Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varning för Apples Mail program

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-04-11 10:53

läs mer här

• Oregistrerad
  • 2003-04-11 11:18
Citat:

Skrevs ursprungligen av malen
läs mer här

Är det inte bra att mailfilen tas bort om man avslutar kontot?
Eller vad vill man om man avslutar ett konto? Ha det kvar?

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-04-11 11:26
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Är det inte bra att mailfilen tas bort om man avslutar kontot?
Eller vad vill man om man avslutar ett konto? Ha det kvar?

Vad jag har förstått så om du har fler konton och avslutar en av de, då raderas ALLA brev.
Eller? Har ingen lust själv att testa det.

Jag har öppnat och stängt konton i Mail ett par gånger under OS 10.2.3 och 10.2.4. utan problem med mina andra konton.

• Medlem
  • 2003-04-11 12:10
Citat:

Skrevs ursprungligen av kitesurf
Jag har öppnat och stängt konton i Mail ett par gånger under OS 10.2.3 och 10.2.4. utan problem med mina andra konton.

Samma här... märkligt.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-04-11 12:17
Citat:

Skrevs ursprungligen av stfm
Samma här... märkligt.

Hade du några brev skickade till det kontot?

• Medlem
  • 2003-04-11 12:41

Ja, mitt .mac konto, t ex... det är ju inget man gör varje dag direkt, så jag minns inga detaljer tyvärr. Häromveckan testade jag en kollegas konto, som jag direkt raderade efter att ha konstaterat att det inte gick att skicka mail. Där fanns iofs inga mail.

Jag hade mail i mina konton.
Skaffade tre extra mail konton hos telia när vi skaffade adsl, man har ju rätt till 5st.
Använt dem till diverse tävlingar och registreringar mm.
Sen, när första spammet kommit, så har jag raderat kontot från Mail.
Inga problem som sagt.

• Oregistrerad
  • 2003-04-11 13:37

Nä...
Om alla konton försvann om man raderade ett vore ju apa...
Men så var det väl inte sagt på macworld heller

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-04-11 13:45
Citat:

Skrevs ursprungligen av Pär
Nä...
Om alla konton försvann om man raderade ett vore ju apa...
Men så var det väl inte sagt på macworld heller

Det är inte 1 april idag så man vet ju inte.
Fråga de som har blivit av med massor med filer på hårddisken efter att de laddade ner Safari strax efter lanseringen.
Apple kan strula till ibland det vet vi alla.

• Oregistrerad
  • 2003-04-11 20:49

Beteendet i sig tycker jag inte det är något större fel på, däremot kanske Mail borde varna tydligare för vad som kommer att hända om man väljer att fortsätta.

Tråkigt för de som drabbats, har det hänt 1 gång så förstår man förhoppningsvis vitsen med IMAP-konto. Jag har mina mailboxar på ".Mac" och varje år har 4 mappar, ett för varje kvartal. När sedan 2003 tar slut så flyttar jag dessa till mailmappen "Arkiverat" och som jag i sin tur drar till den lokala delen av "Mail.app"... dvs. ungefär som POP lagrar mailen på dator. Bränner sedan en kopia av den ".mbox" som var "Arkiverat" och för att ALLTID för all framtid ha kvar mina mail. Det är klokt att ha en backup...

Olle

Är det jag som läser slarvigt eller är det ni? Som jag förstår det så är det de mail som är mottagna med det konto man raderar som försvinner, om man klickar "ja" i en dialogruta som frågar om man vill ta bort mailen. Inte alla andra mail. Eller?

Det är alltså inte fråga om någon bugg utan om en otydlig funktion.

En rekommendation skulle i så fall kunna vara att läsa varningsmeddelanden innan man släntrianmässigt klickar ok. Det brukar undvika många tråkiga problem.

/Viktor

Jag tog just bort ett av mina mailkonton för att testa och mycket riktigt så är det brevlådan till det kontot som raderas, inte alla andra mail.
Om man inte har kopierat över de mail man tagit emot med det kontot till andra mappar så försvinner de. De andra mailen, och de man kopierat, förblir orörda.

/Viktor

Denna tråd passar inte riktigt i forumet "Aktuella rykten" - jag flyttar till Programvara. /Jon

Ok - panikärende.

Maria (flickvän) tog bort ett konto ifrån en dator och alla mail försvann på hela datorn. PANIK.

Allt hon ville var att apple mail skulle sluta kolla efter ny mail och låta den befintliga mailen ligga kvar på datorn.

Vad göra? Hur får vi tillbaka allt?

mayday

Mailboxarna är alltså borta från ~/Library/Mail/ ?

Hur var kontot konfigurerat? Ligger det inte kvar en del på servern?

/M

Fråga: Har hon IMAP och var låg mailen ifall det var IMAP, hos Apple eller ?? När jag kollade mitt ".mac" så noterade jag att mina försvunna backuppade mail från 2002 fanns i en mapp - ska prova med att först skapa ett ny ".mbox" på ".Mac" ( eg. lokalt på datorn ) med samma namn som backuppen och sedan flytta över den från den mapp där den turligt låg och ersätta den nyskapade med den gammla... inte en aning om detta räddar min prikära cituation. Kanske detta kan vara en liten bit påväg till lösning för Maria.

Olle

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-05-08 15:49

Det här problemmet har tagits up här efter macworld.se varnat om detta för tre veckor sen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-08 15:52

Det är väl bättre att tala om hur man löser problemet på enklaste sätt istället för att hänvisa till en annan tråd någonstans?

Uppdatering: Om man angivit i Mail att eposten ska ligga kvar på servern finns de kvar och kan hämtas igen med Mail eller något annat epostprogram, annars inte.

• Medlem
  • Malmö
  • 2003-05-08 16:03

[QUOTE]Skrevs ursprungligen av mondo65
[B]Det är väl bättre att tala om hur man löser problemet på enklaste sätt istället för att hänvisa till en annan tråd någonstans?

Själv hade jag inte problemmet med Apples mail och vet ingen lösning på det.
Hänvisning hade med syfte att om det har tagits upp då kanske där finns en lösning, men så långt tänkte du inte, nej.

Alright...det verkar som man skall bränna Backup på mailboxarna...;)

var hittar jag dessa i mail.app på OSX?

Anders

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-09 15:15

~/Library/Mail/

• Oregistrerad
  • 2003-06-13 21:32

Jag tog nyss bort ett pop-konto och la till ett imap-konto med samma namn. Fungerade utan problem.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-07-28 17:19

*svordom* *svordom* *svordom*

Tog precis bort ett pop3-konto utan att tänka mig för och av någon dum jäkla anledning tar Mail bort alla mail som hörde till det kontot (bara inkorgen). Mailen var alltså lagrade lokalt på min dator.
Det var rätt viktiga mail och jag skulle göra nästan vad som helst för att få tillbaka dem.
Någon som vet vad man kan göra?

Jag har aldrig gillat Mail. Bara de facto att man inte har koll på bilagorna, råkar man radera ett mejl med en bilaga i så ryker bilagan också.
Må så vara att Eudora Pro har ett fult gränssnitt, men det är ett mejlprogram som fungerar i alla fall. Det är betydligt viktigare än ett snyggt gränssnitt.
Mail har långt kvar innan det når den funktionalitet och stabilitet som Eudora Pro har.
*Skriver jag med träsmak i käften*

• Medlem
  • Höganäs
  • 2003-07-28 22:16
Citat:

Skrevs ursprungligen av Nurell
Jag har aldrig gillat Mail. Bara de facto att man inte har koll på bilagorna, råkar man radera ett mejl med en bilaga i så ryker bilagan också.
Må så vara att Eudora Pro har ett fult gränssnitt, men det är ett mejlprogram som fungerar i alla fall. Det är betydligt viktigare än ett snyggt gränssnitt.
Mail har långt kvar innan det når den funktionalitet och stabilitet som Eudora Pro har.
*Skriver jag med träsmak i käften*

Har inte använt Eudora på länge, men är det inte lite knöligt att använda om man har flera mailkonton som man vill kolla parallellt? Då funkar Mail.app bra.
Men visst: Jag backupar ~/Library/Mail då och då...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Micke F
Har inte använt Eudora på länge, men är det inte lite knöligt att använda om man har flera mailkonton som man vill kolla parallellt? Då funkar Mail.app bra.
Men visst: Jag backupar ~/Library/Mail då och då...

Jag kollar av fyra mailkonton samtidigt varje gång jag checkar mejl.
Fungerar fullständigt smärtfritt med Eudora.
Det är lätt att ställa in filter och att sortera och arkivera mejl.
Bilagor kan programmet skicka till valfri mapp för framtida bruk, bra, om man som jag får en massa texter från alla håll hela tiden.
Dessutom är arkiverade mejl vanliga textdokument som man kan öppna med t ex Word om man vill.
Fult är det, men bra.

Bevaka tråden