Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför valde du iPhone?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2009-03-21 13:21

Vad är det som motiverade dig när du köpte en iPhone?

Jag är själv sugen på att skaffa en iPhone nu när 3.0 kommer i sommar, men jag vet inte om det högre priset motiverar mig tillräckligt. Om jag inte köper en iPhone, så kommer jag att köpa en bra telefon och en iPod Touch. Men jag vet inte huruvida det är värt 2000 eller mer för att ha en pryl istället för två.

Så varför köpte du just iPhone istället för en annan telefon? Vilka andra telefoner kollade du på?

Ursprungligen av jac:

Vad är det som motiverade dig när du köpte en iPhone?

Jag är själv sugen på att skaffa en iPhone nu när 3.0 kommer i sommar, men jag vet inte om det högre priset motiverar mig tillräckligt. Om jag inte köper en iPhone, så kommer jag att köpa en bra telefon och en iPod Touch. Men jag vet inte huruvida det är värt 2000 eller mer för att ha en pryl istället för två.

Så varför köpte du just iPhone istället för en annan telefon? Vilka andra telefoner kollade du på?

min första tanke är; varför bära runt på två saker när det räcker med en?

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-21 14:18

Högre priset?

Vilken likvärdig telefon är billigare?

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2009-03-22 13:21

Här kommer min motivering. Jag har aldrig varit förtjust i tanken att släpa runt en mobil och en mp3 hela dagarna. Sen ville jag ha en telefon där det är busenkelt att administrera musik, kontakter, kallendrar och så vidar. Dessutom är jag inte av den sorten som tycker det är kul att byta mobil en gång i halvåret. Jag gillar Apples strategi med en hårdvaruplattform som man uppgraderar med mjukvara. Det är fasen 10 tusen gånger smartare att utveckla ett system till en plattform än att utvekla 48 varianter till 100-tals modeller. Jag köpte iphonen på releasedagen och i sommar känns det som jag får en helt ny modell, helt gratis, av Apple. Ingen annan har lyckats med det tidigare. De övriga tillverkarna utvecklar en ny häftig modell sen överger man den och börjar direkt utveckla en ny. Den strategin suger, tycker jag.

Sen har vi ju app store. Ett kapitel för sig. Det är lika enkelt som genialiskt. 25 000 program efter 8 månader. We have seen nothing yet! Visst finns det begränsningar och det är fortfarande Apple som bestämmer vad du ska kunna göra med telefonen. Men det stör mig inte så värst mycket. Eftersom det faktiskt sker en form av kvalitetssäkring i den processen. Det är möjligt att det finns 25 000 appar till någon annan telefon men jag har ingen aning om hur man hittar dem, eller installerar dem. Med os 3.0 försvinner många begränsningar för utvecklarna så vad alla dessa spottar ur sig i framtiden ska bli extremt kul att följa.

För att den verkade så himla bra! Den hade kanonwebbläsare, bra mailklient, intuitivt OS, roliga och avancerade funktioner och allt verkade bara så kul och lättanvänt. Det var den enda "mobilen" som fick mig att vilja ha en ny mobil. För den var ju en liten dator och på köpet fick man både mobil och iPod.

Innan dess hade jag en SE K610i som jag trivdes med så pass att den var lätt att använda, knapparna satt där de skulle och den hade bra batteritid. Men jag använde bara telefon-, sms- och mms-funktionerna. De andra var krångliga och svåra att hitta/förstå att man hade.

Efter iPhone känns det som att hela världen har börjat kräva mer intelligens från mobiltillverkarna.

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-22 13:48

.

yes!!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-22 14:02

För att den synkar så bra med min Mac. Adressboken, iCal, Mail, iTunes, iPhoto, Safaris bokmärken, etc. Kanske finns det andra telefoner som gör det, men jag tvekar. Det framgår inte direkt i reklamen och jag orkar inte mecka.

För att den kunde ersätta min iPod nano.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-03-22 14:18
Ursprungligen av pesc:

För att den synkar så bra med min Mac. Adressboken, iCal, Mail, iTunes, iPhoto, Safaris bokmärken, etc. Kanske finns det andra telefoner som gör det, men jag tvekar. Det framgår inte direkt i reklamen och jag orkar inte mecka.

För att den kunde ersätta min iPod nano.

Precis mitt svar också. Jag har inte fått någon annan telefon att funka så bra tillsammans med min mac.

Jag resonerade som de flesta andra. Slippa två prylar i fickan, enkelheten och den perfekta synkroniseringen (kalender, mail, adressbok etc).

Ovanstående är nog det som primärt fick mig att stå och köa förra sommaren. Men så här i efterhand så skulle jag säga att App Store, GPS:en och Safari fått större betydelse. Applikationer som kommer med mat-/vintips, TV-programtablåer, Wikipedia etc har gjort att jag uppskattar telefonen än mer. Men det var inget som motiverade ett köp i första läget.

En sak är dock säkert, det finns ingen annan telefon på marknaden som kan konkurrera med iPhone i nuläget!

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2009-03-22 18:15

Jag har i tio års tid försökt hitta den perfekta fickdatorn (har prövat med ett otal Palmvarianter och IPac genom åren men aldrig hittat rätt)...när Steve Jobs presenterade iPhone fick jag känslan av att den hade kommit...och när jag köpte den fick jag det bekräftat...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2009-03-22 22:36

På grund av 3.0. Tänket alltså. Det är exakt som Spooky säger, det är hårdvara som uppdateras och bli bättre —.och jag slipper betala för det!

Sen är det ett jättekliv att gå från en skruttig T9-mobil, med tam färgskärm och knappt något mer än just SMS och telefon, till en iPhone ... my god (!), som polaren hade sagt.

När jag slarvade bort telefonen (och hittade den två veckor senare) i fjol så fick sådan panik och ångest. Inte på grund av pengarna det skulle kosta att skaffa en ny, utan tanken att behöva skaffa fram en ny på svarta marknaden, då det inte fanns någon lämplig ersättare. Att gå tillbaka till en "vanlig" telefon fanns inte på kartan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-22 23:11

• För att minimera antalet prylar i fickan
• För att smidigt kunna surfa överallt & närsomhelst
• För att smidigt kunna maila överallt & närsomhelst
• För att det är världens bästa mp3-spelare
• För att det är en riktigt bra bärbar videospelare
• För att det är en intressant bärbar spelkonsoll
• För att mjukvaran förnyas och förbättras hela tiden
• För App Store

Allt det som sagts tidigare i tråden är nog en bra sammanfattning på varför jag köpte en iPhone.
Konstigt nog har ingen nämnt att den är snygg också..

Jag kan själv inte riktigt sätta ord på varför den är så otroligt grym, tex. när mina kompisar förklarar att jag visst inte kan skicka mms brukar jag bara skratta åt dem. Jag vet att dem skulle förstå om de själva hade en..

Håller med dom andra, men vill tillägga användarvänligheten. Min pappa som inte ens kan sitta vid en dator utan hjälp för att surfa kan kontrollera iPhonen. Det måste ju vara ett tecken på att det är en av världens mest användarvänligaste telefon. Kan tilläggas att pappa inte är 150år utan närmar sig mer 49 år.

Kan även tillägga att jag hade min touch inkopplad till stereon i bilen och för att slippa dra ut och in den i bilen hela tiden för att lyssna på musik "on-the-go" så löste iphonen även det "problemet".

-För att slippa bära min touch och en mobil.
-Designen.
-Känslan.
-Användarvänligheten.
-Skärmen.

Det är mina 5 främsta, och instämmer med det alla säger här ovan.

Ursprungligen av kpt.blau:

-För att slippa bära min touch och en mobil.
-Designen.
-Känslan.
-Användarvänligheten.
-Skärmen.

Det är mina 5 främsta, och instämmer med det alla säger här ovan.

Samma här!:)

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2009-03-30 06:29
Ursprungligen av jac:

Vad är det som motiverade dig när du köpte en iPhone?

Så varför köpte du just iPhone istället för en annan telefon? Vilka andra telefoner kollade du på?

Tröttnade på min Samsung med uselt användargränssnitt samtidigt som jag tänkte att jag kunde ersätta min Touch och telefon med en apparat som har allt-i-ett. Var först inne på att skaffa en SonyEricsson-mobil men jag är helt såld på Touchens (och iPhones) gränssnitt, så det blev en iPhone. Har också en Mac och då föll det naturligt att skaffa iPhone.
AppStore gör att man aldrig tröttnar på den heller.

Har aldrig varit frälst av mobiler. Min vapendragare Nokia 3210 var trots köp av bättre mobiler alltid tillbaks i min ficka, för den var snabb och man kunde snacka, skicka sms.

När det ryktades om en Apple telefon var jag faktiskt tveksam.

Sen kom den och jag var såld direkt. I slutet av september 2007 kunde jag inte längre stoppa mitt begär.

Det som lockade var enkelheten - enkelheten - enkelheten och att allt var samlat i en stilsäker design.

Idag ångrar jag inte mig en endaste sekund trots eventuella avsaknader av funktioner. Det kan låta löjligt men jag är verkligen "kär" i min iPhone - i min mobil, surfmaskin, spelmaskin, musikmaskin och allt den kan användas till.

Och ja Appstore är FANTASTISKT.

Jag köpte iPhone dels för att det är den prylgalnes must-have, och för att det inte finns en mobil som är i närheten. Jag har en restid på ca. 40 minuter till skolan. Jag tror jag pillar på min iPhone 38 minuter av den resan. Jag använder iPod för att lyssna på min underbara musik medan jag läsar t.ex. DN eller spelar FlightControl för att döda lite tid. Dessutom kan jag ha all typ av kommunikationsmateriell så som msn, mail, skype med mig i fickan, vilket innebär att jag inte behäver ta upp min macbook för den delen.

iPhone är helt f-cking outstanding. Den måste ägas för att förstå.

Jag har haft p910i, p990i, p1i och Xperia innan. p1i var en mycket bra grunka med användbart gränssnitt, vilket Xperia inte är alls. Xperia är en skittelefon. Mycket missnöjd med den faktiskt trots att den har alla finesser och program man kan tänka sig. p1i-n hamnade i vattnet, annars hade jag sannolikt behållit den.

iPhone har inte alls samma imponerande specar på papperet, men är extremt mycket mer användbar i praktiken. Därför köpte jag en och den blir bättre och bättre hela tiden.

När jag fick se gränssnittet och användarintegrationen på iPhone så var det tillräckligt för mig att köpa den. Jag gillar inte WM eller Symbian för de är fula, och när det gäller WM även slöa, OS. Gränssnitten är katastrofala. Nej har man provat en iPhone så tror jag det är svårt att använda något annat. Enkelt, snyggt, snabbt och med tonvis av framtidsmöjligheter i programutvecklingen.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2009-04-05 14:01

Bästa tel jag har haft iaf.

Jag valde den inte, min arbetsgivare tvingade på mig den.

/M

Ursprungligen av Martin Belak:

Jag valde den inte, min arbetsgivare tvingade på mig den.

/M

Usch... skryt lagomt;)

  • Medlem
  • Sverige
  • 2009-04-05 14:26

Bästa telefon jag haft - tills jag sålde den och köpte en Nokia N95, största mobilmisstaget i min historia. Nu får jag vänta ytterligare ett år innan jag kan köpa iPhone igen.

Många anledningar men det som är kul, riktigt rolig för mig personligen är att jag för 20+ år sedan såg en TV-film.... den handlade om en amerikansk militär som tog bondpermis och i slutet så citerade/sjöng han en textrad som jag uppfattade såsom "give me the people to free my soul, I want to get released in a rock'n'roll for ever..."

Jag har sedan dess försökt att hitta låten men aldrig lyckats.

Och häromdagen så hittade jag radiostationen "springsteenradio.com" med Springsteen musik 24/7 i fstream appen på min iPhone. Och eftersom jag är en springsteenfan så programmerade jag in den och har lyssnat ganska mycket de senaste dagarna... (men det ska erkännas... strömmande audio ÄTER batteri...)

Och gissa min förvåning när jag hör Bossen sjunga "Give me people to free my soul...." och kan se att låten heter Drift Away... Lite efterforskningar på nätet visar att det är en cover som han har gjort 3 gånger under 1984 och att det som jag uppfattade som "people" egentligen är "give me the beat boys..."

Inte var det därför som jag skaffade min iPhone men den hjälpte mig att hitta något som jag letat efter i mer än 20 år:cool:

"GIve me the beat boys. I want to get lost in your rock'n'rol and drift away..."

Och sedan så är det en ganska bra telefon också även om Telia har börjat veva Nokia 5800 i en appleliknande reklam:)

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2009-04-05 20:22

Varför jag valde iPhone istället för Blackberry, HP, SE etc...

1. Kalendern (synkar bra mot min iMac)
2. Mailen (Simpel och stöd för bifogade filer)
3. GPSen, vägbeskrivning (speciellt integrationen med kontakter är bra!)
4. Programutbudet, Skype, Aim mm
5. iPod musik och video

När jag är ute och reser kan jag använda Skype att ringa med där det finns Wifi. Dessutom kan den i många avseenden ersätta en dator!

Är supernöjd

Enda nackdelen jag kan se är att jag måste fysiskt koppla in den till datorn. Hade mycket hellre synkroniserat kalender mm automatiskt via blåtand.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-05 20:35

Som sagt: "Allt i ett" är guld värt. Sen är ju applikationerna super också!

  • Medlem
  • Sverige
  • 2009-11-20 15:34

Två år senare, kunde jag äntligen skaffa den igen...som jag har längtat. Skit Nokia, äckel 3, hejdå.

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-11-22 04:20

När jag väl bestämt mig för en iPhone kändes valet självklart

1. den totalt problemfria, automatiska synkningen i iTunes
2. AppStore
3. alla funktioner + utseendet
4. med Telia-abonnemanget Till Vänner blev den bara marginellt dyrare än den telefon jag först spanade in (Sony Ericsson W995).

Nu när jag äntligen fått hem det känns det ännu mer självklart

5. hur den fungerar i praktiken
6. enkelheten - inget runttramsande i menyer utan jag sorterar ikonerna helt efter eget huvud. Ofattbart snabb i responsen, och så det där självklara att trycka på ikonen för att starta programmet, och på hemknappen för att avsluta. Nästa gång jag går in i programmet minns dock telefonen exakt var jag var, vilka fönster jag hade uppe och så vidare (-> det där med multitasking är alltså inte något problem)
7. jag har förvisso bara haft min iPhone i några dagar men det känns osannolikt att jag någonsin kommer att gå tillbaka till något annat märke. Det är inte en ny mobil jag köpt, det är snarare en liten dator i mobilens format. Jag skäms nästan inför mig själv för att jag någonsin tvekade.

Bevaka tråden