Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Alltså jag blir galen på typsnittsorganisering!

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Varför finns det inget schysst program för att arkiver/strukturera/organisera de tusentals typsnitt jag har liggande? Eller finns det? I så fall har jag missat det...

Vad jag vill ha är ett program som låter mig "indexera" typsnitt som jag har t ex på CD och sedan lägga upp dessa i olika kategorier t ex linjärer eller efter tillverkare (även om de flesta är internethämtagratistypsnitt). Sedan vill jag även kunna aktivera typsnitt från mitt register förutsatt att skivan är i och en magisk funktion som analyserar typsnitten och kategoriserar dem efter linjär, serif etc ifall det bara är så att jag söker något "i den här stilen".

Suitcase kan ju förhandsvisa typsnitt på ett bra sätt men som jag förstått det "kräver" suitcase att du har dem liggande på din dator alternativt en server men vad jag vill är ju att de skall kunna browsas även om typsnittsfilen i fråga inte för närvarande "fysiskt" befinner sig i datorn...

Ursäkta om det låter rörigt med det skyller jag på de där glasen Kilkenny och Tjeckisk pivo jag hinkade i mig för en stund sen

Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
...Suitcase kan ju förhandsvisa typsnitt på ett bra sätt men som jag förstått det "kräver" suitcase att du har dem liggande på din dator alternativt en server men vad jag vill är ju att de skall kunna browsas även om typsnittsfilen i fråga inte för närvarande "fysiskt" befinner sig i datorn...

Hur ska ett program kunna visa ett typsnitts utseende om inte typsnittet finns tillhanda?

Den enda möjligheten är ju om programmet (1.) eller du själv (2.) tar ett snapshot av fonten när den finns tillgänglig.

(1.) iView Media Pro kan ta snapshots. Jag gissar att du vill ha mer att titta på än det lilla sample som iView gör. Om programmet ändå duger så har jag ett script du kan använda för att lägga nyckelord efter mappträdet. Du skulle då kunna ha ett mappträd med mappnamn såsom Serif-stilar, Linjära stilar, osv och sen söker du på nyckelord "serif" för att visa alla dessa.

(2.) Använd godtycklig font browser från versiontracker och printa ut provsidor som PDF. Sen gör du ett litet arkiv med PDF-filerna. Om du använder Apple Preview så kan du markerar flera filer och dubbelklicka så ser du alla i samma fönster (Acrobat öppnar ett nytt dokument per fil vilket blir svåröverskådligt). Du bör först kolla att metoden du väljer verkligen bakar in typsnitten i PDF-filen annars blir det fiasko.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
Hur ska ett program kunna visa ett typsnitts utseende om inte typsnittet finns tillhanda?

Bra fråga men spelar det något roll när det är detta jag vill göra? Det är upp till programmerarna att göra.

Citat:

Den enda möjligheten är ju om programmet (1.) eller du själv (2.) tar ett snapshot av fonten när den finns tillgänglig.

Här har vi ett exempel på hur det skulle kunna göras. Att göra det själv med alla de typsnitt man samlat på sig känns dock inte så lockande...

Citat:

(1.) iView Media Pro kan ta snapshots. Jag gissar att du vill ha mer att titta på än det lilla sample som iView gör. Om programmet ändå duger så har jag ett script du kan använda för att lägga nyckelord efter mappträdet. Du skulle då kunna ha ett mappträd med mappnamn såsom Serif-stilar, Linjära stilar, osv och sen söker du på nyckelord "serif" för att visa alla dessa.

Du får jättegärna sända över det till mig, scooterbabe snabela home punkt se så skall jag utvärdera om det kan vara något.

Inga andra förslag?

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-04-09 13:05

Vad tror du om QPict? Den katalogiserar alla typer av mediefiler, inklusive typsnitt.

ok, jag tror du kommer att skratta när du läser mitt tips men jag har sorterat mina typsnitt analogt. Dvs skrivit ut provkartor på papper och satt in dessa i pärmar(många pärmar blir det...).

Jag har valt att sortera dem efter tillverkare och i bokstavsordning (originellt va!?) istället för i kategorier. Hur man gör är ju mer en smaksak. Måste säga att det går ganska snabbt att skumma igenom pärmarna när man jagar efter ett typsnitt, men så har jag nu också några års erfarenhet av "mitt system".

Tyvärr har jag inte haft tillräckligt med självdiscipli att hålla mitt system uppdaterat, det och att pärmarna tar plats är väl de enda nackdelar jag upptäckt...

Take it or leave it! /R

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-04-09 13:09

Jag vet ingen enkel lösning på det här.

Det finns ju typsnittböcker och kataloger.
The Type Book utgiven av Compugraphic som exempel. Det finns ju massor med liknande.
Alla som säljer typsnitt har väl kataloger över de typsnitt de säljer. Det finns ju affischer och allt möjligt som visar hur de olika typsnitt ser ut.
Men smidigast är det med boken.

Måste man ha det på skärmen?
Jag vet inte. Det går ju snabbare att vända sig mot hyllan och ta fram boken och öppna på "ITC Souvenir Medium" får att få se hur den ser ut.
Sen är det att bara ladda in skivan och installera typsnittet man behöver.

Den svara vägen är att göra en register manuellt.
Köra preview på typsnittet > ta en skärmdump com+shift+4 > öppna i Förhandsvisning > kopiera > skapa en register i Filemaker > klistra (skärmdumpen) in i behållaren > skriva Myriad Pro Roman. Och nästa kort. Ganska mödösamt.

Jag föredrar boken på hyllan.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-04-09 13:37

Ok, jag berättar hur jag har gjort:

Först sorterade jag alla typsnitten i separata mappar. Skärmfont och skrivarfonter i en mapp som jag döpte till namnet på typsnittet. Efter det kategoriserade jag alla typsnitt enligt klassisk modell.
?Centurer
?Didoner
?Extremer
?Garalder
?Gotiker/Frakturer
?Grafiska symboler
?Icke latinska
?Linjärer
?Mekaner
?Ornater
?Realer
?Reprodukter
?Semilinjärer
?Skripter

Efter det använde jag FontGander för att skriva ut prover på alla typsnitten på papper. Jag gjorde även en PDF av proverna.

Slutligen brände jag hela arkivet plus katalogen på CD.

Jag kan tillägga att det hela tog all tid jag inte gjorde annat under ungefär ett drygt år. Men nu är det klart och bra.

Som vanligt gäller det att uppdatera arkivet, men det ska jag ta tag i "sen".

Man kanske skulle skaffa den där boken på matton...

<önsketänkande> Borde inte någon tillverka ett program som kan analysera formerna i typsnitten och sedan själva göra den här organiseringen? </önsketänkande>

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-04-09 14:06

Ibland är de tryckta medierna snabbare och billigare i hanteringen än de digitala.
Ordlistor t ex. Jag föredrar den gamla manuella metoden framför den digitala sk online. Man behöver inte gå ur programmet det är bara vända sig, ta en bok från hyllan och inom 10 sekunder vet man svaret.
Jag skulle själv inte ha ork att uppdatera Kalles W katalog.
Boken kostar några hundra kr men håller länge och är alltid till hands.
Bra att kolla på olika ställen som säljer databöcker för bästa pris, det kanske behöver inte vara Matton.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Kalle W
Vad tror du om QPict? Den katalogiserar alla typer av mediefiler, inklusive typsnitt.

Den gör en bättre tumnagel än iView även om den fortfarande kräver tillgång till stilen för att kunna rita den förstorade bilden.

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2003-04-10 09:01

Fontbook i Suitcase kan man få upp fonterna i alla tänkbara upplägg, som te.x skriven text eller bara tecken i olika storlekar. Det borde gå att skriva ut dom som PDF och sen lägga upp dom som sökbara bibliotek i Portfolio.

för övrigt.... finns det ngt sätt att få typsnitten sorterade efter "set" inne i program ? blir så irriterad när jag i tex illustrator måste "scrolla" långt för att hitta ett typsnitt jag vill ha tag i. trots att jag gjort fina "sets" i suitcase...

Skull ju vilja välja så här:
typsnitt->Linjärer->Helvetica

...eller motsvarande...
Jag är ingen höjdare på typsnitt men det är ju satans irriterande att det inte är löst på ett bra sätt ännu.
eller göra jag bara fel?

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2003-04-10 17:14

Skulle åxå vilja veta det. Att man bara får upp setet till te x InDesign och slippa se alla andra typer i menyn. Någon som vet?:confused:

• Medlem
  • 2003-04-13 19:08

ett bra program som följer med Suitcase är Fontdoctor, som kontrollerar och reparerar och sedan kan programmet enkelt sortera typsnitten i bokstavsordning.

Ett annat program är ju Fontreserve
från Diamondsoft där kan du tagga fonterna
just efter vilken grupp typsnittet tillhör.

Och i övrigt funkar den exakt som Suitcase fast med mycket mer funktioner när det gäller sortera typsnitt mm.

1
Bevaka tråden