Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tre frågor om GPS

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har sett att vissa har skrivit trådar om iphone gpsen på forumet. Men jag tycker det är för lite snack om GPSen! jag kan inleda tråden med ett par frågetecken jag har.

1. kan man verkligen inte se den aktuella gps statusen på sin iphone? löjligt att man ska behöva gissa sig fram till att få gps kontakt.

2. min gps fungerar inte alltid, får nästan chansa, är detta vanligt?

3. tror ni Apple eller tomtom kommer att släppa en riktig GPS app.

4. Kan man använda gps utan internetuppkoppling om man har en jailbreakad telefon?

Let the discussions begin

1) Öh? Ta fram kartan, klicka på "lokalisera mig"-knappen. Du lokaliseras.

Vill du ha en sån där bild där det är cirklar och små gulliga prickar som talar om var satteliterna är eller? GPS funkar inte om du inte har fri sikt till satteliterna - i skogen och inomhus funkar den inte.

2) Hur menar du här? När klarar den inte av att lokalisera dig?

En grej du kan kolla t ex är i iPhoto. Bilder tagna med iPhonen kan du (iPhoto09) klicka på "i"-knappen vid bilden och det kommer upp ett fönster i med karta.
Självklart gäller dett abilder tagna där GPS fungerar (utomhus och inte i skogen)

3) Gissar att TomTom kommer släppa en i sommar.

4) Har inte en brekad lur, vet inte. Men GPS'en kan du använda ändå, du behöver internetkopplingen för att hämta en karta. Lägger du t ex in en app som ger dig kordinaterna nånstans så behöver du ingen internetuppkoppling för det.

Misstänker att du sölar ihop "GPS" med "kart-applikationen i iPhone" en del.

1. du missförstår mig. Det är skillnad mellan satelitstatus och position. Satellitstatus menar jag mer vilka satelliter gpsen har hittat och vilken styrka de ligger på. Har sett det även i de billigaste gpsern man kan köpa men inte i Iphone.

Min gps tar väldigt lång tid tills den hittar satellit och då är jag i bilen, telefonen upphäng framför rutan, 3g och gprs påslagna och det segar sig ändå att hitta positionen ibland.

Ursprungligen av Koroshiya:

1. du missförstår mig. Det är skillnad mellan satelitstatus och position. Satellitstatus menar jag mer vilka satelliter gpsen har hittat och vilken styrka de ligger på. Har sett det även i de billigaste gpsern man kan köpa men inte i Iphone.

Min gps tar väldigt lång tid tills den hittar satellit och då är jag i bilen, telefonen upphäng framför rutan, 3g och gprs påslagna och det segar sig ändå att hitta positionen ibland.

Fransk bil ?

GPS status, som jag personligen kan fundera över varför man skall ha det - men det är bara jag, kan du väl fixa med ngn gratis-app i AppStore ?

• Medlem
  • International user
  • 2009-03-27 16:51

Jag håller med trådstartaren, iphone snålar med info som normalt ges som t ex vilka satelliter som används vid positioneringen, hur dessa står i skyn (vilket påverkar inmätningens noggranhet), de relativa måtten för horisontell och vertikal noggrannhet, huruvida WAAS används eller kan kopplas bort. Dessutom saknas data för acceleration och vektor för rörelseriktning. En del gps-mottagare som t ex Garmin använder även doppler för inmätning, nada känt om detta gäller iphones chip.

Inte heller anges signalstyrka. Om man kopplar in en bra extern antenn på en vanlig gps kan man se snabbare mottagning, större noggrannhet och färre tillfällen med borttappad signal.

Skrev i annan tråd:

"settingssidan på gratisprogrammet gpstracker visar rätt bra hur acquisition av gps signalen fortskrider. Står satelliterna i bra geometri på himlen och sikten är fri till dem så går det rätt fort förutsett att man haft lokalisering i samma trakt nyligen och att positionen ligger kvar i gpsens minne. har mottagaren noll hum om var den är och den får dålig eller ingen hjälp av basstationstriangulering kan det ta många minuter. det är faktiskt likadant med andra gpsmottagare som ju oftast inte har assisted gps i någon form."

Förhoppningsvis kommer förbättringar i o m uppgradering av OS. Ett generellt problem med gps i smartphones är dock att antennplacering och antennstorlek är svårt kompromissade, så även om chipet är bra blir funktionen skraltig. Filosofin är snarast hellre en felaktig position än ingen alls. Allt detta gör att användaren måste förstå väldigt väl hur gps funkar under olika mottagningsbetingelser för att kunna bedöma om man ska kunna lita på angiven position. De flesta saknar erfarenhet av att bedöma risken för multipath-signaler osv. Iphones gps är en mkt enkel konsumentlösning.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2009-04-06 13:41
Ursprungligen av jonasolof:

huruvida WAAS används eller kan kopplas bort.

Som svensk är jag mer intresserad av om det är EGNOS eller ej. Men du kanske bor i Nordamerika?

• Medlem
  • International user
  • 2009-04-09 19:04
Ursprungligen av lither:

Som svensk är jag mer intresserad av om det är EGNOS eller ej. Men du kanske bor i Nordamerika?

Funktionen brukar benämnas WAAS i gpsmottagarna även om satelliterna för Europa är EGNOS.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-03-27 16:56

dom har väl öppnat för turn by turn, det kommer förmodligen göra att det finns lite andra saker öppna med, som kan användas av tex. Garmin eller en annan leverantör.

helt säker är jag inte, givetvis

/Tangen

Hallå.. jag vill fan inte ha en GPS för att leka med GPS:ens funktioner.

Tar du fram kartan och trycker på lokalisera när du t ex åker bil så får man en större blå cirkel om det inte finns noggrannhet så det räcker.

Jag kan inte begripa vad jag skall med den informationen till hur några satteliter står på himlen. De flyttar ju på sig hela tiden. Så jävla 1982.

Det blir ju lite som att ha en massa mätare i bilen som talar om oljetemperaturen på 8 ställen i motorn. Den skiter väl jag i. Tänd en röd lampa då, om motorn inte mår bra. I övrigt - stör mig inte.

Hej,

Om du har en jailbreakad lur så kan du ladda hem xGPS via Cydia. Testade den appen för första gången idag. Från mig till jobbet. Fungerade faktiskt över förväntan. Så du kan ju ta dig en titt själv

"fransk bil", skrev jag för att Renault och Peugot (citroen?) har ngt metallskikt i sina rutor - förmodligen för att minska insläppet av IR eller ngt sånt.

Det kan bli jobbigt ta emot GPS-data då.

Det står i de flesta manualer till GPS:er för fordonsmontage :

Ursprungligen av Goflorp:

"fransk bil", skrev jag för att Renault och Peugot (citroen?) har ngt metallskikt i sina rutor - förmodligen för att minska insläppet av IR eller ngt sånt.

Det kan bli jobbigt ta emot GPS-data då.

Det står i de flesta manualer till GPS:er för fordonsmontage :

Har inte märkt något alls med min gamla mio. Funkar perfekt i en Peugeot 307. Mer friskrivning mot möjliga problem tror jag.

• Medlem
  • International user
  • 2009-04-04 11:31

Läs franska delen av gpspassion.com forum. Det är helt klart att värmefilm i vindrutor minskar genomsläppet för gpsfrekvensen. Mio har en känslig sirfII-mottagare och en normalstor antenn. Iphones antenn har sämre mottagning. Skíllnaden märks mer bakom en termo-shield ruta,

• Medlem
  • 2009-04-04 12:52
Ursprungligen av Koroshiya:

Jag har sett att vissa har skrivit trådar om iphone gpsen på forumet. Men jag tycker det är för lite snack om GPSen! jag kan inleda tråden med ett par frågetecken jag har.

Posta en fråga per tråd nästa gång. Beskriva frågan gärna redan i rubriken.

Admin

1
Bevaka tråden