Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låsa/välja operatör?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-04 13:33

Har italiensk iPhone och fungerar mycket bra det enda problemet är att den byter operatör lite som den vill och med det ofta bryter samtalet.
Jag har tele2 men oftast står det telia 3G som operatör men när 3G täckningen försvinner så står det SComviq och ibland blir det Sweden 3G, detta är ju jättebra för det ger bra möjligheter för täckning. Men eftersom det många gånger resulterar i många brutna samtal när man reser och då är i rörelse i bil så undrar jag om någon vet om man kan låsa mobilen till en operatör för att minska brutna samtal?

• Medlem
  • International user
  • 2009-04-04 16:24

Settings general carriers >network selection. Nu har du automatiskt installt, telefonen kommer att söka ett tag och sedan får du upp de alterntiv som telfonen kan uppfånga. Du kan välja ett av dem, motsvarar manuellt stationsval på en standard GSM.

Du kör tydligen italienskt kort i Sverige, verkar dyrt. Hade du kört med ett svenskt kort hade den inte bytt från aktuell sim-operatör. Funktionen automatiskt val av carrier är bara aktiv vid roaming utonlands. Är jag inom simkortets hemland är det låst till en operatör även om telefonen står på automatiskt carrierval. Eller så är det något hattande pga tele2s samkör med andra operatörer. I såfall frår du fråga tele2 support.

Det blir många brutna samtal med en enda operatör också för täckningen är inte så komplett som operatörerna vill påskina, framför allt inte 3G. Jag får mindre avbrott med edge (telia i Sverige, base i Belgien), brukar använda det för strömmande radio. Du kan stänga av 3G i settings.

Handsover ska vara gradvis med UMTS/3G mellan två basstationer, men blir nästa GSM så kan det klippa för dom bryter tvärt.

Det här problemet slipper man med Icenet cdma 450, en D35 router i bilen, takantenn och Skype över wifi från iphone. ÖVerlägsen täckning från Puttgarden till Nordnorge. Bra om man ska ha timslånga samtal medan man kör.

Senast redigerat 2009-04-04 16:39
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-07 11:19
Ursprungligen av jonasolof:

Settings general carriers >network selection. Nu har du automatiskt installt, telefonen kommer att söka ett tag och sedan får du upp de alterntiv som telfonen kan uppfånga. Du kan välja ett av dem, motsvarar manuellt stationsval på en standard GSM.

Du kör tydligen italienskt kort i Sverige, verkar dyrt. Hade du kört med ett svenskt kort hade den inte bytt från aktuell sim-operatör. Funktionen automatiskt val av carrier är bara aktiv vid roaming utonlands. Är jag inom simkortets hemland är det låst till en operatör även om telefonen står på automatiskt carrierval. Eller så är det något hattande pga tele2s samkör med andra operatörer. I såfall frår du fråga tele2 support.

Det blir många brutna samtal med en enda operatör också för täckningen är inte så komplett som operatörerna vill påskina, framför allt inte 3G. Jag får mindre avbrott med edge (telia i Sverige, base i Belgien), brukar använda det för strömmande radio. Du kan stänga av 3G i settings.

Handsover ska vara gradvis med UMTS/3G mellan två basstationer, men blir nästa GSM så kan det klippa för dom bryter tvärt.

Det här problemet slipper man med Icenet cdma 450, en D35 router i bilen, takantenn och Skype över wifi från iphone. ÖVerlägsen täckning från Puttgarden till Nordnorge. Bra om man ska ha timslånga samtal medan man kör.

Jag kör svenskt kort från Tele2 så den borde ju inte byta men frågan är vilket jag skall välja eftersom merparten av tiden så har den själv valt Telia 3G men är rädd att om jag väljer den så kommer den inte kunna gå över till S Comviq när 3G täckningen försvinner?

Sweden 3G är Telias och Tele2's gemensamma 3G-nät.
Av någon anledning(från vissa stationer?!?) heter det Telia 3G i mobilen, även om du kör Tele2.

Det är telefonen som inte kan tyda namnen på näten eller så är det näten som har svårt att tala om vad dom heter. Du kör fortfarande på Tele2:s nät hela tiden även om det som ovan sagts är gemensamt med andra operatörer i vissa fall.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-07 13:25
Ursprungligen av hummel:

Det är telefonen som inte kan tyda namnen på näten eller så är det näten som har svårt att tala om vad dom heter. Du kör fortfarande på Tele2:s nät hela tiden även om det som ovan sagts är gemensamt med andra operatörer i vissa fall.

Kan jag göra något så det inte bryts hela tiden då? markerade S Comviq i valet av operatör så det inte längre står automatiskt och startade sedan om och står då Sweden 3G som val, vet inte om detta hjälper då telefonen främst bryter när jag är i rörelse på tåg eller i bil men om du har något annat tips så är jag väldigt tacksam!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-07 15:56

Fast skillnaden är att jag inte har någon äldra modell utan en ny lagligt upplåst iPhone?
Men lästa lite i den länk du skickade men hittade ingen direkt lösning eller ens förslag på en sådan?

Ursprungligen av phones:

Fast skillnaden är att jag inte har någon äldra modell utan en ny lagligt upplåst iPhone?
Men lästa lite i den länk du skickade men hittade ingen direkt lösning eller ens förslag på en sådan?

En del där har väl haft precis samma problem med iPhone 3G?
Och problemet var inte direkt kopplat till om den var upplåst, jailbreakad eller inte.
Och nej, problemet verkade inte ha någon särskild lösning, vissa lurar hade bara det felet.
Har du otur har du en sådan.

1
Bevaka tråden