Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

S-videokontakten, 4 eller 7 kontaktstift?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har en Tibook med s-videokontakt ut. Jag undrar varför den har 7 pinnar när man kan köpa en s-videokabel till tv:n med enbart 4 pinnar? Min tv:s s-video->scartadapter har enbart en 4-pinnars kontakt.
Jag har även sett att min medföljande s-video-> composite-adapter har 7 stift. Har även en 7600 med s-video-ingång har också 7 kontaktstift.

Vad gör de tre "extra" kontaktstiften?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-15 18:07

Troligen används de för att skicka ut en composit-signal, i de fall man vill använda det. Varför det just är 3 extra stift kan jag ej svara på. Composit använder vanligtvis bara 2 och kör hela signalen på dessa, istället för s-video som delar upp den.

Läs här

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-15 18:16

S-videokontakten är förresten exakt samma som kontakten till de gamla ADB-tangentborden, så om du har en ADB-kabel liggande kan du använda den.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65: S-videokontakten är förresten exakt samma som kontakten till de gamla ADB-tangentborden, så om du har en ADB-kabel liggande kan du använda den.

Detta visste jag faktiskt redan. Men jag har enbart provat tipset "tvärt om", dvs en s-videokabel som tangentbordssladd.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Micke W:Läs här

Tack!

1
Bevaka tråden