelande en regning söndag (utöver vad gabriela skriver).

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-05 17:41
Ursprungligen av AxO:

För det vore ju hemskt synd om en dator för 22 papp inte skulle klara av ngn timmes spelande en regning söndag (utöver vad gabriela skriver).

Och vad har spelande med prestanda att göra?

På sommarjobbet 1987 spelade jag Dark Castle på en Macintosh 512K (eller vad den hette) på lunchen. Och sommaren 1987 var väldigt regnig...

  • Oregistrerad
  • 2009-03-05 19:43
Ursprungligen av planB:

Och vad har spelande med prestanda att göra?

Skojar du nu eller är du seriös?

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2009-03-05 22:29
Ursprungligen av AxO:

Skojar du nu eller är du seriös?

Ja, men jag vill inte utveckla det mera här eftersom en sådan diskussion skulle modereras som alltför off-topic. Låt mig bara säga att Apple inte skall göra några som helst eftergifter för att tillfredsställa konsollspelande.

  • Oregistrerad
  • 2009-03-05 22:41
Ursprungligen av planB:

Ja, men jag vill inte utveckla det mera här eftersom en sådan diskussion skulle modereras som alltför off-topic. Låt mig bara säga att Apple inte skall göra några som helst eftergifter för att tillfredsställa konsollspelande.

Så då tycker du att Apple skall hålla sina maskiner med sämre grafikkort och sämre prestanda till ett högre pris? Borde inte det göra att konsollspelandet i så fall ökar?

Äh, lägg ner. Du är ju inte verklig.

Ursprungligen av planB:

Men så är Mac ingen jävla spelkonsoll heller.

*fan syndrome varning*

EDIT:
PC-komponenter har också gått upp, säkert med 20% sen september 2008.

Ursprungligen av Adrian B:

Detta är värt att ha i bakhuvudet om man väntar in nästa modell av t.ex. MacBook eller MacBook Pro. Risken är ju stor att Apple justerar dessa priser uppåt också vid nästa lansering, om inte kronan hämtar in lite av raset tills dess.

Exakt, med tanke på att priserna stack uppåt med 30-38% (enligt MacWorld) iom de nya modellerna så vågar jag inte vänta på en uppdatering av MacBook längre. Beställde en idag.

Ursprungligen av Mutant:

Exakt, med tanke på att priserna stack uppåt med 30-38% (enligt MacWorld) iom de nya modellerna så vågar jag inte vänta på en uppdatering av MacBook längre. Beställde en idag.

Måste bara flika in: en dags byggtid, sedan två dagars leveranstid från Shanghai. Jag är för en gångs skull riktigt imponerad.

Ursprungligen av johan_tanying:

Och den "mini-kopia" för 11244 kr (ESPRIMO Q5030 C2D 2.26 2GB/160 DVDRW VB/XPP - Svanenmärkt och tar nästan ingen plats på skrivbordet!) du själv länkade till i en annan tråd (99.se - Visa inlägg - Mini and something Huge soon) gör mindre ont i plånboken?

Sen tycker jag personligen att både 7000 och 11000 är att ta i för en glorifierad videobandspelare. För mina egna behov behåller jag hellre min drygt fyra år gamla iBook och gnetar ytterligare något år eller så för en MBP. Men det är ju jag det. Det finns ju tydligen en marknad för både (dyra) Mac mini och (dyrare) miniwindowsmaskiner...

Mediamarkt sålde ut Esprimo för ca 5000 i sommar, det verkar inte var en efterfrågad produkt.

Ett smartare alternativ som HTPC är annars Asus Eee Box b206 http://www.asus.com/products.aspx?l1=24&l2=165&l3=0&l4=0&model=2300&modelmenu=2 med fullt HW 1080p stöd, (ATI Radeon HD 3450) ca 4300kr

Senast redigerat 2009-03-04 11:22
  • Oregistrerad
  • 2009-03-03 18:11

Det verkar som Apple har väntat med att släppa Mini tills iMacen och Mac Pro var färdiga att lanseras. På sidan om minins features står nämligen:

"Testing conducted by Apple in December 2008 using preproduction 2.26GHz Intel Core 2 Duo–based Mac mini units with NVIDIA GeForce 9400M graphics; all other systems were production units"

På motsvarande sida för iMac och Pro hävdas det att de genomförde testet i februari.

Ursprungligen av Doktor G:

Det verkar som Apple har väntat med att släppa Mini tills iMacen och Mac Pro var färdiga att lanseras. På sidan om minins features står nämligen:

"Testing conducted by Apple in December 2008 using preproduction 2.26GHz Intel Core 2 Duo–based Mac mini units with NVIDIA GeForce 9400M graphics; all other systems were production units"

På motsvarande sida för iMac och Pro hävdas det att de genomförde testet i februari.

Intressant. Det fanns ju mycket som tydde på att Mac mini var helt färdig till MWSF och i ljuset av detta stämde kanske dessa rykten bättre än man trodde.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-03-03 18:17

Inget workstation alternativ för grafiken till MacPro längre!?

Intressant när Siemens NX 6 kommer till Mac nu...

Hoppas det bara är tillfälligt.

Bevaka tråden