- Ingemar Ragnemalm
- Medlem ●
- Linköping
Finns det någon som hunnit testa igenom några av programmen och kan rekommendera favoriter? Andreas Th nämnde några, men inte så mycket om varför.
Jag fattar inte det här riktigt, är intresserad av Espresso men det är ju inte upplåst än. Om jag köper nu och espresso inte blir upplåst, då får jag det inte ändå? Det är ju billigare än att köpa det "som vanligt" plus att man får andra program...
Helt rätt ledin. Om du bara är intresserad av Espresso så är det som att köpa en lott. Man kan vinna eller förlora.
Att jag sedan tror att man på ett eller annat sätt kommer att låsa upp alla av marknadsföringsskäl är en annan sak och inget man ska fatta ekonomiska beslut utifrån
Okej, men hur är det med licensen? Är det samma som om man skulle köpa programmen på det vanliga sättet? Läste någonstans att det inte var det men det kan ju ha ändrats.
I undantagsfall får du en sämre licens, t.ex. utan rätt till fler uppgraderingar. Jag vet inte hur det är i årets MacHeist.
Det brukar dock inte vara så populärt bland kunderna så de flesta utvecklare brukar inte göra så.
jag hittade någonslags automatisk grafritare: http://kxta.org/mh/
Ah, perfekt, jag undrade om det fanns någon sådan där ute. Nu skulle man vilja jämföra det med tidigare års försäljning (och även MacUpdates motsvarande paket).
så mycket "ketchupeffekt" blir det väl knappast innan fler appar låses upp.
Jag tänkte mest att det är många som avvaktar nu, men när tiden börjar rinna ut så kanske en del tveksamma hoppar på tåget. Dvs att det fortsätter att gå segt fram till ett dygn kvar eller så, sen tar det fart lite. Frågan är om det är tillräckligt...
Om jag minns detta rätt råkade de ut för precis samma sak för ett par år sedan. Alla avvaktade i väntan på att gränsen skulle uppnås, men för att skynda på försäljningen sänkte de gränsen och i slutänden sålde de för bra mycket mer än vad de hade satt gränsen till ursprungligen. Om det inte tar fart snart lär de säkert göra något liknande. Tanken är att alla program ska låsas upp på ett eller annat sätt förr eller senare.
Jag tror att de slänger in ett nytt köttben - ett nytt program som ger fart åt försäljningen
Ett aber när det gäller att nå många är nog att en del program bara funkar på Leopard. Skulle tro att det kan avhålla en del tigeranvändare - man ser det man inte får och inte det man får. Nu verkar det som om picturesque och iSale går att nergradera, dvs man kan ladda ner tidigare version och använda licensen till den.
Ingemar Ragnemalm undrade om någon testat program. Jag har datortidsrestriktion (handskada) så jag har bara testa Wiretap. Spelade in ett samtal på Skype och jag låter precis lika illa som vid radioinspelningar, den jag talade med lät däremot precis som vanligt. Har även testat strömmande musik och det blev bra. Enkelt och bra program som man verkar kunna göra massor i men som även funkar med standardinställningar
Istället för att bara fråga hela tiden har jag försökt göra min läxa istället
Jag har skummat delar av den långa tråden på MacHeist forum där de diskuterar detta.
Det verkar som att den avstannande försäljningen var likadan tidigare och att MH2 drog in över 100.000 dollar sista dagen. Men samtidigt verkar många känna att gränsen på 400k för nästa steg antagligen var satt lite hög.
Åsikterna går isär lite, men många verkar vara helt säkra på att man får alla program till slut, oavsett hur försäljningen går. De hänvisar bland annat till att det uttryckligen står 12 Top Mac Apps for the insanely low price of $39! på hemsidan. Skulle inte målet nås och de inte släpper alla program så skulle det bli så mycket negativ kritik att ingen skulle köpa MacHeist i framtiden.
Andra menar att hela konceptet med låsta program tappar sin poäng om man ändå får alla program.
En del menar också att MH-folket antagligen har fler ess i rockärmen att slänga in för att få fart på försäljningen, precis som macwitty är inne på. Förra året slängdes Vector Design in när det bara var tre dagar kvar, till exempel.
Hursomhelst kan man ju säga att detta är lite mer spännande än att köpa program på normalt sätt Och bland annat Gruber har varit inne på det tror jag, just att de är duktiga på att leverera en köpupplevelse utöver det vanliga, oavsett vad man tycker om MacHeist annars.
Det har visst redan tillkommit ett ytterligare en produkt: Cro-Mag Rally
Ärligt talat tror jag inte detta tillskott kommer att påverka försäljningen speciellt mycket, så spännande var inte denna nyhet. Jag tror faktiskt de flesta hellre ser vanliga program än spel.
Ärligt talat tror jag inte detta tillskott kommer att påverka försäljningen speciellt mycket, så spännande var inte denna nyhet. Jag tror faktiskt de flesta hellre ser vanliga program än spel.
Ja, det är nog det där "köttbenet" för att uppmuntra. Cro-Mag Rally är rätt kul, men många har det nog redan. Det är nog risk att de måste sänka gränsen också, och/eller länga tiden lite grand.
Precis, jag har knappt betalt för så många spelprogram i hela mitt mac-liv som alla de som jag 'fått' under MacHeist3, så det är väl knappast särskilt mer intressant än kort tidsfördriv här och där. Jag har i allmänhet bättre och mer kreativa lösningar till 'tidsfödriv' än att spela på macen. De spel jag har, har jag fått på liknande sätt, och det säger väl det mesta om intresset ifrån min sida. Hoppas att de kastar in något mer kreativt senare, det är väl fortfarande inte omöjligt....
Jag vill gärna ha spel! Mer spel till Macen!
För er som redan köpt
Deltar ni i en tidsberänsad Tweetblast http://www.macheist.com/tweetblast
får ni även Delicious Library 2 och Multiwinia by Ambrosia (spel för att gör Ingemar glad!)
Ingen aning om hur länge det gäller men borde väl vara så länge att alla kan göra det under "normal tid".
(Twitter.com för att registrera om man inte har något konto och vill ha programmen)
För er som redan köpt
Deltar ni i en tidsberänsad Tweetblast http://www.macheist.com/tweetblast
får ni även Delicious Library 2 och Multiwinia by Ambrosia (spel för att gör Ingemar glad!)
Ingen aning om hur länge det gäller men borde väl vara så länge att alla kan göra det under "normal tid".
(Twitter.com för att registrera om man inte har något konto och vill ha programmen)
Jag vill gärna bli glad! Allvarligt talat, ruggigt smart sätt att locka användare till en tjänst.
Jag visste väl att jag skulle ha någon nytta av mitt twitterkonto som jag reggade för två år sedan...
Fast det gick då sjukt segt att komma in på Tweetblast-sidan och väl där får jag bara "server to busy" när jag försöker slutföra det.
Förresten så börjar det se rätt ljust ut för 400000-gränsen ändå. 339000 just nu, det är ett skutt uppåt.
Förresten så börjar det se rätt ljust ut för 400000-gränsen ändå. 339000 just nu, det är ett skutt uppåt.
Frågan är väl bara hur högt de har satt de sista två programmen. Espresson hade varit skoj, men iom att man fick Delicious Library idag så är jag glad ändå :).
Frågan är väl bara hur högt de har satt de sista två programmen. Espresson hade varit skoj, men iom att man fick Delicious Library idag så är jag glad ändå :).
Har man tur sätter de gränserna inom räckhåll. Nu är vi över 355000. Men når de 500000? På sin höjd. Lägre gräns kan de knappast ha, och då är det ingen chans för nån Espresso.
Hela konceptet är så himla genialiskt. Lekar, bonusar, välgörenhetsdel, nivåer som ger fler... Om det är bra för utvecklarna kan väl diskuteras, men det öppnar nog många dörrar.
Det är intressant att studera kurvan över försäljningen, man ser tydligt hur det tar fart, jag antar att det var twitter-grejen som var orsaken.
Har man tur sätter de gränserna inom räckhåll. Nu är vi över 355000. Men når de 500000? På sin höjd. Lägre gräns kan de knappast ha, och då är det ingen chans för nån Espresso.
På något sätt tror jag ändå de vill få ut THL och Espresso (jag antar att dom låses upp samtidigt utifrån grafiken på hemsidan). Men precis som du är inne på tror jag inte dom når så mycket högre än 500.000.
Det ironiska är väl att försäljningen antagligen kommer att skjuta i höjden efter att THL och Espresso låses upp, så jag skulle tro att om de väljer att anpassa sig så att dom ska bli upplåsta så vill dom nog gärna göra det med ett helt dygn kvar eller så.
Hela konceptet är så himla genialiskt. Lekar, bonusar, välgörenhetsdel, nivåer som ger fler... Om det är bra för utvecklarna kan väl diskuteras, men det öppnar nog många dörrar.
Exakt! Oavsett om det gagnar eller skadar för Macutvecklare (t.ex. har diskussionen legat kring att det drabbar andra produkter, t.ex. Coda) men det går inte att säga något annat än att de är otroligt duktiga på att leverera en köpupplevelse.
Alla är inte så positiva över det senaste marknadsföringsknepet, den så kallade tweetblasten. Peter Cohen, macworld.com, gillade inte det:
In the past day, I’ve lost count of the number of times I’ve seen this Tweet:
“I bought the @MacHeist 3 Bundle. 12 Top Mac apps worth $900+ for just $39 AND I just got Delicious Library 2 FREE!”
This is beyond irksome. It irritated me into a frothing rage last night, and I’ll explain why in a moment.
...
But I find MacHeist’s new intrusion into Twitter space to be completely over the line.
...
But Twitter is, by its nature, an “opt-in” network. The people who follow Macworld’s accounts on Twitter are there by choice — because they want that information.
By comparison, MacHeist has induced its customers to abuse relationships, personal and professional, they’ve developed with other Twitter users.
Let’s just hope this isn’t part of a larger trend to clutter up Twitter and other social networking services with advertisements disguised as personal communications. I remember a day on the Internet before spam was omnipresent — before we had to load up our mail servers and client software with sophisticated tools to weed out real communications from garbage.
Jag kan förstå kritiken, trots att jag själv deltog, även om jag också tycker det var en slags kreativ marknadsföring.
Men ska man vara ärlig så är väl just kreativ marknadsföring ofta sådant som balanserar på gränsen till vad folk tycker är acceptabelt eftersom det försöker nå igenom bruset och fram till människor på nya sätt.
Eller så går man från välgörenhetsmålet till antal paket. Sätter man 50 000 paket så blir lite lägre än 500 000 $. Men även det kan bli kärvt om det inte finns ytterligare program att slänga in med samma "sug" som Delicious Library.
Om de överhuvudtaget sätter ett nytt försäljningsmål - de kan ju göra något helt annat för låsa upp Espresso. Jag har för dålig fantasi men en Diggstorm kanske.
För även om jag likt Orsa kompani inte lovar något bestämt så tror jag att de sista blir upplåsta - utvecklarna speciellt av Espresso vill nog komma ut på marknaden.
PS Till Ingemar
Du låg bakom att nästan hela vår vindsröjning gick om intet. För att kunna slänga ett par gamla mackar behövde vi rensa dem och efter att ha startat hitade vi Smack a skunk och blev sittande. Vi vill ha det till OS X!
Det är ett suveränt effektivt sätt att locka folk till en nättjänst, så det kommer nog fler liknande "mutor". Men jag säger som du, jag tyckte snarare det var kreativ marknadsföring än "abuse". Det kanske kommer att bli jobbigt om man bombarderas av liknande erbjudanden. "Kolla in vår sida så får du en kortlivad version av det här programmet", det finns ju en punkt när det inte är roligt längre, men det är en bit dit tror jag.
Med den här farten på försäljningen nås gränsen, $ 500 000 till välgörenhet, för att även få Espresso och The Hit List om ett dygn. Fast det lär nog ta lite mer tid, när amrisarna sover är försäljningen lägre.
En lite bättre graf för att följa försäljningen finns på http://macheist.seems.nl/?charity&predict
Största ovissheten nu är väl om det ska komma in ytterligare ett program eller spel - man kan alltid hoppas!