Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10 Saker som suger med svenska MacWorld

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av studiox:

Artikeln innehåll enbart ETT fel, och det var #3.

Att i överhuvudtaget starta något slags uppror för att en mac tidning skriver kritiskt är väl lite som att kasta ett sten i ett glashus, imho.

Hur många negativa artiklar har inte IDG skrivit om Windows?

Det är väl faktiskt på tiden att det skrivs lite negativa saker om Apple, så dom för möjlighet att lyssna på oss användare, och kanske rätta till dom.

Jag vet inte hur många miljoner gånger jag retat mig på att jag inte kan snabbt växla mellan program. Om norge är den sista sovjetstaten så har dom iaf. en kompis - macanvändare.

Jag gissar att du kör ngt annat än Mac eller?

Skulle du köpa att en tidning om Windows skriver så jävla klumpigt?

  • Oregistrerad
  • 2009-03-10 21:22
Ursprungligen av Goflorp:

Jag gissar att du kör ngt annat än Mac eller?

Skulle du köpa att en tidning om Windows skriver så jävla klumpigt?

Varför skulle jag inte kunna utrycka mig så som jag gör OCH köra mac?

Jag kör Windows Vista, Windows 2003, Windows 2008, OSX 10.5, jag har en iphone, jag har en ipod touch, jag har en mac pro, en macbook intel, och en macbook pro G4. Jag använder DELL servrar, SUN Servrar, jag skriver PHP kod, gör presentationer i keynote.

För mig är datorer inte religion, sån jäkla tur det!

Och du verkade inte läsa min ståndpunkt om artikeln alls. Jag tyckte ju INTE (!) att den var klumpigt skriven, förutom #3 som var b-shit.

För övrigt prenumererar jag inte på tidningar, det tillhör stenåldern. Men jag läser gladeligen IDG och macworld online. Det ska krävas mer än en töntigt artikel för jag ska sluta.

Vore väl bättre rikta energin på aftonbladet istället och alla andra kvällstidningar som skriver om skit varje dag.

Datorer är inte religion för mig heller.

Jag har inte påstått att du INTE kan köra Mac, jag gjorde en gissning - som vart fel. Roligt att se att du är så duktig.

Jag har bara tröttnat på den tidningen som bara häver ur sig skit som det är tänkt att jag skall betala en massa pengar för.

Jag anser fortfarande att artikeln som är upprinnelsen till det här är kass.

Jag anser att MW suger elefantballe en masse för att de publicerar den.

Ursprungligen av studiox:

Varför skulle jag inte kunna utrycka mig så som jag gör OCH köra mac?

Jag kör Windows Vista, Windows 2003, Windows 2008, OSX 10.5, jag har en iphone, jag har en ipod touch, jag har en mac pro, en macbook intel, och en macbook pro G4. Jag använder DELL servrar, SUN Servrar, jag skriver PHP kod, gör presentationer i keynote.

För mig är datorer inte religion, sån jäkla tur det!

Och du verkade inte läsa min ståndpunkt om artikeln alls. Jag tyckte ju INTE (!) att den var klumpigt skriven, förutom #3 som var b-shit.

För övrigt prenumererar jag inte på tidningar, det tillhör stenåldern. Men jag läser gladeligen IDG och macworld online. Det ska krävas mer än en töntigt artikel för jag ska sluta.

Vore väl bättre rikta energin på aftonbladet istället och alla andra kvällstidningar som skriver om skit varje dag.

Ursprungligen av Goflorp:

Jag anser fortfarande att artikeln som är upprinnelsen till det här är kass.

Jag anser att MW suger elefantballe en masse för att de publicerar den.

Haha, instämmer!

  • Oregistrerad
  • 2009-03-10 23:06
Ursprungligen av Goflorp:

Datorer är inte religion för mig heller.

*gapskratt* Nej, ser det...

Jag har inte problem med att vara kritisk mot Apple, men Macworld är inte kritiska, de är korkade... Och varför hoppa på oss som reagerar och jämföra oss med sovjet?

  • Medlem
  • 2009-03-10 23:15

Lugna ner er innan ni blir osams på riktigt.

Låt tråden handla om varför MacWorld suger om den nu gör det.

Admin

Effektsökeriet. Det är min enda egentliga kritik mot tidningen. Visst, jag kan störas av gräll layout och optiskt buller också, men det är effektsökeriet som stör mig. De töntiga, tillspetsade rubrikerna som försöker skapa oro hos läsaren. Jag fick det svart på vitt en gång när jag hade synpunkter på något skrivet. MacWorld svarade via mail att effektsökeriet är en del av försäljningen, att man måste spetsa till det för att bli hörd och få sälja.

Sen håller jag med moderatorn. Lugna ned er nu och skaffa lite perspektiv. Just nu är det i denna tråd som överdriven fanatism florerar - inte i MW. Och som någon sa, passar inte tidningen så köp inte.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-11 10:48

Var snälla

Vi väntar ivrigt på en kommentar från "MacWorld"

Macworld har i alla fall lyckats med att få uppmärksamhet. Det är kanske bättre, i alla fall kortsiktigt, med negativ respons än ingen respons alls.

De föredrar kanske att Macworld diskuteras febrilt runt om på nätet än att den inte diskuteras alls

Jag har mailat och sagt att de kvaravarande numren på min pren kan jag vara utan.

Så härmed är Både MW och den här Tråden historia för min del.

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2009-03-11 13:39

Artikeln var bedrövlig.
Jag stör mig grymt på att de envisas med att ändra rubriker på sina artiklar efter det att de publicerat dem på sajten. Artikeln som man läste på morgonen har på eftermiddagen en helt annan rubrik.
Dåligt – Tänk efter innan ni skiter istället!

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-03-11 21:04

Jag tycker att en del av grejerna som tas upp i artikeln stämmer bra då de suger rent ut sagt. Ex. Punk nr 7 (mighty mouse), den suger rakt av. Inte för att andra standardmöss är bättre men den musen är värdelös (men snygg). En annan punkt en nr 6, när man cmd + tabbar så kommer ju inte programmet upp (som den gör i windows) utan man måste likförbannat klicka på fanskapet i docka för att den ska dyka upp. Punk2 stämmer väldigt bra till, kanske inte suger men irriterande att man inte kan förstora fönster i fler kanter än 1.

Men högst personliga irritationsmoment i OSX är Findern. När man tex går in i mappen och går tillbaka så börjar fanskapet längst upp i fönstret och inte i tex. mitten där man lämnade rutan.

Men en annan sak som jag själv har märkt är att apple-fanboys som det finns en hel del här verkar inte tåla konstruktiv kritik av OSet, grejer som faktiskt borde fixas för att slippa irritation hos användarna.

JA jag äger en mac och JA jag gillar OSX men det finns faktiskt grejer som suger med OSX.

/K

  • Medlem
  • 2009-03-11 21:31
Ursprungligen av KiXeR:

Jag tycker att en del av grejerna som tas upp i artikeln stämmer bra då de suger rent ut sagt. Ex. Punk nr 7 (mighty mouse), den suger rakt av. Inte för att andra standardmöss är bättre men den musen är värdelös (men snygg).

Den är bra om man använder den på rätt sätt. Men den spårar dåligt på svåra underlag.

Ursprungligen av KiXeR:

En annan punkt en nr 6, när man cmd + tabbar så kommer ju inte programmet upp (som den gör i windows) utan man måste likförbannat klicka på fanskapet i docka för att den ska dyka upp.

Om du minimerar beter det sig som du beskriver. men bara då. Och inte ens då eftersom programmet visst kommer upp, men inte de fönster du har i dockan.
Lägger jag något i dockan är det för att jag vill ha det där. Cmd+tabbar jag tillbaka till ett program betyder det inte att jag vill ha upp saker jag har petat ner i dockan.

Ursprungligen av KiXeR:

Punk2 stämmer väldigt bra till, kanske inte suger men irriterande att man inte kan förstora fönster i fler kanter än 1.

Det har jag aldrig ens tänkt på att man skulle vilja kunna, men så har jag aldrig jobbat i något annat OS nån längre period i andra system än mac os.

Ursprungligen av KiXeR:

Men högst personliga irritationsmoment i OSX är Findern. När man tex går in i mappen och går tillbaka så börjar fanskapet längst upp i fönstret och inte i tex. mitten där man lämnade rutan.

Inte i min dator. Nu vet jag inte hur du navigerar, men det beter sig inte så om du tar dig fram med tangentbordet.

Ursprungligen av KiXeR:

Men en annan sak som jag själv har märkt är att apple-fanboys som det finns en hel del här verkar inte tåla konstruktiv kritik av OSet, grejer som faktiskt borde fixas för att slippa irritation hos användarna.

Du behöver inte beskylla folk för att vara fanboys bara för att de har anammat Apples sätt att tänka gällande hanteringen. Visst har Finder sina brister, men det kan du väl lasta Apple för snarare än oss som (inte o-)gillar Finder.

Skrikig layout - försöker väl vara med sin tid men verkar mest som om de fått ett nytt program och måste testa allt
Dålig typografi - svårtläst typsnitt och dålig konstrast typsnitt/bakgrund
Tunnt innehåll som är utspritt över stor yta

(Ytterberg är dock alltid Ytterberg men till och med hans artiklar känns mindre läsvärda i denna sättning)

Tidning-webb-redaktion känns tramsigt. Som om de försöker vara "funny guys" men inte lyckas. Här bestämde vi att inte förlänga prenumerationen efter en "incident" på redaktionsbloggen. Det är väl ok att man då skickar ut påminnelser och försöker att locka tillbaka en men när de görs som kärleksbrev då förstärker de än mer det tramsiga intrycket. (Hoppas detta inte ses som personangrepp - det handlar inte om de enskilda personerna som säkert är som folk är mest utan det verkar mer vara en "kultur" som utvecklat sig)

Senast redigerat 2009-03-12 16:31
  • Medlem
  • Mjölby
  • 2009-03-20 18:36
Ursprungligen av macwitty:

Skrikig layout - försöker väl vara med sin tid men verkar mest som om de fått ett nytt program och måste testa allt
Dålig typografi - svårtläst typsnitt och dålig konstrast typsnitt/bakgrund
Tunnt innehåll som är utspritt över stor yta

Allmänt svåröverblickbar layout. Typografin passar i varje fall inte mig.
Någon förlängning av provprenumerationen blir det inte för min del.

Jag gillar framförallt inte att tidningen är så tunn, inte omfångsmässigt men innehållsmässigt. Den har en av de lägsta tiden-per-sida av alla tidningar jag läser/läst.

  • Medlem
  • Täby
  • 2009-03-20 12:29

Varför köper/läser ni tidningen om ni inte gillar den? personligen har jag inte köpt ett nummer och kommer inte att göra det heller då jag anser att den suger (pga många av punkterna ovan).

Ursprungligen av kainen:

Varför köper/läser ni tidningen om ni inte gillar den? personligen har jag inte köpt ett nummer och kommer inte att göra det heller då jag anser att den suger (pga många av punkterna ovan).

Alltid fått pren av kvinnan i mitt liv.
Bett henne betala medlemskapet för en organisation jag är med i istället.

Jag startade den här tråden som ett argt svar på deras artikel.
Det är därför det finns en viss likhet mellan artikelns namn och den här tråden.

Bevaka tråden