Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tips på billigare workstation

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2009-03-12 23:51

Behöver tips. Är ute efter en lite billigare workstation/sampler/synth till låtidéer och kompositioner. Sequencer är inte viktigt men verkar bruka ingå rätt ofta. Skulle vilja kunna få vanliga synthljud och kunna sampla egna ljud, och den skall vara multitimbral. Har kikat lite på Kurzweil k2000 och nu även Triton Classic serien. Vägda tangenter vore riktigt bra men kostar ju mer. Är inte intresserad av en rackmodul. Vill helst betala någonstans mellan 2-4000, så det kanske lutar mer åt Kurzweil. Vad har ni för tips?

mvh

K2k är helt grym för sin ålder. Men den har egenheten att den låter som en gammal (vilket den ju faktiskt är) dator med slirig hårddisk och en fön till systemfläkt. Trist men sant. Kanske kolla på PFs "nya" favorit Alesis Fusion? Den verkar riktigt bra. PF är kungen av workstations så kanske fråga honom direkt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-13 07:45

Jag rekommenderar Korg Triton Classic, köpte en själv för inte allt för länge sen och är väldigt nöjd. Klaviaturet på min är 61 tangenters semivägt och den är verkligen bland de bättre jag provat som är semivägt. Med några expansionskort så har du en väldigt bred ljudpalett till ditt förfogande.

Några + och -

+62 rösters polyfoni
+Härliga tangenter
+Ribbon Controller
+Bra evolverande synthpads med rätt expansionskort
+Riktigt bra touchscreen
+Aftertouch (som reagerar så bra!) Aftertouchen på NL3 har inte en chans mot denna.
+Härliga Stråkljud
+Fina Bell/Pads
+Riktigt bra orgelljud, hammond och kyrkorgel.
+Kan expanderas med MOSS-Board (Inte provat det själv, men det verkar bra.)

-Dålig byggkvalité
-Plastigt "skal" i jämförelse mot tidigare Korg Work stations (trinity, n364 osv) som var byggda i metall.
Förfärliga körljud, lite halvplastiga pianoljud men de passar bra till till vissa musikstilar, flitigt använda i komersiell pop a la Max Martin dock så har jag inte provat pianoexpansionskorten, de kanske är bättre? Eller sämre?
-Lackad med ett tunt färglager som lätt slits ut.
-Överlag om man kollar på Korgs officiella Korg Triton forum så ser man att Triton dras med mycket problem. Den har några år på nacken nu och om man inte köper en som är i princip mint så är risken nog rätt stor att nåt kommer gå sönder på den.
-Sunkiga Gitarrljud (Yamaha Motif är bättre på sånt)

+/- kan expanderas med ett SCSI interface så den kan ta CD-läsare..
Vet inte riktigt själv vart man får tag på en sån nu för tiden, och vilka CD-läsare som är kompatibla osv.

-Den har riktigt lite i ramminne i grundutförande och man vill gärna ha lite mer om man ska kunna sampla. Så även där gäller det att expandera den.. *suck* Korg kan verkligen det där med att mjölka sina kunder maximalt på pengar för diverse viktiga funktioner.

Senast redigerat 2009-03-13 08:08
Ursprungligen av sawtooth:

K2k är helt grym för sin ålder. Men den har egenheten att den låter som en gammal (vilket den ju faktiskt är) dator med slirig hårddisk och en fön till systemfläkt. Trist men sant. Kanske kolla på PFs "nya" favorit Alesis Fusion? Den verkar riktigt bra. PF är kungen av workstations så kanske fråga honom direkt?

Skumt, har iof inte testat keyboardversionen men rackversionen jag har låter inte ett smack, 64mb ram är inte heller illa för sin ålder. Samplingsdelen tycker jag dessutom är fantastiskt bra, hade absolut siktat på en Kurzweil med tanke på det oförskämt låga priset de brukar gå för.

Ursprungligen av slakker:

Skumt, har iof inte testat keyboardversionen men rackversionen jag har låter inte ett smack, 64mb ram är inte heller illa för sin ålder. Samplingsdelen tycker jag dessutom är fantastiskt bra, hade absolut siktat på en Kurzweil med tanke på det oförskämt låga priset de brukar gå för.

Det kan förstås vara att min (keyboardversionen) har en stor fet SCSI-disk i sig. De brukar ju inte vara särskilt tysta. Ska testa med hårddisken avstängd någon dag. Eller så kanske det bara är fläkten på min som är lite gammal och trött. Eller en kombination. I övrigt tycker jag också att den ger fantastiskt värde för pengarna och många av ljuden är så bra att jag lätt skulle tro att de kom från någon toppmodern maskin vid ett blindtest. För det priset kommer jag inte på mycket som kan konkurrera. Dock är den lite udda att programmera men det lär man sig snabbt och det uppvägs av att det händer svinkoola saker även om man inte har en aning om vad man gör.

Roland W30?

  • Medlem
  • 2009-03-13 10:16

Tack för snabba svar! Tror det lutar lite åt Triton Classic då. Samplingsminnet behöver nog inte vara så speciellt stort, jag är van med min Emax. Har kikat på Roland W30 också, men jag will nog ha något lite mer modernt än så.
En dum fråga men visst är samplingsoptionen inbyggd i Triton? Jag kommer nog mest använda pianoljud och stråkljud utöver egna samplingar då, och synthljuden. Vad är billigt för en Triton idag, 61 respektive 88 tangenter? Eller funkar en Triton LE 88 också, fast då måste man väl köpa till samplingsdelen? Är det lätt att hantera samples, läga upp dom på klaviaturet, ändra ADSR osv?

mvh

Ursprungligen av Dx200:

Tack för snabba svar! Tror det lutar lite åt Triton Classic då. Samplingsminnet behöver nog inte vara så speciellt stort, jag är van med min Emax. Har kikat på Roland W30 också, men jag will nog ha något lite mer modernt än så.
En dum fråga men visst är samplingsoptionen inbyggd i Triton? Jag kommer nog mest använda pianoljud och stråkljud utöver egna samplingar då, och synthljuden. Vad är billigt för en Triton idag, 61 respektive 88 tangenter? Eller funkar en Triton LE 88 också, fast då måste man väl köpa till samplingsdelen? Är det lätt att hantera samples, läga upp dom på klaviaturet, ändra ADSR osv?

mvh

Triton är massivt irriterande att sampla på. Bisarra filformat, korkat arbetsflöde och en instruktionsbok som får Roland att te sig som kungen av pedagogik. Jag blev otroligt besviken på den delen. I övrigt är det en mycket trevlig workstation.

  • Medlem
  • 2009-03-13 11:48

Ajdå... Ja alltid är det nåt. Jag ska försöka leta reda på någon youtubefilm med samplingsdemo om det finns, eller kolla lite i manualen så länge, fler tips välkomna! Hur är Yamahas Motif i jämförelse?

  • Medlem
  • 2009-03-13 12:33

Ja Kurzweil ska jag hålla utkik efter med. Har hört mycket bra om den

Jag skulle kika på både Korg (ej Karma) eller Yamaha om sequencern är en viktig komponent. Rolands kan också vara en variant eftersom de använt MC-konceptet i många av sina workstations.

Jag skulle akta mig för att gå på för gamla prylar eftersom det ska vara lättanvänt också...

Vare sig Fusion eller Korg m50 (som jag tycker är underbar) ligger ju i ditt prisintervall.

  • Medlem
  • 2009-03-13 14:47

Nej exakt Introvert, det får inte bli för dyrt, tanken är att det skall vara lite budgetsnålt. Sequencern behöver inte vara bra eller avancerad, jag kommer köra allt med Atarin Jag får helt enkelt ha koll på beggat marknaden och se vilken som dyker upp först

Ja ang. Kurzweil har det på mina varit disken som låter till störst del, hade alltid som vana att stänga av den när jag laddat in det jag skulle pyssla med, inte så farligt. Fläkten vill jag minnas var en vanlig pc-fläkt så det borde vara enkelt att sätta in en tyst om den fortfarande står och låter med avstängd disk.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-13 22:09

SY-99 kanske skulle vara något?

Ursprungligen av Dx200:

Behöver tips. Är ute efter en lite billigare workstation/sampler/synth till låtidéer och kompositioner. Sequencer är inte viktigt men verkar bruka ingå rätt ofta. Skulle vilja kunna få vanliga synthljud och kunna sampla egna ljud, och den skall vara multitimbral. Har kikat lite på Kurzweil k2000 och nu även Triton Classic serien. Vägda tangenter vore riktigt bra men kostar ju mer. Är inte intresserad av en rackmodul. Vill helst betala någonstans mellan 2-4000, så det kanske lutar mer åt Kurzweil. Vad har ni för tips?

mvh

Köp en mopho 4300:- Blir kanske lite dyrare än du tänkt dig. Men då har du en kanonbra analogsynt med sequenser och flera oscilatorer som du kan kontrolerar paralellt(använda en till bas en till hihat och en till basgång tex). Iaf om du vill göra techno, techhouse, eller dylikt.

  • Medlem
  • 2009-03-17 21:12

Någon som jobbar något med Motif serien? Tänkte om det kan vara värt att lägga ett par tusen till för en Motif 6...

Senast redigerat 2009-03-17 21:34

Yamaha EX7 då? De är ju nästan gratis. Och så låter de bra.

  • Medlem
  • 2009-03-17 23:58

Har läst lite mer om Yamaha EX och man verkar få en hel del för pengarna. EX5an verkar gå för runt 4000. Kanske samplingsminnet är i minsta laget, men det kan ju byggas ut om sånt går att hitta

K2000 på Vendolin för 4000 kr finns här!

Ursprungligen av Analog:

K2000 på Vendolin för 4000 kr finns här!

Är inte 4k ganska mycket för en K2k?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-18 11:46

Motif har jag prövat på lite, det är väl i princip samma grej som Triton med något annorlunda upplägg. Tycker personligen att motif känns lite stabilare i byggkvalitet.

Mycket avancerad maskin hur som helst med fint ljud, men det gäller att man lyckas komma ifrån de förinställda perfomancen om man ska utnyttja den fullt ut. Detta hann jag aldrig med och prova då det kräver lite pill för att komma igång.

Den kostar ju lite mer än en k2000 - Motif 6 brukar ligga ute för 6000:- men borde gå att få tag på något billigare. Om du vill ha vägda tangenter, dvs en motif 8, så får du lägga på lite till.

Men i princip så har nog den allt du kan tänkas behöva, inklusive sampler och sequencer.

http://www.vintagesynth.com/yamaha/motif.php

Nu har jag inte läst hela tråden, men om man vill ha en snabbjobbad smör och bröd synth som man snabbt kan slänga upp ljud i multimode för midi så är Korg Micro-X en kanon synth.

Hm.

En fundering bara - om du använder extern sequencer, varför inte kombinera en billig och bra (och kompakt) midiklaviatur med en racklåda? I så fall är det få saker som slår JV eller XV-serien när det gäller bredd i ljudbilden, speciellt med expansioner i.

Om du vill sampla, så hamnar du uppåt i pris. Om det inte ska vara omständlgt (läs EX5...)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-18 13:46

1500:- för en utan sampler expansion är mer rimligt. upp till 2500:- för en med.

Ursprungligen av EMUL8OR:

1500:- för en utan sampler expansion är mer rimligt. upp till 2500:- för en med.

Jo, något sånt skulle jag också tro.

  • Medlem
  • 2009-03-18 14:00

Har nog bestämt mig för en Motif 6. Har sett en för 5500, det är lite mer än vad jag tänkt mig från början men det känns nog värt det. Den verkar vara smidig att sampla med också. Vill att allt ska sitta i en enhet inkl klaviatur

  • Medlem
  • 2009-03-27 17:02

Det blev en Motif 6:a. Är riktigt nöjd än så länge. Tack för alla tips

Senast redigerat 2009-05-07 13:18
  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-27 17:12

Bra pris. Grattis!

1
Bevaka tråden