Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

RL Music (vintage butik)

Tråden skapades och har fått 16 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Letade efter en diskussion om denna butik men hittade ingen. Så jag tänkte att jag drar i gång en tråd då.

Man får ju säga att de är grymma på att fixa till sina syntar så de ser helt nya ut och utbudet ska man ju inte klaga på. De har ju typ alla klassiska maskiner. Men vilka jävla priser de sen tar! :eek: Är det någon som köpt något från dem någon gång? Jag menar:

ARP 2600.........3100£ (jo, brittiska pund! ca 43.000 spänn i dag)
ARP Odyssey....1870£
Elka Synthex....3200£
Korg Ms20........950£
Memorymoog+..2950£
Minimoog.........2590£
Oberheim OB8..1950£
Xpander...........1590£
Roland Juppe8..3100£ (Var ju folk här på 99 som var sugna på en, bara att slå till! )
Yamaha CS80...6500£ (som hittat)

Det värsta är att de har omsättning på sina prylar för synthar försvinner och det tillkommer nya hela tiden. Musiker har tydligen gott om pengar

Här är länkern för et som vill kolla på en minimoog tex som man kan spegla sig i träsidorna på

http://www.rlmusic.co.uk/

  • Medlem
  • International user
  • 2006-08-10 16:28

Richard Lawson som äger RL Music är en riktigt trevlig kille Jag har haft en del kontakt med honom i samband med att jag övertog en gammal Moog från en kille i Kanada. Han ordnade bl a frakten av synten samt såg till att den fungerade när den kom fram. För detta tog han visseligen ruggigt bra betalt men å andra sidan så slapp jag betala svensk moms och svenska tullavgifter!

Jag har även haft en del utbyte med Richard när det gäller service och renovering av gamla analogsyntar. Via honom har jag bl a haft turen att få flera service/renoverings-uppdrag från kunder till honom ... vilket jag är jätteglad för!

Priserna som RL Music sätter på sina prylar kan ju alltid diskuteras. Jag ser dock inget fel i hans prissättning annat än att det är för dyrt för min plånbok! Trots de höga priserna så säljer han en hel del och efter att ha varit på besök hos honom så kan jag intyga att de allra flesta prylar som han säljer är i absolut toppskick! :eek: Så länge det finns personer som är villiga att betala de priser som RL Music vill ha för sina prylar så kommer det givetvis finnas en marknad för honom ...

  • Medlem
  • 2006-08-10 17:42

Kan vi inte få ett "night-mode" på mjukvarorna också?

http://www.rlmusic.co.uk/mals_site/synths/sale/buchla_2.jpg

  • Medlem
  • Linköping
  • 2009-03-25 15:29

>neriks;1062924]Richard Lawson som äger RL Music är en riktigt trevlig kille

Man ska vara försiktig när nån är väldigt trevlig!;)

>Via honom har jag bl a haft turen att få flera service/renoverings-uppdrag från kunder
>till honom ... vilket jag är jätteglad för!

Lyx!:cool:

>Så länge det finns personer som är villiga att betala de priser som RL Music vill ha för sina
>prylar så kommer det givetvis finnas en marknad för honom ...[/QUOTE]

Jovisst, däremot har jag personligen lite svårt för denna retro hysteri, det finns ju
ny producerat till humana priser, varför köpa gammalt junk till inhumana priser!
(Hmm, får en slags dejavuu känsla, har jag inte sagt detta förut i en tråd?)

Han kanske driver en jettset butik månde?:$

Appropå detta jag blabbade för några år sedan med en snubbe som hade
jobbat åt Gibbson, vi dividerade kring de med mycket stålar inom denna bransch
och denne berättade att de mest osannolika produkter kan sälja extremt bra
i det här fallet handlade dom en en speciell nyutgåva av en känd gura som
kostade nåt alldeles hiskeligt den sålde som smör i solsken och de som
köpte denna special utgåva berättade han var synnerligen täta privat tandläkare!?
Av nån annledning! Han sa att de var lite överaskade själva på Gibbson att
sen Gibbson ägs av en skurk är en helt annan sak!:)

För jettsettet finns det special tidningar som du måste bli rekommenderad
av nån annan för att få prenumenera, dessa är mer eller mindre kataloger
över mycket dyra konsumtions prylar, tex en brödrost med guldhantag, en
stekspade med små diamanter, detta är big bussiness för dem som tillverkar
för detta stamhälls skikt, där råder alldrig någon konjunktur såvida man inte
har haft stålarna hos Bhernad Madoff!

Senast redigerat 2009-03-25 15:40
  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-25 17:39
Ursprungligen av Heualia:

För jettsettet finns det special tidningar som du måste bli rekommenderad
av nån annan för att få prenumenera ...

Connoisseur får man tydligen gratis om man har en årsimkomst över 1.2 miljoner SEK ... Tur att man är inte spelar i den ligan!

Ursprungligen av sawtooth:

Fast jag skulle givetvis hellre ge de summorna till en hedersknyffel som Neriks eller Amino för att fixa samma apparater åt mig.

Oh, tack! Det var snällt skrivet!

Härliga maskiner.
En dröm jag har är att min studio en dag ska bestå av en ARP2600 och en CR-78.
Bara att börja spara antar jag...

brukar kolla på beg syntar här ibland för skoj skull, nu var sajten nere, nån som vet om dom konkat ?

Ursprungligen av synth_ollie:

brukar kolla på beg syntar här ibland för skoj skull, nu var sajten nere, nån som vet om dom konkat ?

Funkar för mig.

Ursprungligen av Ulven666:

Funkar för mig.

Rätt mycket döda länkar när jag tittar närmare. Något är det som inte stämmer.
Han verkar inte heller sälja Buchla längre.

Hmm, jag tycker de fleste länkar verkar fungera...?

Ursprungligen av Capeman:

Hmm, jag tycker de fleste länkar verkar fungera...?

Nja, kolla de som är längst ner på sidan, "for sale" mm.

Hoppla, nu funkar de plötsligt. Då var det något tillfälligt (uppdatering?) antar jag.

ja nu funkade det

  • Medlem
  • International user
  • 2009-03-25 10:48

Jag har tappat förtroendet fullständigt för RL Music med tanke hur mycket skitsnack de kör med. Tidigare var de väldigt glada för att skriva ut hur mycket tid de hade lagt ner på att göra i ordning syntharna de säljer. Bl a rörde det sig om 300 timmar på en Prophet T8 och i alla fall minst 200 timmar på en Polymoog. Detta är fullständigt orimligt. Om det skulle stämma skulle syntharna kosta minst det dubbla. En polare kände sig tvungen att skicka iväg ett mail till dem angående T8:an och då skyllde Lawson på en "typo" och sade att det skulle vara 30 timmar istället. Nu är sådana specifikationer inte så vanliga längre...

Däremot kan följande läsas om JP8:an:

It hasn't gone unoticed that the general cosmetic condition of all JP8s (most vintage synts in fact) being sold around the world were at best bearly average and for the most part very poor with a trent in the last couple of years for people to sell any old rubbish for top dollar prices.

Jag har sett en hel del JP8:or de senaste åren, både i verkligheten och bilder på sådana som varit till salu, och jag måste säga att det kosmetiska skicket på dessa generellt sett är väldigt bra. Jag har aldrig sett någon som varit i närheten av att behöva en ny silkscreenad frontpanel...

jag tänkte samma sak en gång när jag läste att de lagt 400 (eller nåt i den stilen) timmar på en cs80

De försöker väll rättfärdiga sina priser.. jag menar 3990£ (48 938:-) för en Minimoog eller 3590£ (44 032:-) för en Prophet 5 Rev 3. Det är skadalöst, men tydligen funkar det för det har omsättning på sina prylar, eller?.

Man måste ju inte köpa av dem. Det är samma grej som den där japanska nätbutiken som ville ha 20k för en 303:a härom året. Vi som inte vill/kan hosta upp dessa vansinniga summor får leta lite mer helt enkelt. Men om jag satt på, säg 100 miljoner , skulle jag inte tveka en sekund att ringa mr. Lawson och beställa hemleverans på diverse godis. Fast jag skulle givetvis hellre ge de summorna till en hedersknyffel som Neriks eller Amino för att fixa samma apparater åt mig.

Det är som med allting här i livet: begränsad tilllgång+stor efterfrågan=muppiga priser.

1
Bevaka tråden