Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

gamla smalfilmer

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte lämna in farsans gamla smalfilmer (dubbel-8 och super-8) för konvertering till digitalt. någon som har några efarenheter av detta. ställen som är duktiga osv. Perfekt användningsområde för iMovie tänkte jag.

Har du dv-kamera, projektor och duk är det en smal sak att filma av filmerna själv. Kanske inte fullt optimal kvalitet, men helt OK. Det gjorde jag med farfars filmer från 30-talet.

har varken projektor eller kamera tyvärr. dock möjlighet att låna dvkamera tror jag. måste ju bli bättre om proffs gör konverteringen och jag redigeringen.

är det sant att inte iDVD funkar med externa dvdbrännare. att man måste ha apple superdrive. tycker det verkar lustigt

Flyttar till forumet för digital bild och ljud.

/c, moderator

Du kan lämna in filmerna till en fotohandlare så lägger dom över det på DVD. Det blir bra och det är inte så dyrt.
Det måste inte vara Apples SuperDrive (som är en Pioneer), men den måste sitta på den interna bussen för att det ska funka med iDVD.

tycker att apples iDVD borde stödja externa dvd brännare, typ formac, lacie och sådana. tänker dom inte på oss som köpte powerbook innan superdriven blev tunn.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-12 21:43

Jag vet ju inte var du bor men Solna Fotocenter i Stockholm är bra på det där, och inte så våldsamt dyra, tror jag.

Nån som i praktiken jämfört kvalitén med att lämna bort/scanna in jämfört med att själv filma av?

  • Avstängd
  • 2003-04-09 20:15

Det finns ett problem med att lämna materialet ifrån sig och det är att skicka med Posten Kommer filmerna bort får du inte ens ersättning.
Så lämna till någon som kan fixa det på plats.

det här projektet ligger lite på is för min del nu, har haft bilen att tänka på. Men det ska bli av. kommer lägga jobbet på folk som sysslar med sånt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-10 14:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av LongSunnyDay
det här projektet ligger lite på is för min del nu, har haft bilen att tänka på. Men det ska bli av. kommer lägga jobbet på folk som sysslar med sånt.

Jag har gjort detta två gånger och har både gånger anlitat en bra firma på detta. Andra gången fick jag matrialet på ett DV-band och VHS resp DVD beroende på vad jag ville ha. Genom att få det på DV-band känns det tryggt för framtiden.

Venia Video ligger i Gamla Stan. Du hittar dem i gula sidorna eller här:
http://www.veniavideo.com/

DV-band är tyvärr inte särskilt säkra för framtiden, pga att färgerna ofta "gulnar" efter ca 3 år. Bränn ner på en DVD, så håller det i allafall längre.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Error Flynn
Nån som i praktiken jämfört kvalitén med att lämna bort/scanna in jämfört med att själv filma av?

Det är svårt att synka kamerans slutartid som är 25 bilder/sek, medans projektorns oftast är 18 eller 24 bilder/sek.
Det blir bandningar, ränder som löper tvärs över bilden.
Jag ha en bekant som byggt om sin projektor genom att byta ett motsånd i den för att kunna filma av sina gamla smalfilmer.
Men det är väl inget som gemene man ger sig på...

1
Bevaka tråden