Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum. Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.
Eftersom jag inte är så hemma på bärbara datorer har jag lite frågor. För det första undrar jag om den vita 13" macbooken är att rekommendera? Är det stor skillnad på den nya i aluminium och den och i så fall vad för fördelar/nackdelar?
Jag har också en trasig iMac G5 vars hd jag vill kunna föra över delar av till den bärbara. Datorn går inte ens att starta men hörde att man kunde köpa ett usb-chassi att sätta i hdn i och därigenom föra över på ett enkelt sätt. Vilket är i så fall att rekommendera?
Sista frågan gäller det trådlösa surfandet. Om jag vill anväda min befintliga bredbandsuppkoppling, inte mobilt bredband alltså, är det en Airport express jag ska använda mig av då eller finns det andra, billigare alternativ?
Kan försöka svara på den första och den sista frågan...
1. Det som skiljer i stora drag mellan modellerna är att den vita är i plast och har sämre skärm än den nya i aluminium. Den har också haft problem med att den kan spricka i chassit samt så har den haft lite problem med dåliga batterier. Dock har den vita macbooken en FW400 vilket aluminiumvarianten saknar.
Frågar ni mig så skulle jag hellre köpa en ny unibody-macbook, vilket jag också gjorde.
2. Angående en trådlös acesspunkt så kan du använda i stort sett vilken router som helst. Men det blir ju enklare om den är av Apple-modell. Antingen en AP Express eller en AP Extreme. Hastigheten är densamma. Fler funktioner på Extremen dock, välj själv.
Kan försöka svara på den första och den sista frågan...
1. Det som skiljer i stora drag mellan modellerna är att den vita är i plast och har sämre skärm än den nya i aluminium. Den har också haft problem med att den kan spricka i chassit samt så har den haft lite problem med dåliga batterier. Dock har den vita macbooken en FW400 vilket aluminiumvarianten saknar.
Frågar ni mig så skulle jag hellre köpa en ny unibody-macbook, vilket jag också gjorde.
2. Angående en trådlös acesspunkt så kan du använda i stort sett vilken router som helst. Men det blir ju enklare om den är av Apple-modell. Antingen en AP Express eller en AP Extreme. Hastigheten är densamma. Fler funktioner på Extremen dock, välj själv.
Om du jobbar med film och/eller musik sa ar det den vita som galler (FW). Jag har haft den vita i over tva ar och har inte haft nagra som helst problem med batteri eller sprickor. Men om du vill ha en snygg surfdator som dessutom kan spela en del spel sa at det unibody som galler.
Det är just spela in musik jag ska ha den till och surfa och kolla lite film med i stort sett. Kanske räcker med den vita då om det inte skiljer så mycket i övrigt. Borde de inte fixat batteriproblem med senaste modellen tycker man? Visste inte det skiljde på de båda vad gällde jobba med musik t ex. Tackar för svaren