En lösning för de med problem att streama till PS3?
Jag upptäckte att min macbook (ja, osx) skapar regler för brandväggen fast jag har den inaktiverad och att dessa regler blockerade nullrivers medialink.
Efter en del sökning hittade jag dels ett sätt att se vilka portar som blockerats och ett sätt för att häva det hela.
1. Lista låsta portar; Öppna terminalen och skriv "sudo ipfw list" utan citationstecken. Terminalen frågar efter ditt lösenord och visar upp regler mot att du gör det. Med en inaktiverad brandvägg borde det vara rent och svaret "65535 allow ip from any to any" verkar vara det man vill ha.
2. Öppna låsta portar; Öppna terminalen och skriv "sudo ipfw flush" utan citationstecken. Terminalen frågar efter ditt lösenord och tar bort regler mot att du gör det. Denna åtgärd torde vara onödig om du fått svaret "5535 allow ip from any to any".
Själv har jag gjort ett litet applescript som gör just detta, men via en annan princip. Syftet med scriptet är att när jag skall streama till ps3 så kör jag scriptet och vet att det är fritt fram. Jo tydligen skapas vissa regler om i min maskin fast jag har brandväggen inaktiverad.
För att skapa scriptet öppnar du "Skriptredigeraren" och skriver in <do shell script "sudo ipfw flush" user name "ditt användarnamn" password "ditt lösenord" with administrator privileges> utan hakarna och sparar som program. Där har du en lättanvänd liten applikation som automatiskt "flushar" din brandvägg via shell script.
Enjoy.