- ledin
- Medlem ●
- Arvika
Hejsan
Har haft ett problem med min iPhone ett tag, men nu har det blivit väldigt irriterande. Ibland när någon skickar ett sms till mig, så får jag det inte förrän denne skickar ytterliggare ett, då kommer båda samtidigt. Har bara hänt någon enstaka gång tidigare men nu har det blivit oftare (i och för sig smsar jag mer nu)
Det är hos mig felet ligger för det har hänt när jag fått från flera personer.
Någon som känner igen detta fenomen? Eller ännu bättre, vet någon lösning?
Detta händer mig också lite då och då , börjar fundera på om det har med täckningen att göra . Då det bara händer när jag är hemma.
Tror inte det har med täckningen att göra, har hänt mig på flera ställen och det är bra täckning.
Jag kanske inbillar mig men det verkar va mest på kvällen som det händer. Igår kväll var det jämt olidligt vad han höll på men det har inte hänt idag...än så länge
Om jag får ett SMS utan att låsa upp iPhonen, så kommer samma SMS igen efter några minuter.
Händer aldrig när jag låser upp iPhonen efter första SMS:et.
/Berndt
Det där är bara en påminnelse om att du fått ett sms dock
Hejsan
Har haft ett problem med min iPhone ett tag, men nu har det blivit väldigt irriterande. Ibland när någon skickar ett sms till mig, så får jag det inte förrän denne skickar ytterliggare ett, då kommer båda samtidigt. Har bara hänt någon enstaka gång tidigare men nu har det blivit oftare (i och för sig smsar jag mer nu)
Det är hos mig felet ligger för det har hänt när jag fått från flera personer.
Någon som känner igen detta fenomen? Eller ännu bättre, vet någon lösning?
Fungerar det med simkortet i en annan telefon?
Kommer en påminnlese efter 10 minuter om man inte kvitterar SMS:et.
Så enkelt är det.
Men det som trådskaparen beskriver var nytt för mig.
Aldrig vart med om att få KOPIOR (så är det väl?)...
Nejnej det är inga kopior, det är olika sms. Det hände precis i skrivande stund dessutom. Den jag skrev till svarade, men jag fick inte det meddelande direkt, utan det kom när denne skickade ett igen och undrade om det krånglade nu igen Jag fick alltså det första smset ihop med det andra.
Precis så är det för mig och jag skulle gärna veta vad det beror på , konstigt nog har det hänt på mina tre senaste mobiler och alla med olika opratörer , en omstart brukar åtgärda problemet men det är jobbigt då man inte vet om man har fått sms eller inte . När jag förut hade comviq och SE skylde comviq på mobilen och sony ericsson på comviq . Någon som har hört med Telia ?
Precis så är det för mig och jag skulle gärna veta vad det beror på , konstigt nog har det hänt på mina tre senaste mobiler och alla med olika opratörer , en omstart brukar åtgärda problemet men det är jobbigt då man inte vet om man har fått sms eller inte . När jag förut hade comviq och SE skylde comviq på mobilen och sony ericsson på comviq . Någon som har hört med Telia ?
Då är det i alla fall inte iPhonerelaterat.
Eftersom jag får så få sms så har jag inte varit med om detta fenomen, men det händer att sms kommer timmar efter att det sänts.
Jag tror att sms ibland hamnar i limbo på operatörernas servrar - om då ännu ett sms till samma abbonent kommer så triggar detta på något sätt båda sms'en att levereras. Om inga andra sms skickas till abbonenten - som i mitt fall - så kommer det ur sitt limbo av sig själv efter en lång stund.
Detta har inget med våra lurar att göra - oavsett märke - utan det är operatörernas extremt komplicerade mjukvaru/server/radiokluster för köbildning som goofar. Det är jag säker på. Att det inte goofar oftare är ett mysterium för mig.
Att dom förnekar att goofen ligger hos dom är inget att ens notera. Dom tjänar ingenting på att tala sanning och dessutom vet inte den delen av företagen som kommunicerar med kund ett skit om delen som sköter tekniken och teknikdelen talar inte alltid om vad som händer för andra inom koncernen. Detta är normal drift och verklighet. Bara om ett tekniskt problem når en dimension där många kunder och kanske t.o.m. media blinkar rött så sker realtidskommunikation mellan affärsdelen och den tekniska delen inom företaget och felet åtgärdas. Då först är det lönsamt att åtgärda problemet.
Zinnerman , Tack för en bra förklaring , du lyckas alltid ! Jag började ju bli lite fundersam då detta hänta alla mina senaste telefoner. Fast vad jag tycker så verkar inte detta hända min kompisar . Skumt fenomen måste vi ju iaf säga .
Problemet fanns i princip inte för 2 år sedan om jag minns rätt. Det där fenomenet är en relativt ny företeelse och kan väl också ha att göra med att den totala volymen av sms har mångdubblats och att det finns många fler operatörer nu som möjligen kan ha bekymmer med att leverera till och från varandras nät ibland. irriterande hur som helst. Sms var ett relativt pålitligt sätt att snabbt få eller leverera små mängder information tidigare men nu är det inte alls pålitligt. Det är fler än ett som jag fått ett dygn efter att det skickats.