Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Modularbygge?

Tråden skapades och har fått 4410 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-11 09:32

Om du laddar ner Front Panel Designer så räknar programmet ut vad det ska kosta. Jag har för mig att de gamla panelerna jag jobbade med skulle kosta run 80 euro styck. Jag ska försöka titta på det när jag hinner med..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-11 09:33
Ursprungligen av zthee:

Om du laddar ner Front Panel Designer så räknar programmet ut vad det ska kosta. Jag har för mig att de gamla panelerna jag jobbade med skulle kosta run 80 euro styck. Jag ska försöka titta på det när jag hinner med..

Det lät ju inte så farligt dyrt alls

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-11 09:37

Nej inte för oss som funderar på paneler för 3 lök....

Men jag ritade om 281:orna igår igen! :kaakaa!:
Nu ser de ut som 2st DTGs. Mycket snyggare! Man ska inte ta en Buchla-look och föra över till en Serge-look. Det blir bara konstigt.

Sen har futurlec sagt att mina små CV-processorkort ska komma om typ 2 veckor. Hurra!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-12 08:07

Borrade klart hela panelen igår! Satt uppe halva natten och skruvade i bananjack också. Ska skruva fast potar idag. Så blir det kanske kabeldragning till helgen...

Jag är ganska nöjd med utseendet. Det är lite snett här och var. Men det löser sig sen när jag gör den riktiga panelen.

Var tvungen att "torrpatcha" lite också. Jäklar vad banansystem äter upp sladdar i förhållande till mitt vanliga. Har en fin "shuffel patch" som jag fantiserat fram (där man använder 1 281:a som pulse delay för varannan klockpuls). Bara den delen åt upp alla 10 sladdar jag hade hemma... Jag som trodde jag skulle klara mig på typ 40-50 sladdar på 2 paneler. Inser nu att jag kommer nog få ställa in mig på det dubbla!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-12 08:19

Märkligt...jag har också levt i villfarelsen att bananjacks-system behöver mindre kabel eftersom inga multiples behövs...skumt. *kroffe vaknar*

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-12 08:24

Jo, du kan ju peta ner 3 kablar i samma hål. Så det går åt minst 3 gånger mer kabel...

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-12 09:59

aha...bara för man kan så använder man mer alltså...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-12 10:03

Svar ja!

Usch vad jag vill hem och dra sladdar nu!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-12 10:07
Ursprungligen av zthee:

Svar ja!

Usch vad jag vill hem och dra sladdar nu!

Jag kan ringa ditt jobb och säga att din katt behöver bypass operation....

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-12 10:09

Låter som en plan!

Jag måste till elfa och tjacka en LM393. När ska jag hinna det?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-12 10:23
Ursprungligen av zthee:

Låter som en plan!

Jag måste till elfa och tjacka en LM393. När ska jag hinna det?

Beställ den så har du den till imorrn.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-12 10:27

Eller så löder jag ben på den SO kapseln jag har

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-12 10:38
Ursprungligen av zthee:

Eller så löder jag ben på den SO kapseln jag har

gör det!

Du kan få ett par LM393:or av mig för jag är världens snällaste kille och tar ut mitt modularbyggarbehov genom att vara snäll mot sådana som verkligen bygger istället för att bygga själv.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-12 16:52

Ja, du är världens bästa modularhallick!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-12 17:03
Ursprungligen av zthee:

Ja, du är världens bästa modularhallick!

we love you! Ni har mail...

*gruppkram*

När jag plockade med en gammal laptop som kom jag på en rätt smutt PSU-lösning: Två laptop-PSU:er; koppla ihop plus på en den ena till minus på den andra och kalla det nolla. Voila, ett +/-20VDC-agg som ger typ 2*70W. Dra det genom LM317 + LM337 i modularen för att få en fin +/- 15V.
Fördelar: switchat (litet och lätt), färdigt och kapslat och externt (du slipper mecka med 230V i din modular), klarar 100-230V (så du kan lira i england), borde gå att hitta beggade billigt.
Nackdelar: switchat (kan ev vara brusigt, men man borde kunna hänga på lite glättningskondingar internt och järnkärnor externt för att tysta ner om det behövs).

Borde la funka?

hur var det med mouser, tillkommer moms på deras priser? switchcraft N112A-beställning på gång...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-14 16:59
Ursprungligen av ZackZick:

hur var det med mouser, tillkommer moms på deras priser? switchcraft N112A-beställning på gång...

nä inte vad jag minns. sen är det ju via england numera så betalar du VAT så är det i england....

• Medlem
  • Linköping
  • 2009-03-13 02:13

>Borde la funka?
Nix!

• Medlem
  • Uppsala
  • 2009-03-13 08:22

Är det inte tumregel att man INTE ska köra switchade aggregat i analoga syntar...? Jag kan inte säga exakt varför men jag har fått det intrycket...

• Medlem
  • Eskilstuna
  • 2009-03-13 12:44
Ursprungligen av kroffe:

Är det inte tumregel att man INTE ska köra switchade aggregat i analoga syntar...? Jag kan inte säga exakt varför men jag har fått det intrycket...

Trodde först för inte synten ska låta vst dataplugg... sen kom jag på vad ni menade...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-13 08:25

Jag har för mig att /mr pratar om det några sidor bak i tråden.
Men vad jag vet så är det vanligtvis så att man inte ska köra switchat.

Kan tänka mig att det beror på att många moduler använder PSUn som referens. Och då vill man inte ha något som svajar runt.

Switchade agg svajar inte, däremot har de en switchfrekvens som ibland kan störa vissa kretsar. Följer man dom med en analog regulator och lite kondingar så blir det finare precis som Zick föreslog.
Många moderna synthar (och ljudkort/datorer) använder ju switchat och det funkar bra. Jag har kört ett av mina modular på Schroff-agg i många år och Buchla 200e har det, i de flesta slutprocess-burkar för FM-radio (både analoga och digitala) sitter switchade aggregat och broadcastfolk brukar ju vara lite känsliga för störningar så visst funkar det för audio.
Det finns ju så klart många olika kvaliteter på switchade agg, vissa billiga är ju garanterat dåliga men de dyrare är bra.
Mät rippel och switchfrekvens med oscilloskop samt lyssna så märks det fort!

• Medlem
  • Linköping
  • 2009-03-13 22:39

>>Borde la funka?
>Nix!
Skämt åt sido. Klart man kan köra med switchat, Voyager, Xpander, A6 har alla switchade front steg.
Men du måste filtrera hårt.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2009-03-14 00:24

Om man vet belastning på nätagget.. så är ett bra gjort switchad nätagg kanon.
Annars har jag upplevt problem om man ligger utanför effekt-området.. dvs.. switchat som labbagg.. med sämre data-agg. Men men.. annars nemas problemas!

Japp det skulle kunna vara en begränsning. Inte säkert agget funkar lika bra om man tar ut 5W istället för 50.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-14 16:20
Bevaka tråden