Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mediahanteringen i fcp 4

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som hört något om mediahanteringen i fcp 4 är förändrad till det bättre.

Såsom den är i fcp 3 är inget att hurra för.

I nya versionen finns det gott om nya spännande funktioner men dessa är enbart kosmetika om de inte har ansträngt sig att göra något åt mediahanteringen.

Någon som hört något?

FCP4 stödjer numera XML.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-14 20:25

Faktiskt något jag letat efter också... Har för mig jag läst någonstans att det var lite småsaker som uppdaterades, där XML-stödet är "största nyheter" så att säga...

På pappret låter det bra tycker jag:

Media management
- Media management tools
- Render file manager
- Extensive search, sort, sift capabilities in - Browser
- Clip labels
- Custom comment fields
- Master and affiliate clips
- Move, copy, transcode items at sequence or project level
- Consolidate, trim, or archive
- Online with automatic reconnect and batch capture capabilities
- EDL I/O
- Autosave vault
- Apple Pro XML technology for custom integration work
- Batch export
- Compressor integration (see section on Compressor for details

Återstår att se när programmet skeppas huruvida det är några skillnader eller ej.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2003-04-14 20:45

går de att nätrendera i FCP4?

det låter bra men man hoppas på att det i praktiken blir till det bättre.

som det är nu längtar man tillbaka till avidens förträffliga mediahantering

Avids mediahanterare är helt okej. Har själv suttit på Avid i många år. Som med alla andra spörsmål om Avids gentemot FCPs suveränitet tror jag att det mesta handlar om ovana. Jag avskydde FCP första gången jag använde det eftersom jag inte fattade principen med att klippa, skära och klistra nere i timelinen. Numera förstår jag fördelen med det och upplever FCP som en mycket mer modern NLE.

Det finns ingen inbyggd funktion för nätverksrendering i FCP.

jag är också framför allt en avid klippare, men har upptäckt fcp nu och trivs i den, men jag tycker som sagt att filhanteringen inte är så våldsamt bra.

vad betyder xml ?

finns det någon chans att hanteringen blir mer lik avidens nu i fyran

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-15 20:23

Jag tror man får se mycket av mediehanteringen i FCP i kombination med MacOSX.

AVID:en vi har (en Xpress v. 4.6 som rullar på OS9) har HEMSK mediehantering i mina ögon. Men jag kommer från FCP där jag är van att kunna hitta själva original-mediafilmen jag jobbar med. Det går ex. inte på AVID:en.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-15 20:26

XML är ju en "öppen standard".Bl.a. Keynote använder sig av XML-filer när den sparar, mångt och mycket av inställningsfiler i OSX bygger på just på XML m.m.

Eftersom du har en öppen filstandard gör detta det enklare för andra utvecklare att ta in data från andra program. Om några andra videoredigeringsprogram har stöd för detta vete sjutton...

fick dessa svar från Paul, Apple ;

"Author:_Paul from Apple_(17.201.43.---)
Date:___04-14-03 15:43

Lot's of new stuff in the Media Manager... here's a smattering of what we showed at NAB with respect to media management:

1. Scratch disk warnings. If it's not there when you launch FCP, it warns you and gives you the option to point to a different (previously defaulted back to boot drive without warning).

2. Automatically capture across TC breaks and gaps in TC on tape.

3. Master Clips. Rearrange and organize clips in your bins however you'd like. Change a clip name in one Bin and it changes in all others.

4. Merged clips. Combine video with multiple audio clips (second source audio, for example). Sync based on TC or in/out points.

5. Aux TC. Assign aux tc to clips.

6. Consolidate and perform Media Manager operations on sequences with the option to rename clips based on either file name or clip name in the project.

7. Media Manager operations now recognize changes in aspect ratio and give you options to handle them when converting projects.

FCP4... there's so much to talk about...

If there are specific things you're curious about, just ask and I'll do my best to answer posts at least once/day.

-PfA"

så jag hoppas verkligen på fcp 4 i juni

[QUOTE]Skrevs ursprungligen av draags
[B]jag är också framför allt en avid klippare, men har upptäckt fcp nu och trivs i den, men jag tycker som sagt att filhanteringen inte är så våldsamt bra.

Jag har bara redigerat i fcp, på vilket sätt är filhanteringen i Avid bättre?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-17 15:59

Jag måste fråga samma sak... Jag har jobbat ett par år i Final Cut och nu de närmsta 8 månaderna "fastnat" i en AVD Xpress. Hur filhanteringen där är bättre förstår jag inte. Å andra sidan så skiljer sig kanske den från större AVID-system (Media Composer, Symphony eller DS). Dom är iofs lite svåra att jämföra med FCP då de ligger i en HELT annan prisklass.

I fcp o i andra redigeringssystem är själva os'et kärnan i hanteringen av mediafiler, i aviden sköts detta helt o hållet av aviden, du behöver inte vara inne o rota på själva hårddisken för att lägga ner media filer, och filerna ligger där, på en o samma plats. och när du eventuellt ska göra en flytt av filer så händer det inga konstiga saker som det kan göra i fcp

Jag kan ta ett exempel:

du ska ha musik i din film, du tar musiken från en cd, du importerar filen i fcp. ok så långt e allt ok.

du tar ut skivan. då finns inte längre låten. offline - smart fcp mycket smart.

i aviden lägger sig filen i det mediabibliotek som finns. och du behöver inte bry dig om att filer eventuellt försvinner.

hoppas förklaringen inte är för rörig.
Jag är inte när jag klipper intresserad av att behöva vara dator tekniker samtidigt.


Men jag förstår att det finns ett plus med att ha quicktime osv men man borde kunna göra det smartare - till o med iphoto och itunes har bättre hantering av media.

här är några andras synpunkter angående MM och aviden.

I've had the same question Paul does, many people say if the Media Manager was more of a Database driven product, they'd be so happy, or if it was more like Avid's Media Manager.

For those of us who don't have an Avid background, can you explain the difference. I.e. why an database driven MM, how is that different then what we have now? And what features in particular do other programs implement that you want to see in FCP, and how are they different then what we have now.

I'd be interested in learning the difference. As for me, I see so many people wanting media manager improvements. As someone who FCP was their first software, I am very happy with how things work.

At present, if you import a sequence from an EDL and try to reconnect this to existing media files on the disk, FCP searches for media files that matches the clip names in the sequence. The result is that the timecode and reel info from the sequence gets overwritten by the media files info and the clips editing points in the sequence are misplaced. If instead FCP could look in its media database and find the matching media files based on timecode and reelnames and reconnect it to the timeline using the timecode from the EDL, it would improve FCP a lot I think.

As for the Media Manager and data bases, I think what most of us would like to see is merely that the Media Manager be as robust and fail-safe as a true data-base would be. The Browser is actually a very powerful data-base in it's own right, as far as i can see. But for whatever reason, it doesn't talk to QT and the disk file system very well, beyond a simple Hi, how are ya.

Unfortunately, so many of us have found that once your project gets somewhat complex with FCP, using the Media Manager to consolidate, or "delete unused" or anything beyond simple stuff - well, it just fails. You simply can't rely on it, in the way you can rely on a true self-consistent database. Like Avid has.

Running a project through MM you've spent weeks or months on, with linked and carefully synced and edited audio and still frames and nests and animations and music - all the good stuff that FCP makes so easy and Avid makes tedious - and then to find the audio out of sync and the wrong feeze frames and the motion graphics all misplaced - well that's what I think folks are tearing their hair out about.

FCP makes it really sweet to create stuff, which is why I love it, but makes it really really tough to manage what you've created, once you've created it. Which is why I hate it. It's a love/hate thing.

Let's hope this new FCP 4 release is more solid and robust for us, when it comes to the media manager.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-17 18:28

Fast, det är sådana saker jag också INTE gillar. Alltså att programmet i sig "tar över" och styr och ställer... Importerar man en ljud-fil från CD så lägger jag den där jag tycker den passar - jag kanske har en mapp på någon disk med ett ljudbibilotek - som jag då kan importera till vilket projekt som helst UTAN problem.

I AVID har jag ingen aning om var den lägger filen eller ens vad den heter. Vill jag ta ut just den filen och göra något med den i ett annat program eller projekt så känns det extremt "låst".

Exempelvis så finns det en bugg i AVID Xpress 4.6 för Mac om gör att OMF-export inte alltid fungerar som den ska (filer kan bli korrupta). Lösningen enligt AVID-supporten var att jag skulle leta reda på original-filerna på mediadiskarna. Go figure när man inte har en ANING om vad dessa heter. "Du kan skilja ljud och bild på ICONEN och sen kan du ju se när filer blivit ändrade". I min bok är det inte bra mediahantering. Vår lösning var att exportera varje ljudspår och klipp individuellt - extremt jobbigt.

Men, det finns bra saker med "iTunes" upplägget med en databas. Personligen gillar jag inte att bli styrd för mycket av mitt program bara.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-17 18:30

En annan sak som är farlig i AVIDEN är att om jag tar bort en fil från ett projekt så kan man ta bort den HELT från datorn. Det är inte bra heller tycker jag inte, det känns som om jag måste vara "försiktig" när jag tar bort saker i programmet till skillnad från FCP som bara länkar till till originalfilen.

En vanesak mycket väl, men där tycker jag också FCP "vinner".

Jag förstår vad du menar och just det där med att kunna dra ett quicktime klipp till ett annat program - exempelvis combustion på ett enkelt sätt är verkligen en fördel i jämförelse med aviden.

men eftersom browsern i fcp är just en databas borde den bättre prata med den delen där det läggs på hårddisken.

när jag exempelvis döper om ett klipp i browsern så ändras inte namnet i videodisken.

jag har ett nyligen exempel på fcp svaghet.

jag har en dokumentär som spelas in o som nu jag ska logga material till.

ljudet är taget separat med en dat.

jag har enkelt i fcp lagt de båda i sync o gjort ett nytt klipp som lagts i en ny bin för synkade klipp - och detta funkar kanon.

Nu börjar min videodisk bli för stor och jag vill flytta hela mitt projekt till en nyinköpt disk med hjälp av MM.

det ser ut att fungera bra - MEN när jag tittar på de synkade materialet så är ljudet helt ur synk. OCH bilderna är 4:3 istället för 16:9 på de klipp som tidigare var i sync.

Detta är inte kul alls.

Det är bra med frihet men i många fall och framför allt när man är många användare på samma burk så funkar inte en sådan frihet. Jag är lärare på en skola som både kör fcp och avid och jag vet att det funkar mycket bättre på aviden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-04-18 11:37

Jo, det du beskriver fungerar inte så bra på Final Cuten utifrån mina erfarenheter heller. Media Managern BORDE göra det men verkar inte riktigt fungera som den ska - låt oss hoppas att Final Cut Pro 4 fixar detta!

Jag spelade in en kortfilm för något år sedan och hade ett liknande problem som du hade. Ljud och bild spelades in separat och synkades i efterhand. Allt var guld och gröna skogar tills att jag, som du, skulle flytta originalfilerna till en annan disk. Det blev lite pyssel minst sagt...

Borde det inte fungera för din del att spara ut en bunt reference-filer?

Samma sak så tycker jag FCP kan har lite problem att "re-logga" material den tappat. Jag jobbade med en "bakom kuliserna" film nyligen med nästa 6 timmar material som redigerades på tre olika Final Cut maskiner. Det gick inte heller smärtfritt (slugigen skaffade jag en 60GB PocketDrive o la allt material på - det fungerade mycket bra, bortsätt från att renderadefiler inte följde med). Skulle gärna se att man kunde "save renderfiles to projekt" på något vis.

1
Bevaka tråden