Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Mac mini, iMac och Mac Pro mm från Apple

Tråden skapades och har fått 95 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag slog till på en snik-mini och en topp-iMac i fredags. Det är min första iMac och jag måste säga att den imponerar. Skärmen är toppen, Aperture flyter på riktigt bra och datorn är tyst. Och nu när någon sa Vesa-fäste så inser jag att jag kan spara ännu mer skrivbordsutrymme genom att fästa den i väggen. Blir nog fett med grymt det.

Minin går som mediadatorn med XBMC och levererar fint. Det är min 3:e mini och jag förvånas över hur tyst den är. Ska kasta i mer minne så småningom, men just nu är den snudd på perfekt. Det var lite ryck i VLC med en hög bitrate 1080p-rip, men det verkar som om XBMC fixar det utan problem.

Överlag är jag väldigt nöjd med maskinerna. Visst, det hade inte gjort något om de var lite billigare, men å andra sidan är kvalitetskänslan hög. Nu ska jag ta mig i kragen och börja kränga av lite gammalt gods så inte stapeln av "blir bra som server" växer sig ännu högre.

Ursprungligen av Per Ejeklint:

Överlag är jag väldigt nöjd med maskinerna. Visst, det hade inte gjort något om de var lite billigare, men å andra sidan är kvalitetskänslan hög.

Det var kul att höra. Jag tror det är där Apple försöker positionera sig, bland de som uppskattar kvalitétskänslan och på det hela taget blir nöjda med sitt köp, även om det kostar mer än lågprisprodukter.

Det är också därför det är så viktigt att Apple inte tummar på kvalitén, om man betalat för att få en premiumprodukt så är man också mer kritisk om den inte håller vad den lovar. Problem som grafiken på nya MacBook Pro 17 tum (oavsett om det är Nvidias eller Apples fel) eller att adaptern för att köra 30-tumsskärmar från Mini DisplayPort inte fungerar är sånt som Apple måste vara bättre på att förhindra för att leva upp till premiumvärdet.

Nu har dollarn vs kronan gjorde Apples priser i Sverige lite väl höga, men det kan man ju inte lasta Apple för (eller så får man se det omvänt, under en period hade vi riktigt bra priser på Apple-produkter, när dollarn var svag och kronan stark).

Har raderat ännu ett inlägg, från vem och i vilket ämne säger sig väl nästan självt vid det här laget. Här diskuterar vi egenskaper, pris etc. på nya Mac Mini, Mac Pro och iMac. Inget annat, och alldeles särskilt inte några palmemord.

/Mod

Nej, det är de inte. ELler ja, det finns olika skolor om det, men jag tycker inte det är så stor prisskillnad.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2009-03-19 10:57

Jag var också av åsikten att det är stora prisskillnader mellan PC och Mac fram till för bara några minuter sen, när jag kollade runt lite för att skriva ett inlägg här.

Tittar man på en av de i PC-världen snyggare bärbara datorerna med hög prestanda (4GB, Intel 2CD (2.0Ghz), 320GB, 14") så landar man på blygsamma 11 635.-.

Tittar man på vår vita kompanjon med (i stort sett) samma processor så är priset faktiskt lägre (9 495.-), men å andra sidan får man hälften så mycket minne och nästan två tredjedelar mindre hårddisk.

Så kommer man då till den nya MB-serien (som jag själv är stolt ägare till:)).
Där landar man på 14 995.- för den snabbare (2.4Ghz) och 11 995.- för den långsammare (2.0Ghz).

Jag skulle vilja säga att det som så ofta är märket och inte minst designen man betalar för när prisskillnaden sticker i ögonen. Men kanske framför allt går det inte att få tag i en lågbudgetlaptop från apple. Minin har ju dykt upp som en räddare i nöden för att visa att de också kan göra billiga datorer, men än så länge har vi inte sett nån bärbar "gratisdator".

Nu stänger vi den här tråden.

Först alla Cias offtopic-inlägg, och nu har den blivit en allmän diskussion om priser på Mac vs. PC.

Tråden handlar om produktnyheterna som kom häromveckan (nya Mini, iMac och Mac Pro)

Om det ska göras prisjämförelser med PC så kan vi väl åtminstone hålla oss till just de nya Macarna som tråden handlar om, och inte blanda in MacBook m.fl.

Om någon vill fortsätta diskutera de nya Macarna i den här tråden, så kan ni skicka ett PM till mig, så öppnar jag tråden igen.

Och vill ni fortsätta den allmänna prisdiskussionen så föreslår jag att ni startar en ny tråd under t.ex. "Köpa & äga" eller "Allt om Mac".

/Mod

Bevaka tråden