Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

D300 med Blixten SB-800

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kompisen har en D300 med en SB800 blixt.

Tycker mig ha sett att det går att köra den trådlöst på FlickR?

http://www.flickr.com/photos/hences/3276756763/

Stämmer detta? Hur göra?

Jag har den möjligheten med min Pentax K20D + FG540Z .
Jag ställer den i Slave-Mode, stäler in vilken kanal den skall gå på, kameran på samma.
Tuta och kör.

Det går utmärkt. Ställ den inbyggda på commander-läge och SB800 på remote - tuta och kör. Blixtarna kommunicerar via IR.

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-03-22 22:13

Kamerahus:

Meny > Anpassningsmeny > Gaffling/blixt > Blixtkontroll för inbyggd blixt > Kommandoläge

För blixtkompensationsvärde ange för inbyggd blixt= "--" (då avger den inbyggda blixten ingen styrka fastän den avfyrar blixt). Den ska endast sända till extern blixt.

Ställ in blixtkompensation för Grupp A= (Här ställs blixtkompensation med + och - värde)

SB-800:

Ställ in extern blixt på att tillhöra t ex Grupp A, Kanal 1.
Ställ in blixten på Remote.
Ställ in program, t ex TTL.

Ställer man in Manuellt läge på blixten så reglerar man blixtkompensationen på själva blixten, ej på kamerahuset.

Den inbyggda blixten måste vara uppfälld för trådlös styrning.

Gött mos.

Skall meddela den glade ägaren av pryttlarna.

Vi fick det att fungera,men det var förbannat knöligt.
Det är för lite knappar på SB800 ...*mummel*

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-03-26 20:32
Ursprungligen av Goflorp:

Vi fick det att fungera,men det var förbannat knöligt.
Det är för lite knappar på SB800 ...*mummel*

Vad bra att ni fick det att funka. Tog mig en stund att komma på hur det funkade. Värt att notera är att jag än inte öppnat manualen för varken kamera eller blixt. Haha...

• Avstängd
  • International user
  • 2009-03-26 20:02

Kolla in Kelbys nya videoguide för Nikon. D-Town.

I avsnitt fyra tar han just upp detta med hur man ställer trådlöst och i avsnitt 5 får man fina tips på vad man kan göra:

http://www.dtowntv.com/

Äh, jag har ett sjätte sinne för att programemra saker, från videos till tryck-o-pys-system. Ngn slags naturlig fallenhet för det - det är underbart ibland...

Så visst hittade vi hur, men jag skulle ändå behöva läsa manual till SB800 ....

Det korkade då var ju att för att få ladda ner en från Nikon måste man vara registerad ända ner till skonummer och sexuell preferens - vad är det för fascister som driver det biblioteket ?

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-03-26 23:02

Så visst hittade vi hur, men jag skulle ändå behöva läsa manual till SB800 ....

Det korkade då var ju att för att få ladda ner en från Nikon måste man vara registerad ända ner till skonummer och sexuell preferens - vad är det för fascister som driver det biblioteket ?

Hm, det var märkligt. Dock har jag bara laddat ner manualen som en PDF för D300 innan jag fick hem kamerahuset. Det var inga problem.

Det sämsta med Nikon!

1
Bevaka tråden