Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Telia lanserar iPhone 3G med kontantkortet Telia Refill

Tråden skapades och har fått 71 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-12 20:05
Ursprungligen av jonasolof:

Som jämförelse kan nämnas att apple resellers i Belgien säljer iPhone 8 GB för 525 euro utan abonnemang enligt uppgift jag fick en sådan butik i förrgår.

Dock är telefonen låst till att bara kunna använda någon av de tre belgiska operatörerna Proximus, Mbistar eller Base. Ingen av dem har några kontantkort som 3 i Sverige eller nu tydligen Telia. Bara som info om att policy varierar mellan olika länder. Har snurrat runt på stan i dag och kollat priser på abonnemang här.

Iofs så säljer Mbistar den olåst... (About activating iPhone 3G with a wireless carrier)

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-13 21:28
Ursprungligen av jonasolof:

OK. informationen i den länken skulle kunna gälla användare med andra belgiska abonnemang.

Jag fick uppgiften om att endast belgiska simkort kunde användas i en apple reseller butik. Detta var också info på Mobistars iphone 3G site till den 15 juli då den togs bort. det finns en lång blogg om detta på engelska. Uppenbarligen så desinformerar apple gärna om vad som gäller. enligt bloggen är det olagligt i belgien att sälja telefoner till subventionerat pris knutna till abonnemang. Dessutom skulle det vara olagligt att sälja simkortslåsta telefoner.

När jag gick runt på stan idag och förgäves letade 3G donglar med externt antennuttag så fick jag i flera butiker beskedet att Mobistars (novatel?) usb stick liksom Proximus var operatörslåsta. I en stor oberoende butik fick jag dock beskedet att Mobistars inte var det men däremot proximus (Huwawei E220).

Kanske gäller olika regler för usb donglar till skillnad från telefoner.

I Belgien är det mycket som är luddigt. Ska kolla igen i Mobistarbutik ang iphone och när 16 GB versionen kan köpas. Kan ju testa med svenskt kort. förresten ska Iphone börja säljas fritt i olika affärer om ett par veckor enligt en vanligtvis välunderrättad butik.

Edit: Kanske jag missförstått att det går att testa med svenskt kort. telefonen kanske måste aktiveras via iTunes först. Använder jag Yessim-kortet under ett icke teliakort fungerar andra kort direkt utan aktivering - men saken kanske är annorlunda när ett icke teliakort ligger an direkt.

Edit 2. Verkar så:

"Hi,

I am from germany and bought an iPhone last Satuday in a Mobistar Shop in Belgium.
I use it now with Vodafone in germany. T-Mobile and E-Plus are working aswell.

I inserted my SIM Card, registered with my apple ID in iTunes and it was activated.

Greetings,

Plato "

Så sammanfattningsvis så säljs de olåsta...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-11-13 18:18

Som påfyllning till alla "varför får inte jag köra sten, när Tommy Körberg?":
Varför sjönk Telias iPhoneförsäljning, när Ulrika Steg?

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-11-15 08:37

Frågan är ju om jag kan köpa telefonen men telias refillkort och sedan byta ut de mot halebops refillkort när telefonen är aktiverad vilket man verkar kunna göra när man köper den med abonnemang?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-11-15 18:34
Ursprungligen av ibanez:

Frågan är ju om jag kan köpa telefonen men telias refillkort och sedan byta ut de mot halebops refillkort när telefonen är aktiverad vilket man verkar kunna göra när man köper den med abonnemang?

Ja det undrar jag också. Funderar nämligen på om man inte skulle köpa en telefon med kontantkort och köra med sitt ordinarie abonnemang ändå. Kör med Telenor nu och tycker att det funkar kanon. Vill inte byta till Telia då det drar med sig att jag för dyrare bredband. Har Bredbandsbolaget nu och slipper betala för platsen i telefonskåpet eftersom jag har Telenor som mobiloperatör.

  • Medlem
  • 2008-11-15 23:29
Ursprungligen av Gizz:

Ja det undrar jag också. Funderar nämligen på om man inte skulle köpa en telefon med kontantkort och köra med sitt ordinarie abonnemang ändå. Kör med Telenor nu och tycker att det funkar kanon. Vill inte byta till Telia då det drar med sig att jag för dyrare bredband. Har Bredbandsbolaget nu och slipper betala för platsen i telefonskåpet eftersom jag har Telenor som mobiloperatör.

Halebop går inte att jämföra med Telenor eftersom Halebop är ingår i Telia Sonera-koncernen.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-16 14:10

Jag skulle vilja ha något emellan ingen data och fastpris på de vanliga abonnemangen. Känner inte att jag använder fastpris fullt ut men om jag nu behöver använda google maps vill jag inte betala multum.

Ursprungligen av zappee:

Jag skulle vilja ha något emellan ingen data och fastpris på de vanliga abonnemangen. Känner inte att jag använder fastpris fullt ut men om jag nu behöver använda google maps vill jag inte betala multum.

Telias iMini är väl tänkt för just ett sådant behov. Man får 100 MB per månad samt max 9 kr/dygn*.

* Gäller för ALL trafik från telefonen, till skillnad från maxtaxa 9 kr/dygn enbart för surfport som det är på övriga Teliaabonnemang.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-16 20:14
Ursprungligen av Adrian B:

Telias iMini är väl tänkt för just ett sådant behov. Man får 100 MB per månad samt max 9 kr/dygn*.

* Gäller för ALL trafik från telefonen, till skillnad från maxtaxa 9 kr/dygn enbart för surfport som det är på övriga Teliaabonnemang.

Mjo men det är för dyrt. Jag vill ha ett vanligt abb med lite valfrihet angående trafiken.

Ursprungligen av zappee:

Mjo men det är för dyrt. Jag vill ha ett vanligt abb med lite valfrihet angående trafiken.

Jo, det skulle jag med. Speciellt som jag har iPhone 2G och då är ju inte de speciella iPhone-abonnemangen aktuella hursomhelst (så vitt jag vet).

Utifrån vad jag grävt fram ur Telias information så finns det en maxtaxa för all datatrafik på alla abonnemang på 69 kr/dygn, men det är ändå lite mycket. Helst skulle man ju ha 9 kr/dygn precis som på i-abonnemangen.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-11-16 21:47
Ursprungligen av Adrian B:

Jo, det skulle jag med. Speciellt som jag har iPhone 2G och då är ju inte de speciella iPhone-abonnemangen aktuella hursomhelst (så vitt jag vet).

Utifrån vad jag grävt fram ur Telias information så finns det en maxtaxa för all datatrafik på alla abonnemang på 69 kr/dygn, men det är ändå lite mycket. Helst skulle man ju ha 9 kr/dygn precis som på i-abonnemangen.

Ja, det är sjukt mycket. 3dagar surf så har man tjänat in fastpris.

  • Medlem
  • 2008-11-16 15:55

Jag hade frisurf ett tag, men tyckte inte att det var värt det.

Om jag köper iphone kontant, med kontantkort och sedan stoppar in ett telia abonnemang så måste jag väl spara några kronor ?

Vad tror ni, är det någon ide att köpa den nu ? eller bör jag vänta tills efter jul, hoppas på rea ?

Telia gör vinst på hårdvaran.

En vän här i Italien har bekräftat att det finns en marginal, om än liten.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-12-07 00:58
Ursprungligen av scooterbabe:

Telia gör vinst på hårdvaran.

En vän här i Italien har bekräftat att det finns en marginal, om än liten.

Och din vän vet att Apples avtal med alla operatörer är lika då?

Inte en aning, men jag utgar från det. Apples priser är desamma i alla länder, bortsett från momssatsen. Säkerligen gäller det samma för telia. Om de inte skött sina förhandlingar dåligt det vill säga

Halebop släpper iPhone på fredag

Även Halebop kommer med iPhone på fredag med lite annorlunda upplägg än "mamma" Telia
Se villkoren här:
http://www.halebop.se/abonnemang/iPhone

Senast redigerat 2009-03-19 19:12
  • Medlem
  • Täby
  • 2009-03-19 17:48

http://www.halebop.se/abonnemang/iPhone

Där är länken.

adress@mac: din smiley blev inbakad i länken så man hamnar på fel sida

Ursprungligen av kainen:

http://www.halebop.se/abonnemang/iPhone

Där är länken.

adress@mac: din smiley blev inbakad i länken så man hamnar på fel sida

Knasigt kan det bli - hade inte en tanke på det. Tack för påpekandet.
(nu kan jag använda smiley utan risk)

  • Medlem
  • 2009-03-23 13:51

Halebop verkar ju sjukt billigast - eller är det jag som inte sett det finstilta?
Verkar ju kunna få 16gb för 268 kr i månaden?

Jaag bor vintertid i spanien -har Iphone -libre/obunden- betalar c:a 50€/månad- tycker att svenska priset rimligt för normalbruk tillsammans med slö trådlös laptop. Verkar bra - skall testa när jag kommer hem.
Återkommer då
heffo

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-06-05 18:26

Tror ni nya varianten som sannolikt är på gång kommer att kunna köpas med kontantkort eller blir det tillbakagång till att binda upp sig i minst 18 mån?

Ursprungligen av zAjben:

Tror ni nya varianten som sannolikt är på gång kommer att kunna köpas med kontantkort eller blir det tillbakagång till att binda upp sig i minst 18 mån?

Det vore ju konstigt (om än inte omöjligt) om de först lanserat en sådan variant och sen drar tillbaka möjligheten, så jag gissar på att det kommer att vara kvar. (Möjligtvis att det inte kommer omedelbart, utan lite senare, fast även det skulle vara lite konstigt.)

Jag har en enkel LG idag med ett Telia kontantkort.

1. Kan jag använda det SIM-kortet i en iPhone med fastpris (Refillvarianten utan abbonemang)?
2. Får jag då också behålla mitt mobilnummer?

Ursprungligen av Olav Rust:

Jag har en enkel LG idag med ett Telia kontantkort.

1. Kan jag använda det SIM-kortet i en iPhone med fastpris (Refillvarianten utan abbonemang)?
2. Får jag då också behålla mitt mobilnummer?

1. svar ja
2. svar ja
Skulle det vara så att sim-kortet är "för gammalt" byter dom det på ort och ställe direkt utan kostnad.

Ursprungligen av adress@mac:

1. svar ja
2. svar ja
Skulle det vara så att sim-kortet är "för gammalt" byter dom det på ort och ställe direkt utan kostnad.

Tack för snabbt svar. Kan jag också använda simkortet från mitt mobila bredband från Telia? (Antar att man i så fall bara kan surfa, och inte ringa, eller?)

Ursprungligen av Olav Rust:

Tack för snabbt svar. Kan jag också använda simkortet från mitt mobila bredband från Telia? (Antar att man i så fall bara kan surfa, och inte ringa, eller?)

Ganska säker på att du inte kan det. Du kan dock ladda simkortet med surf på Telia. När du köper telefonen, tror jag att det fortfarande ingår 6 mån surf.

Ursprungligen av Olav Rust:

Tack för snabbt svar. Kan jag också använda simkortet från mitt mobila bredband från Telia? (Antar att man i så fall bara kan surfa, och inte ringa, eller?)

Ja det kan du. Dock bara surfa, som du ju själv skrev.

Man kan väl annars bara köpa 3G S, utan abonnemang, och därmed bara få telefonen, dock låst till Telia. Men då ska det väl bara vara att stoppa i sitt gamla kontantkort.

Jag har inte fått ett konkret svar på om ni tror att man kommer kunna köpa 3G S med kontantkort samma dag som den släpps?

Ursprungligen av Jakobzetterquist:

Man kan väl annars bara köpa 3G S, utan abonnemang, och därmed bara få telefonen, dock låst till Telia.

Ingen vet ännu hur försäljningen av 3GS kommer att se ut. Men en god gissning är förstås att det blir som för dagens iPhone 3G. Man kan köpa 3G tillsammans med ett Telia Refill-kort, om det är det du menar. Och efter 12 månader kan man låsa upp den för 300 kr.

Ursprungligen av Jakobzetterquist:

Men då ska det väl bara vara att stoppa i sitt gamla kontantkort.

Ja, är det det? Kan man byta från det Telia Refill-kort som följer med till ett annat? (Kan hända finns svaret redan i forumet, jag har inte sökt.)

Ursprungligen av Jakobzetterquist:

Jag har inte fått ett konkret svar på om ni tror att man kommer kunna köpa 3G S med kontantkort samma dag som den släpps?

Jag skulle gissa på det, eftersom 3G idag säljs med kontantkort. Men man vet ju aldrig. Kontantkortet kom inte direkt vid lanseringen av 3G utan senare.

Bevaka tråden