Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

HD-redigering i nya iMac i iMovie

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en HD-kamera (Sony HC-3) som jag är mycket nöjd med. Kan dock inte redigera filmerna i min IMAC från 2005 (2.1 Ghz, 1 GB ram, versionen innan Intel) det blir segt som sirap när jag försöker importera filmen och ljudet hänger inte med.

Funderar på att köpa nya IMAC, är bara nyfiken på om den fixar HD (den borde göra det), någon som har en uppfattning ?

Fisheye

Har en Canon HF11 som spelar in i AVCHD, går väldigt bra att redigera på min Macbook Pro 2.16 C2D från november 2006. Var också osäker på om den skulle räcka till men det går alldeles bra att redigera. Det som tar tid är när man exporterar via "share" i iMovie samt om man gör en DVD i iDVD.

Ni redigerar inte AVCHD - det är uppackade Apple Intermediate eller ProRes ni redigerar. AVCHD packas om till redigerbar codec vid import - det kallas för transfer. Monsterburkar för ett par hundra tusen kronor kanske kan redigera AVCHD nativt i realtid, men för att redigera HD i t.ex. Apple Intermediate så krävs absolut inga monstermaskiner.

Vad jag inte lyckats med är att få ut bra kvalitet vid export av redigeringen. I Imovie ser det bra ut men vissa färger i motljus samt skärpan i filmen försämras när jag exporterar ut till H.264, 1920x1080 i bästa kvalitet och multipass. Finns det något sätt att få ut liknande kvalitet på filmen som man ser den i Imovie? Har även provat HD i snabbexportinställningen, ser nästan lika bra ut som när jag provade H.264 med bästa inställning. Använde Apple Intermediate.

Ursprungligen av drcosmos:

Vad jag inte lyckats med är att få ut bra kvalitet vid export av redigeringen. I Imovie ser det bra ut men vissa färger i motljus samt skärpan i filmen försämras när jag exporterar ut till H.264, 1920x1080 i bästa kvalitet och multipass. Finns det något sätt att få ut liknande kvalitet på filmen som man ser den i Imovie? Har även provat HD i snabbexportinställningen, ser nästan lika bra ut som när jag provade H.264 med bästa inställning. Använde Apple Intermediate.

Det är inte så att1920x1080 är högre upplösning än vad din kamera spelar in i?

"I Imovie ser det bra ut". Vad betyder detta egentligen - och hur tittar du på materialet efter export?
Tittar du på en liten ruta i iMovie - och sedan på det exporterade materialet i helskärm?
"iMovie-materialet"...vad är det? Är det Apple Intermediate? Om detta material exporteras ut till Apple Inremediate så bör det se i princip exakt likadant ut. Detta under förutsättning att båda materialen betraktas i exakt samma storlek och samma skärm.
Och - som henkebarn undrar - vad har materialet "i iMovie" - alltså materialet du redigerar för upplösning? Hur är det transfererat? Om detta material har lägre upplösning än exportinställningarna så ser det givetvis uselt ut.

Nu kör jag inte iMovie så jag vet inga detaljer angående transfer och export i den appen...men...Om du importerar/transfererar in AVCHD till iMovie som Intermediate 1920x1080 och sedan exporterar ut det som "H.264 1920x1080 i bästa kvalitet och multipass" så bör det se utmärkt ut. H264 brukar t.o.m. skärpa till materialet...hur det nu går till :-D. Men det är klart - det är ju hårt komprimerad H264 från början (AVCHD) - packas upp - för att sedan komprimeras igen till H264. Klart att det händer grejer, men mina hemrullar ser bra ut - så bra det kan bli med tanke på ursprungsmaterialet.

Sedan var det det där med interlace och progressivt...men det orkar jag inte dra en gång till.

Har spelat in i 1920x1080 som kameran har stöd för, importerat med Apple intermediate på min Macbook Pro. När jag kör upp materialet i helskärm ser det bra ut på datorn vilken har 1440x900. H.264 filen har jag kört både på min tv som stödjer 1360x768 och min Macbook Pro. Ser likvärdigt ut på LCD TVn och Macbook pron. Kanske kameran har problem med motljus. Ville bara veta om H.264 var det bästa sättet att exportera på för mest optimal kvalitet. Har även testat köra ut via "snabbexport" till HD 720p och det såg likvärdigt ut, inte så mycket sämre. Tog enormt lång tid dock. Progresivt, interlace har jag inte haft något problem med, testade runt och fick det att fungera bra.

1
Bevaka tråden