- Heualia
- Medlem ●
- Linköping
Jag fick 100st PCBs idag.
Mina attenuverings kort som ska sitta på baksidan av potarna. Testade ett och det fungerade på direkten. Bra där! Så nu har jag byggt 6st. Ska knepa ihop mer imorgon.
Testkörda 2st 281:orna också. Det fungerar så där. Först fungerade inte quadrature funktionen. Men det var inte så konstigt. För jag hade kopplat två sladdar fel. Men allting annat fungerade. Kopplade sladdarna rätt. Nu fungerar varken quadrature eller cycle.
Lite jobbigt. Men det löser sig nog i morgon när jag är klar i skallen.
Jag har för mig att det kostade ca 450:- inkl frakt. Så 4,50:- st.
Men dollarkursen är ju ovanligt hög
Då är det single sided med soldermask, inget screentryck. Det hade kostat 12 dollar extra. Och eftersom det är 1 opamp, 2 kondingar och 5 motstånd, kändes det onödigt att ha sånna nymodigheter.
Om någon vill ha ett smakprov så kan jag bjucka på ett kort. Finns inte en chans att jag bygger alla hundra!
Dock så passar bara potar med tight rastermått på dem. Eftersom jag kör 12mm potar.
Kan tillägga att det inte var överdrivet jättesnabbt att jobba med futurlec. Det tog kanske 3-4 veckor, inkl själva frakttiden att få hem allt.
Först så skickade jag eagle-filerna och offerten (som jag fick från http://futurlec.com/PCBService.shtml) till e-mail adressen som finns på samma sida. Sen gick det några dagar och de skickade mig en PDF på de färdiga originalen, som jag skulle godkänna. I det läget upptäckte jag att de ville göra 2 sidiga kort. Så då fick jag maila nya filer och vänta på nya PDFer. Sen godkänna, sen gick det några dagar till och de sa att de skulle vara klart att skickas ut innom 7 dagar. Sen gick det en vecka, jag mailade och frågade vad som hade hänt. Och de svarade att det låg på lådan. Sen dröjde det ungefär 5 dagar tills jag hade allt hemma.
Jag testbyggde aldrig ett kort innan jag körde iväg det. Vilket var lite väl risky - men sån är jag. Och nu fungerade ju allt faktiskt. Så tur där!
Nej, det är bara 1 ingång. Poten går sedan mellan de olika delarna.
Dvs signalen kommer in vid IN sedan går det till mittenbenet på poten. Drar man poten medsols så skickas signalen till PCW - signalen kommer ut ur OUT på samma sätt som den kom in. Drar man poten motsols så skickas den till PCCW och den inverteras... Ställer man poten rakt upp så blir det 0 och inget händer.
Eller så var det precis det du menade, fast jag missförstod dig.
http://www.cgs.synth.net/modules/pic/schem_cgs04_mix.gif - kolla den bilde. Fast jag har kopplat den som det röda.
Dagens Futurlectips: Om du tänkt handla "polarized header"-kontaktdon och undrat hur samma crimp-pinnar (PLHDPIN) ska passa till både 0.1"-donen och 0.155"-donen, så kan jag bekräfta att de inte passar så bra till 0.155"-donen trots att det står att man ska använda dem på Futurlecs hemsida. 0.155" don kan användas som kraftmatningskontakt till CGS-moduler t.ex. PLHDPIN passar 0.1"-donen.
Men jag upptäckte att Elfas 43-811-90 passar perfekt i 0.155" hylsorna! Inte så dyra; 30 kr för 100 st.
Hylsdonen kan man förstås också köpa på Elfa, men en sexpolig kostar 11kr + moms jämfört med Futurlecs $0.1 (+ ev moms)...
Dagens Futurlectips: Om du tänkt handla "polarized header"-kontaktdon och undrat hur samma crimp-pinnar (PLHDPIN) ska passa till både 0.1"-donen och 0.155"-donen, så kan jag bekräfta att de inte passar så bra till 0.155"-donen trots att det står att man ska använda dem på Futurlecs hemsida. 0.155" don kan användas som kraftmatningskontakt till CGS-moduler t.ex. PLHDPIN passar 0.1"-donen.
Men jag upptäckte att Elfas 43-811-90 passar perfekt i 0.155" hylsorna! Inte så dyra; 30 kr för 100 st.
Hylsdonen kan man förstås också köpa på Elfa, men en sexpolig kostar 11kr + moms jämfört med Futurlecs $0.1 (+ ev moms)...
Skapa en tips tråd!:)
Är det någon som har förslag på hur man kan fixa till följande pot, den till vänster är originalet, den till höger ersättningspoten, den har för långa och breda ben... Det är svårt att klippa i benen och dremla tror jag inte riktigt på.
Ursäkta den abnormt dåliga bilden, jag hoppas att problemet framgår ändå.
Sitter poten stabilt fastskruvad så att inte lödningen ska bära för mkt kraft?
Jag skulle nog i så fall klippt av de befintliga benen lite över kretskortet, därefter inte lagt mkt mer energi på dem, utan använt en flerkardelig kopparledare som "lösben" i kretskortshålet och upp runt det avklippta benet ett varv på lämpligt ställe. (Lödtennet flyter ut så bra runt flerkardeliga trådar tack vare vätan/kapillärkraften.)
Sitter poten stabilt fastskruvad så att inte lödningen ska bära för mkt kraft?
Jag skulle nog i så fall klippt av de befintliga benen lite över kretskortet, därefter inte lagt mkt mer energi på dem, utan använt en flerkardelig kopparledare som "lösben" i kretskortshålet och upp runt det avklippta benet ett varv på lämpligt ställe. (Lödtennet flyter ut så bra runt flerkardeliga trådar tack vare vätan/kapillärkraften.)
De sitter fastskruvade i metallhållare. Din lösning blir det, det är totalt 6st varav tre är dubbla, jag vill inte dremla 27 ben... Jag funderade ett tag på att bocka benen framåt för att få rätt nerstick(det går inte att göra en böj uppåt eftersom frontpanelen tar i då), men det är också för mycket jobb.
Tack! Ibland kommer man inte på den enklaste lösningen.
Jag skulle nog i så fall klippt av de befintliga benen lite över kretskortet, därefter inte lagt mkt mer energi på dem, utan använt en flerkardelig kopparledare som "lösben" i kretskortshålet och upp runt det avklippta benet ett varv på lämpligt ställe.
Jag kom på sen att poten kommer kunna bli mkt hetare än om man löder på vanligt sätt, så se upp med att smälta plasten!
Din lösning blir det, det är totalt 6st varav tre är dubbla, jag vill inte dremla 27 ben... Jag funderade ett tag på att bocka benen framåt för att få rätt nerstick(det går inte att göra en böj uppåt eftersom frontpanelen tar i då)
Det råkar väl inte vara en x0xb0x vi talar om?
Nix, det är en annan synt som jag byter potar på, de drop-in replacements som jag fick från chipforbrains(eller vad han nu kallar sig) är inte riktigt drop-in om man säger så... Jag blev lite irriterad minst sagt när jag upptäckte det.
Jag skall prova bockningsmetoden på en och se om det är värt besväret, annars blir det försiktig lödning med din metod i kväll.
Såg nu att Electrokit erbjuder PCB-tillverkning:
"PCB-service Mönsterkort
Nu kan du beställa profesionella mönsterkort från Electrokit. Du skapar layouten i ett PCB-CAD program, och sänder underlagen till oss. Du behöver bara beställa ett enda kort, och om du beställer flera blir följandepriset mycket förmånligt. Vi ger också förmånligare pris om du beställer flera olika kort samtidigt så länge de är i samma utförande.
Utförande
* Storlek upp till 24 dm2 (425 x 575mm)
* Enkel-, dubbelsidigt eller 4-lager
* FR4 glasfiber 1.6 mm Cu 18/18 (IL 35/35)
* Min hålstorlek 0.30 mm
* Min ledarbredd 0.15 mm
* Min isolation 0.15 mm
* Min annual ring 0.15 mm
* Lödmask grön
* Texttryck vitt på en sida
* Varmförtenning (blyfri)
* UL-märkning
* Fräs/scoring
* Panelisering
* Eltest
Leveranstid 5-7 arbetsdagar (ES,DS), 10-12 arbetsdagar (4-lager)
Underlagen skall vara i Gerber-format, helst 274X. Borrfil kan vara i annat format."
http://electrokit.se/pcb-order.htm
Jag kollade också på det igår. Fast för enstaka kort så är det rätt dyrt; ett enstaka 100*160mm kort fick jag till 1200kr. Jämför Olimex och Pcbart som ligger på typ 25 euro.
Jag kollade med när jag skulle göra ADSR kort från yusynth. Det var superdyrt... Jag gjorde en kopparvariant hos pcbmanu istället för en 5del av priset.
Har ingen koll på det men tror det själva köper in den här tjänsten därav priserna.
Minns inte var jag läst det. Men LS och HC har med hastigheten att göra. Har jag för mig.
Testa och se? Eller jämför databladen?
Lite googling:
The 74LS (Low-power Schottky) family (like the original) uses TTL (Transistor-Transistor Logic) circuitry which is fast but requires more power than later families. The 74 series is often still called the 'TTL series' even though the latest ICs do not use TTL!
The 74HC family has High-speed CMOS circuitry, combining the speed of TTL with the very low power consumption of the 4000 series. They are CMOS ICs with the same pin arrangements as the older 74LS family. Note that 74HC inputs cannot be reliably driven by 74LS outputs because the voltage ranges used for logic 0 are not quite compatible, use 74HCT instead.
Ni som bygger och donar... hur dyrt är det att detta som hobby? Känner att jag borde ta steget! Vill bygga nått..
Att det blir så dyrt som man gör det till är en sanning med två sidor!
Sant så till vida att om du bygger låt säga nått segt tex 1 VCA så kostar det inte
särdeles mycket men om du tror att du ska kunna spara en massa pengar med
att bygga själv jämfört med att köpa tex ett mindre system av Doepfer eller så
(beror ju på växlings kurser och sånt) så kan det i slutändan bli dyrare!
Och skulle du få iden att räkna på kostnaden i rena pengar det tar för att
bygga så har du gått i konkurs innan du ens börjat!
Låt nu inte den krassa verkligheten tona ner ditt humör, lödröken är rena knarket,
du blir genast glad i hågen inom någon sekund och snabbt lägger du din nästa
PCB beställning för att lägga på den redan meter tjocka to-do högen!:)
Låt nu inte den krassa verkligheten tona ner ditt humör, lödröken är rena knarket du blir genast glad i hågen inom någon sekund och snabbt lägger din nästa PCB beställning inom 5 minuter för att lägga på den redan meter tjocka to-do högen!:)
Dagens sanning!