Nej, jag vet mycket väl hur load average beräknas. Det som är så udda är _att_ den är så pass hög utan att något händer och utan att något verkar vara fel.
Det jag försöker förklara är att det inte alls är konstigt, enligt ps hade du två processer som hade uninteruptable wait som status, de processerna ligger på CPUn utan att göra något i väntan på en operation som gör att processen inte går att deschedula, vanligtvis orsakas det av IO block, men ps i OS X ger inte mer finfördelad info än "U", därför ser du högt load värde men låg CPU belastning..
Eftersom din Macbook har 2 cores, så kommer då alla andra processer att ställas i kö som vill in på CPUn, och du hade någon eller några som ville in (state "R") som då gör att kön växer och du får en högre load värde..
Om inte loaden sjunker efter du tagit bort proccesserna som blockerade CPUn så är det andra som har tagit över och blockerar den, du får leta vidare med ps helt enkelt, det kan även vara så att de proccesserna har blockerat CPUn så länge att du nu byggt upp en stor kö med processer som vill in, då kommer det ta länge för load värdet att gå ner..
Att hitta felet kommer att ta tid, eftersom du måste kolla med ps vad som är fel just då, ändra, kolla igen, ändra kolla igen osv alternativt prioritera om processer för att de skall få tillgång till CPUn fortare om det krävs.
Men egentligen är inte en load på 1-2 ett fel, det betyder som sagt bara att det funnits processer i kön hela tiden, om du inte störs av det (annat än att värder är annat än normalt) så spelar det ingen roll, om den börjar trava upp i 20-30 skulle jag oroa mig, då det kommer att leda till att datorn känns seg eftersom det kan handla om 1-2 sekunder i väntan på CPU tid vilket kommer att märkas kan jag lova