Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Grafikproblem, Macbook

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har börjat få problem med grafiken i min Macbook (april 2007). En vertikal rand på 5-6 cm lägger sig över mitten av skärmen med ett slags gult flimmer/brus som är i vägen för att allt ska synas väl. Detta dyker aldrig upp när jag kopplar datorn till extern skärm, utan endast på den inbyggda skärmen.

Vad kan det tänkas vara?

Det är alltså som att skärmen skulle vara indelad i typ sex stycken vertikala fält, och det tredje fältet från vänster har den här störningen. Det syns ingenting när skärmen visar svart, men kring alla andra färger blir det antingen gula eller blå störningar.

• Medlem
  • Hillared
  • 2009-04-06 22:23

Låter som att det kan vara skärmen, har du påtalat / visat det för någon Appletekniker?
Om inte så visa upp det så kan de säkert hjälpa dig vidare.

Ursprungligen av Drakfot:

Låter som att det kan vara skärmen, har du påtalat / visat det för någon Appletekniker?
Om inte så visa upp det så kan de säkert hjälpa dig vidare.

Ja, så är det säkerligen. Vore intressant att veta om någon annan haft något liknande problem, och vad det kan tänkas kosta att lämna in åbäket för rep.

Väcker liv i min gamla tråd. Problemet har kvarstått, men jag har stått ut eftersom jag hemma kopplar in datorn till en extern skärm. Nu har dock felet börjat bli värre, och vid uppväckning från viloläge visas först endast en smal strimma på skärmen - övrigt område är helsvart. Efter en stund börjar de andra delarna på skärmen komma igång, fast med förvrängda och flimrande färger. Ännu senare ser det ut som vanligt igen (dvs. med det "ursprungliga" felet". Någonting säger mig att det går utför för min dator.

Tror någon att det går att lösa med att köpa en ny skärm till min MacBook, och finns det såna nånstans? Eller har någon en annan klok lösning på problemet, tro?

Om det bara syns på den inbyggda skärmen bör det inte vara ett mjukvaruproblem eller fel på grafikkortet. Kanske är det kopplingen mellan moderkortet och skärmen, eller LCD-controllern som sitter på den.

Vill du byta skärmen får du antingen lämna in hos en återförsäljare, men det är knappast att tänka på om garantin är ute. Annars kan du nog hitta överkomliga reservdelar på eBay eller liknande. Så får du skruva lite själv också.

Här har du manual för att byta LCD-panelen.
http://www.ifixit.com/Guide/Repair/Installing-MacBook-Core-2-Duo-LCD-Panel/1498/1

iFixit själva säljer LCD-panelen för 150 dollar ex frakt och moms, vilket säkert är en bråkdel av vad det kostar att lämna in datorn.

Tack Marcus!

1
Bevaka tråden