Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples bästa och sämsta Macar dom senaste 25 åren

Tråden skapades och har fått 118 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Min Intelbased iMac (2006) är den bästa mac jag någonsin haft, utan tvekan.

Ursprungligen av RockyMontana:

Min Intelbased iMac (2006) är den bästa mac jag någonsin haft, utan tvekan.

Instämmer!! Fast Alu iMac är ännu behagligare!

PowerBook 5300 är den sämsta Macen jag har haft. Slö, gick sönder mer än en gång.... Det var tydligen inte många nöjda ägare av den modellen.

Bästa Macen jag har haft är nog PB G3 Pismo 400 Mhz. Andra trevliga modeller är Quadra 700, LC III och iMac G4.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-01-24 20:54

Den första erfarenheten var en Duo 280. Kärlek i första ögonkastet, även fast det var en gråskalig skärm med 16 olika nyanser.

Sen kom en Performa 6200, med PPC processor, wow - typ. Den fungerade väl bra, till att skriva på, men inget mer.

Håller med om att 4400 var en katastrof utan dess like.

Men sen kom vidundret G3, aka blådåre / blåval. Den var ett enormt lyft från Performan som var föregångaren för min del.

Sen klagade frugan på att den lät för mycket, så det fick bli en iBook G4, som fortfarande rullar 10 timmar om dygnet, nu i hennes ägor. Och själv kör jag en svart iBook.

Men Duo 280, den är fortfarande favoriten, med dokningsstationen stor som en lastbil.

Men Quadrorna var ju en klass för sig.

Ursprungligen av knappen:

Och själv kör jag en svart iBook.

Huh ?!?

Skare int' va' MacBook ?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-01-25 00:05
Ursprungligen av LCR:

Huh ?!?

Skare int' va' MacBook ?

Ehh, jo. Sorry, MacBook stämmer
Satt vid en PC när jag skrev det så jag skyller på det.

Ursprungligen av knappen:

Ehh, jo. Sorry, MacBook stämmer
Satt vid en PC när jag skrev det så jag skyller på det.

Finns ingen bättre ursäkt!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-01-25 03:27

De bästa jag har haft
Power Book G3 Pismo - kärlek!

Mac Book svart 1:st gen (32 bitars) - håller än idag

Power Mac G5 Quad - funderar på en Mac Pro men den här burken funkar ju
alldeles utmärkt och räcker till trots att den snart fyller 4 år - tyvärr har jag stoppat
i 2 st Quantum 1.5 TB diskar så vid nästa strömavbrott är det nog kört

Andra gobitar - halvmelonen ( iMac G4), iBook G4 (grym batteritid), MacBook Pro
(ett stycke aluminium), LC som senare blev en LC III (den jag lärde mig programmera på)
Var tvungen att köra system 6 för att kunna debugga med think c - i system 7 räckte inte minnet till - ändå hade jag hela 4 MB ram...

Nä, kan inte säga att jag har haft någon dålig Mac.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2009-01-25 00:24

Angående Apples 25år jubileum skrev Sydsvenskan denna roliga artikel om det ständiga "äppelkriget" mellan "PC" och Mac

Äppelkriget - Sydsvenskan

Senast redigerat 2009-01-25 09:07
Ursprungligen av MrCoffee:

Angående Apples 25år jubileum skrev Sydsvenskan denna roliga artikel om det ständiga "äppelkriget" mellan "PC" och Mac

Äppelkriget - Sydsvenskan

Tack så mycket!

Det var riktigt kul att läsa.
Jag är alltid diplomatisk IRL. Brukar säga att båda har sina fördelar och nackdelar.
Fast hur kan man inte tycka om en maskin som faktiskt är två? Samtidigt!

Jag skulle vilja säga att de Macar som står ut som riktigt bra och innovativa är:

*Macintosh Plus. Den första riktigt användbara Macen med gott om minne m.m.

*Macintosh II. Introduktionen av den öppna arkitekturen med NuBus från Texas Instruments. Färgskärmen gjorde entré.

*Macintosh IIci. Utmärkt arbetshäst.

*Macintosh Quadra 840AV. Utmärkt multimedia-Mac på sin tid med video in/ut, stor hårddisk och på det hela taget en vägvisare mot framtiden.

*Power Macintosh 8500/9500. Riktigt gedigna burkar med utmärkta prestanda och hög driftsäkerhet. Efterföljarna 8600/9600 adderade ett klart mer servicevänligt kabinett. Dessutom bra livslängd tack vare expanderbarhet och möjlighet till G3/G4.

*Power Mac G4. Utmärkt servicevänlighet, bra prestanda och stilfull design jämfört med G3 BW. Dessvärre blev G4 MDD ett misslyckande med hög bullernivå. Men G4orna uppfattar jag som rejäla arbetshästar i stil med salig IIci.

*iMac G5. Den optimala formfaktorn i hemmet gjorde entré. En bildskärm med inbyggd dator. Bra att iMacen fann sin form i.o.m den.

*Power Mac G5 och senare Mac Pro. Vettigt kabinett och bra evolution av Power Mac-konceptet.

Detta är de stationära Macar jag anser står ut som särskilt lyckade modeller.

Jag har verkligen inte haft så många macar och med lite tur sluppit undan från de riktiga bottennappen!

91-98 LC med 12"gråskaleskärm system 7.0-7.1 nypris ca 20000 (mycket ballare maskin än classic)

98-02 7500 upphottad mot slutet till 604e 200Mhz system 8.0-8.6 beg ca 10000 (otroligt bra maskin för pengarna)

02-07 Powerbook titan 550Mhz system 10.0-10.4 (tuffar på fortfarande, dock inte i min ägo, typ den bästa macen jag haft.) nypris ca 21000

07- Macbook C2D 2.0 otroligt mycket maskin för pengarna. nypris ca 12000

Jag har alltså helt missat system 7.5 och 9 vilka jag förstått varit rätt struliga.

Ursprungligen av lellemars:

Jag har alltså helt missat system 7.5 och 9 vilka jag förstått varit rätt struliga.

Inga större fel på Mac OS 9, men visst var 7.6 bättre än 7.5

LCR

Vet inte vilken som varit sämst, egentligen. Hade ett tag en Power Macintosh 8200 som aldrig gjorde annat än strulade, men vet inte om det var en dålig modell eller om jag bara hade ett måndagsexemplar.

Bäst på sitt sätt var den första jag någonsin ägde, en Powerbook 540C, fabriksuppdaterad till PowerPC 100MHz. Den var galet snabb, avancerad och dyr på sin tid (tror den kostade runt 45 000 då). Den fungerar fortfarande, kan koppla upp på nätet och skulle fortfarande kunna användas till skaplig skrivmaskin. Inte dåligt för en 15 år gammal burk.

En annan bra jag hade var den första gråa iMacen, DV, med FireWire och grafik som gick att köra en del 3D-applikationer på. Det var en höjdarburk.

Sen måste jag erkänna att jag gillar min nya alu-Macbook väldigt mycket, den är definitivt topp tre.

Ursprungligen av LCR:

Inga större fel på Mac OS 9, men visst var 7.6 bättre än 7.5

Mycket bättre! 7.6.1 var det väl jag körde flitigt, ett av de där bra systemen som var så buggfria att enbart en fatal bugg i en tillämpning kunde sänka det, men en del 7.5-versioner (alla?) sänkte ofta sig själva. Jag hoppade mellan 7.1 och 7.6 ett tag, båda mycket bra.

Men här handlade det ju om maskiner. Man kunde kanske ha en tråd i OS9-avdelningen om bästa och sämsta systemversioner?

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Men här handlade det ju om maskiner. Man kunde kanske ha en tråd i OS9-avdelningen om bästa och sämsta systemversioner?

Det finns en (minst) sådan...

iBook G4

Jag läser alla goda inlägg om Mac:ar på denna sight. Vad som förvånar mig mycket är att man har glömt bort den alldeles fantastiska "arbetshästen" Mac iBook G4.
Jag köpte min iBook sedan min fru hotat att kasta ut både mig och min dåvarande hyrda företags-pc.
Sedan januari 2004, har det varit lugnt i hemmet.

Ursprungligen av Mr Ibook:

Jag läser alla goda inlägg om Mac:ar på denna sight. Vad som förvånar mig mycket är att man har glömt bort den alldeles fantastiska "arbetshästen" Mac iBook G4.

Antar att du aldrig skruvat isär en...

Den har världsrekord i antar skruvar!!

LCR

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2009-02-08 15:24
Ursprungligen av LCR:

Antar att du aldrig skruvat isär en...

Den har världsrekord i antar skruvar!!

LCR

VIll minnas att det är 54 stycken för att byta hårddisk. En jäkligt bra dator dock - om man bortser från hårdvaruuppdateringar...

Ursprungligen av Mr Ibook:

Jag läser alla goda inlägg om Mac:ar på denna sight. Vad som förvånar mig mycket är att man har glömt bort den alldeles fantastiska "arbetshästen" Mac iBook G4.
Jag köpte min iBook sedan min fru hotat att kasta ut både mig och min dåvarande hyrda företags-pc.
Sedan januari 2004, har det varit lugnt i hemmet.

iBook G4 är ju fortfarande fullt användbar. Peta in 1 GB minne och den håller ett år till, minst. De 32 MB i Vram gör sig dock påminda varje gång man ska in på någon av tidningarnas reklamtyngda sidor.

Ursprungligen av Mr Ibook:

Jag läser alla goda inlägg om Mac:ar på denna sight. Vad som förvånar mig mycket är att man har glömt bort den alldeles fantastiska "arbetshästen" Mac iBook G4.
Jag köpte min iBook sedan min fru hotat att kasta ut både mig och min dåvarande hyrda företags-pc.
Sedan januari 2004, har det varit lugnt i hemmet.

Hade omvända. Slängde ut fruns (dåvarande fv) Dell. bajsbrun låda som höll ihop med tuggummi och ståltråd...sedan 2005 har det vart lugnt...

Sämsta macen måste väl ändå vara Color Classic. Överstor, för klen för allt.
Hemskt liten skärm.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-02-08 14:56

Sämsta alla kategorier var en P 5260. Som tur var sjönk den tusenlappar i pris under dåvarande Powers prisgarantitid, så till slut kostade den mig 60% av det jag först betalade. Men den var inte värd det heller... dessutom pajade HDn.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2009-01-25 21:32

Min personliga favorit är nog den första mac mini faktiskt - den första nya Macen jag köpte (fram tills dess hade det bara varit begagnade Macar i olika modeller).

6200:an är ju allmänt bespottad, men på den tiden morsan uppgraderade från en trött gammal LC till 6200:an kändes den som ett vrålåk, och under de åren vi hade den upplevde jag den aldrig som direkt dålig (och den fick gå i runt 5 år, om jag inte minns fel). Men då hade jag inget att jämföra med heller direkt, och var överlycklig bara över att kunna spela Warcraft 2 och surfa lite på Internet med den. Nostalgi...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2009-01-25 21:57

Jag hade en Power Mac 6400 nångång i slutet av 90-talet och den var inte mycket att hänga i julgranen, seg som sirap extremt plastig. Den var f.ö. den primära orsaken till att jag gick över till "the dark side" i några år.

SKa jag välja bästa macen så måste jag helt klart slå ett slag för min nuvarande 24" 2.4Ghz Imac som jag köpte för knappt ett år sedan. När det gäller alla mina tidigare datorer så har de endast varit en hållplats på resan till nästa dator men jag har aldrig ens funderat över att byta bort denna underbara tingest.

Morsan har förresten en Imac G4 som mest står som prydnad hemma i föräldrahemmet, och den är svårslagen designmässigt.

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2009-01-26 01:11
Ursprungligen av nillon:

Min personliga favorit är nog den första mac mini faktiskt - den första nya Macen jag köpte (fram tills dess hade det bara varit begagnade Macar i olika modeller).

6200:an är ju allmänt bespottad, men på den tiden morsan uppgraderade från en trött gammal LC till 6200:an kändes den som ett vrålåk, och under de åren vi hade den upplevde jag den aldrig som direkt dålig (och den fick gå i runt 5 år, om jag inte minns fel). Men då hade jag inget att jämföra med heller direkt, och var överlycklig bara över att kunna spela Warcraft 2 och surfa lite på Internet med den. Nostalgi...

Samma här! Gick 1995 från en Mac Classic (svartvit skärm med 8MHz & 2400bps modem) till 6200:an med färg(!), CD-rom, 14.4-modem och tv-kort. Minns att man var helt lyrisk, speciellt när man slängde in Netscape och började surfa på internet också Fast en del "feltyp 11" relaterade omstarter blev det ifs...

Verkar dock ha prickat in en till på "fel sida" av listan, när jag köpte mig en 4400 något år senare - men med ett Vodoo2-kort och en 300Mhz G3 så flöt t o m Unreal Tournament ok

Därefter har det blivit Pismo, Vindtunnel, mini och PB12":are som alla har varit mkt trevlig bekantskaper...

Ursprungligen av oskich:

Verkar dock ha prickat in en till på "fel sida" av listan, när jag köpte mig en 4400 något år senare - men med ett Vodoo2-kort och en 300Mhz G3 så flöt t o m Unreal Tournament ok

Var den uppgraderad ? 4400 hade 603e...

  • Medlem
  • Schtåkkhålm
  • 2009-01-26 14:41
Ursprungligen av LCR:

Var den uppgraderad ? 4400 hade 603e...

Japp, som dag och natt i skillnad

Ursprungligen av nillon:

6200:an är ju allmänt bespottad, men på den tiden morsan uppgraderade från en trött gammal LC till 6200:an kändes den som ett vrålåk, och under de åren vi hade den upplevde jag den aldrig som direkt dålig (och den fick gå i runt 5 år, om jag inte minns fel). Men då hade jag inget att jämföra med heller direkt, och var överlycklig bara över att kunna spela Warcraft 2 och surfa lite på Internet med den. Nostalgi...

6200 var inte bra, men ingen riktig botten-Mac. Den var seg, helt jättefel att köra 68k-program på (603 borde aldrig ha stoppats i någon Mac alls), men den var billig och inte lika smäckig som de sämsta, funkade väl rätt hyfsat. En ganska rimlig budget-PPC, så länge man körde PPC-program. Jag tror att plasten spricker sönder med tiden, men inte redan när den är ny som på en PB5300.

Jämfört med en LC? LC1 då? LC 1 och 2 sprang den nog ifrån (de hade det där hemska smalbussade moderkortet som gjorde att de blev häften så snabba), men LC3 och speciellt LC475 skulle jag nog säga var bättre. LC475 var en höjdare i lågprissegmentet, datorn som gjorde IIvi och IIvx jättelöjliga bara några månader efter att de kom, dessutom liten och välbyggd. Det fanns knappast några budget-Macar som kunde ersätta den innan iMac kom, närapå i alla fall.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2009-02-05 22:58
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Jämfört med en LC? LC1 då? LC 1 och 2 sprang den nog ifrån (de hade det där hemska smalbussade moderkortet som gjorde att de blev häften så snabba), men LC3 och speciellt LC475 skulle jag nog säga var bättre. LC475 var en höjdare i lågprissegmentet, datorn som gjorde IIvi och IIvx jättelöjliga bara några månader efter att de kom, dessutom liten och välbyggd. Det fanns knappast några budget-Macar som kunde ersätta den innan iMac kom, närapå i alla fall.

Japp, detta var jämfört med en LC 1 alltså.
475:an håller jag med om att det var en riktigt trevlig maskin. Kärt barn har många namn, den såldes väl under tre namn om jag minns rätt, LC/Performa 475 samt Quadra 605, men Quadra hette den nog inte i Sverige? Petar man dessutom i en 68040-cpu i den istället för den 68LC040 som satt i som standard (utan FPU) så blir den ju ännu trevligare.

Roligt det där med Apples namngivning av datorer på den tiden, LC och Performa var väl samma maskiner, men Performa-maskinerna kom bundlade med lite fler mjukvaror och tillbehör?

Pismo är nog överlägset den robustaste och trevligaste mac jag haft.

Bevaka tråden