Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ännu en: Vilken mac behöver jag?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-03-24 17:10

Hej, en gammal 99-musikant här som är sugen på att gå över till den mörka sidan
Men, jag har sämst koll på mac och vet inte alls vad jag ska titta efter rent prestandamässigt.

I dagsläget kör jag PC med 2.67 GHz dualcore (uppklockad till 3.3 GHz) och två GB ram. Grafikkortet är bara skräp och inte så viktigt för min del. Minst två hårddiskar måste jag ha.
Nu kör jag musikprogram och har mycket tunga projekt som kör CPU-användningen i taket, så jag kan inte ha något klenare.
Det viktiga för mig är att jag finner en stationär mac som är motsvarande, eller kraftigare, än min nuvarande burk, samtidigt för så liten peng som möjligt, föredragsvis begagnat. Har inte så stor koll på begagnatpriserna, men min budget är absolut max 8000, gärna så långt under det som möjligt.

Sammanfattningsvis: Jag söker en mac med prestanda motsvarande min nuvarande PC för absolut max 8000 kr, vad ska jag titta efter?

Edit: Skulle kunna ha lagt denna fråga i "Köpa Mac & Köptips", men då jag är så dåligt insatt har jag förmodligen frågor på de förmodade svaren som inte platsar där.

Senast redigerat 2009-03-24 17:35

En beg. alu. iMac kanske?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-03-24 21:06

Är inte hårddiskarna lite rötna i dem? Det blir stor belastning på disken när det är många långa ljudspår som ska spelas upp samtidigt och vad jag läst så har de en tendens till att ryka när de blir för varma, fast jag kanske blandar ihop det med någon annan modell nu?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-03-24 21:28

Vid närmare efterforskning så är det nog en Mac Pro jag måste ha i.o.m. att mitt ljudkort kräver två PCI-platser, men då är frågan, finns det ens några mer sentida Mac Pro som har vanliga PCI-platser? Jag kan bara se att de som säljs nu bara har PCI-Express?
Mitt ljudkort (E-MU 1820M) ska vara kompatibelt med Mac och jag känner inte att jag vill byta ut det.

Ursprungligen av Bobbski:

finns det ens några mer sentida Mac Pro som har vanliga PCI-platser? Jag kan bara se att de som säljs nu bara har PCI-Express?

Nej. Om du vill ha vanliga PCI, så får du nog gå tillbaka till någon gammal PowerMac G5, från ca 2004/2005.

Här har du en bra sida där du kan se specifikationerna på alla Mac-modeller:
http://www.everymac.com/

Men PCIe är väl bakåtkompatibelt med PCI om jag inte minns fel?

Ursprungligen av Johan S:

Men PCIe är väl bakåtkompatibelt med PCI om jag inte minns fel?

"PCI Express is the latest implementation of the PCI bus which is only software-compatible with other PCI bus specifications. The hardware layout, however, is totally different."

"PCI Express cards can neither be installed in conventional PCI or PCI-X slots, nor can conventional PCI cards or PCI-X cards be installed in a PCI Express slot. "

http://www.meinberg.de/english/info/pci.htm

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2009-03-25 12:00

Okej, då får jag skjuta detta på framtiden och ta det i samband med att det blir dags att uppgradera ljudkortet. Tack för hjälpen.

1
Bevaka tråden