Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lite strul med Safari när jag sparar filer från webben

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

När jag väljer att spara en fil från webben med "högerklick" och "hämta länkad fil som" så försvinner filens verkliga namn och ersätts med ett annat, ibland "node.php ibland index.php". Detta är lite irriterande när man till exempel skall ladda ner många filer som är numrerade då man inte vet vilken som är vilken.

Sen upplever jag att Safari har svårt med å,ä,ö och när jag sparar till "hämtade filer" får ofta de svenska bokstäverna andra konstiga symboler.

Är det någon som har en idé, är det jag som gör fel, går det att ändra inställningar osv.?

Tacksam för hjälp

Johan

Ge gärna ett exempel på en sida där du vill ladda ner en fil.

Lite surt, jag försöker hitta sidor där det är problem, men lyckas dåligt. typiskt

Senast redigerat 2009-03-24 14:15

Har ingen Mac här, men testade med Safari 4 beta under Windows och det fungerade fint. Inte mycket hjälp, jag vet. Vilken version av Safari använder du?

Jag tycker du ska redigera bort lösenordet. Universitetet vill nog inte att det ska spridas.

Hur som helst, jag har ofta samma problem när länken är ett script som exekveras på servernivå som det verkar vara i detta fall. Filens namn blir då det som som det heter i länken (t.ex. index.php). Jag tror inte att det är något safari-specifikt. Men du kan ju helt enkelt öppna filen, då får den rätt namn och sedan spara den.

Jag redigerade bort inloggningsuppgifterna från ditt inlägg.

Du ska inte lägga ut sådana uppgifter här. Det blir sökbart och kan snappas upp av precis vem som helst.

Välj gärna något annat exempel - där det inte behövs några lösenord.

/Mod

Japp!

Tack för hjälpen, Jesper.

Vad tror du M. Sundbom, har du någon länk eller är det så här långt vi kommer i en lösning. Det känns som det alltid är samma problem att när man väl ska visa något så hittar man det inte.

Hej igen!

Nu har jag kommit på vilken sida det är som strulat mest för mig och det är min webmail via universitet. när jag försöker spara en bifogad fil från ett mail uppstår problemet

Johan

1
Bevaka tråden