Hej!
Jag har en fotouppgift som skall in i morgon måndag, uppgiften går ut på att man ska ta en bild från en fotograf, och skapa en likadan bild, så likt originalet som möjligt.
Jag har aldrig riktigt lekt med studiofotografering förut, men jag har en gammal blixt liggandes här hemma, så jag tänkte försöka mig på något jag inte testat förut. Det är kul att pusha gränserna för vad man kan göra
Originalbilden jag valde ut är tagen av fotografen Tobias Fischer:
För att ta en sådan bild behöver man en studio -- så, dags att bygga en!
Ingridienser för en finfin studio:
En blixt från 80-talet med en lagom kraft på 2400W
En banankartong
En skokartong
Två st svarta pappersark, 70x100
En spegel
En fotobok - "Light Science & Magic - An Introduction to Photographic Lighting" Lånad på biblioteket
En svart bokhyllehylla
Ett trångt kök med vita väggar
Först testade jag att bygga upp studion i vardagsrummet, men väggarna där är gula, och det syntes ganska tydligt i bilderna jag tog där. Väggarna i köket däremot är vita, så jag flyttade min studio till köksbordet
Bilder på setup:
Blixten har jag fått låna av en kompis, men jag tror inte den är speciellt dyr, den är väldigt gammal iaf! Resten av sakerna hade jag redan liggandes här hemma. Vinet kostade 62:- och champagneglasen (vilka var de glas jag hittade på IKEA som mest liknade originalet) kostade 39:- för 6st. Pappersarken kostade 15:- /st
Totalpris för att fota vinet blev alltså 131:-
Då bilden från början är en reklambild har min bild också gått igenom photoshop ett varv.
Resultatet:
Lärdomar: Glas är svårt att fotografera, men om man försöker och testar så går det, till och med i sitt eget stökiga kök!
Kommentarer!