Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Producera med vilken trummaskin?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Enkel fråga! Gör hiphop musik i Reason och vill nu ha en trummaskin. Vill även sampla in musik från min vinylspelare. Funderar på två alternativ:

MPD24 och en http://www.emusic.se/default.asp?do=&text=&kategori=H%E5rdvara&grupp=Ljudkort&undermeny=USB&flik=1&exp=Ljudkort&info=12664

ELLER varför inte

MPC 1000

Jag vet skillnader, för och nackdelar mellan en MPC och en MPD. Vill höra lite erfarenheter från de som gör musik med MPC eller MPD. Värt att spara till en MPC eller är det kanske bäst att börja med en MPD? Jag vet inte och det är därför jag vänder mig till er.

Tacksam för svar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-03 23:48

Är inte MPD24 en midicontroller?

Om du har fått upp flytet i reason och känner att du vill ha ett mer taktilt gränssnitt så kanske en MPD24 är bra för dig.

En MPC1000 kommer tvinga dit till att lägga om hela ditt arbete och göra något helt annorlunda... Gå till en musikaffär och prova en lite innan du bestämmer dig?

frågan är ju om det är värt att lägga om hela mitt arbete. MPC kanske kan få mig att nå andra nivåer än vad Reason och en MPD kan. MPD24 är en midicontroll.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-04 00:07

Ja, eller så kommer MPCn hämma dig och det blir bara jobbigt. Du kan inte prova en någonstans innan du bestämmer dig?

Jag har en MPC2KXL som är centrum i min setup - och den är mitt allt! Så jag försöker inte racka ner på MPC serien. Men övergången från att jobba mjukt till att jobba hårt kan vara lite krånglig...

Jag får nog hålla med, du vinner nog inte jättemycket på att köra en hård trummis när du jobbar med Reason. Bara att integrera en sån i setupen kräver en mixer och det är inte alltid så kul, speciellt inte när man skall spela in låtar osv.. Var väldigt säker på vad du ger dig in på innan du skaffar något.

Förr eller senare vill jag byta till MPC tror jag. Hört från lite olika håll att det är skönare att jobba med en MPC när man väl lärt sig den. Frågan är när man ska byta..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2009-04-04 00:44

Det låter som om du har bestämt dig för en MPC...

Spara ihop de pengar som krävs för att köpa en. Lek med den och de den tid. Fungerar den fortfarande inte efter 6 månader, sälj den. I värsta fall så går du 500:- back på affären...

Tack för tipsen så här långt. Vore kul om fler folk med erfarenheter kunde flika in med ett råd. zthee, hade du innan du skaffade din mpc kört med mjukvara när du gjorde musik?

Min erfarenhet är att jag alltid återgår till mjukvara... Jag har testat massa olika setuper med mjukvara vs hårdvara, och enkelheten i mjukvaran [jag kan tex köra allt på laptoppen hemma hos mormor, behöver inte konka med massa tunga maskiner!] gör att alla hårdvaruprylar som inte är väldigt smidiga eller VST integrerade åker in i garderoben... Tyvärr, för hårdvaruprylar ÄR roligare, no snack about it!

Jag skulle nog tippa på MPD'n. Och lägga pengarna på en vassare DAW. FL studio eller Ableton kanske?

Ev. kanske en Native Instruments Machine kunde vara något? Men jag vet inte hur det är med sync/integration till Reason...

Mina korvören, hoppas jag inte förvirrade för mkt!

Jag kör mycket mjukvara. Men jag håller ändå i min MD-UW och MPC2000XL eftersom de finns där, bootar på någon sekund, och ger inspiration när datorn krånglar eller jag känner mig insnöad.

Workflow är alltid begränsat med hårdvara, men för många föder det också kreativitet.

Håller med... Jag har alltid nån hårdvarupryl att latja med för att slippa d0tan!

När jag kör hårdvara brukar jag rigga upp den utan datorn. Som mest bara spela in från mastern på mixern på datorn. En sån setup är ju fantastiskt rolig & kreativ. Inget krångel, bara att tuta & köra!

Men jag brukar inte få så mkt gjort där. Mest jamma, experimentera & latja! Fast det är kanske är det som är meningen?

Jag har för länge sedan slutat försöka göra färdiga låtar med bara hårdvara, det är för bökigt för mig. Men att använda hårdvaran som inspirations/beat-labb som sedan samplas av är för mig en kreativ väg framåt. (Håller med Synapsen där)

jag kommer nog satsa på en MPD24 och kanske inom en snar framtid satsa på en MPC. VI hörs HOJ

Du verkar ha bestämt dig, och det blir väl säkert bra.
Men, men, jag skulle ändå föreslå att skippa mpc-1000. Man blir inte "mer" hip-hop, och framför allt inte bättre, bara för att man kör på just den maskinen.
Ett förslag: skaffa FL eller Ableton (om du kör mac, vilket väl verkar troligt på ett mac-forum) istället, och kör Reason som mjuksynt (via rewire). Då kan du spela in och redigera ljud, och behålla Reason. Nå, en tanke bara, lycka till hur du nu än gör.

Jag kan allså spela in ljud från min vinyl spelare utan att köpa nån dyr terratec phonopreamp ivinyl för att spela in till dator? Jag har kollat på flera stycken MPD`s och det kommer bli en sån. Frågan är ju hur jag ska spela in från min technics1200 vinylspelare till datorn. Vinylen är kopplad till en dj mixer. Tips på lösning där?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-04-06 12:56

kör line från djmixern till ljudkortet helt enkelt, brukar väl ha en rec-out på de flesta, annars kan du köra main out,s en som annars går till stereon ..

tycker också du ska testa nåt musikprogram där man kan spela in ljud direkt ist för reason, där man måste gå genom nåt annat program först.

kan rekommendera den enklaste versionen av ableton live, då kan du ändå mixa in reason på en kanal där, samtidigt som du får lite MPC-interface med clipsen ... kolla in på www.ableton.de ... finns videos, sök på youtube ...

  • Medlem
  • Mariestad
  • 2009-04-10 14:02

Det finns inget rätt eller fel när man skapar musik. Möjligheter, pengar och sättet
man vill jobba på styr vad man använder. Det finns ju en sjuk uppsjö av nya och
gamla trummaskiner/ samplers på marknaden. Jag tänkte tipsa om ett par
Phrase samplers som Korgs Electribe ES, eller Rolands SP 404.

En äldre Korg Electribe ES: Vintage Synth Explorer - Korg ElecTribe/S ES-1
En nyare Korg Electribe ES: Vintage Synth Explorer - Korg ElecTribe-SX (ESX-1)

Jag har testat båda modellerna och i Crewet äger vi en ES-1 (den dinns även som MK2 modell). Mycket roliga maskiner att köra med båda två. Den större är ju roligare då man har mer möjligheter. Problemet med dem tycker jag är minnet. Båda modellerna använder sig av de äldre SmartMedia korten.
Den äldre ES-1 modellen samplar dessutom i 32kHz. Den störe i 44.1kHz. Fördelen med dessa enheter är att de är sjukt kul att köra live med. Hands on utan tvekan och man kan ratta fram sköna effekter väldigt lätt.

Kolla denna videon på youtube där en kille bara spela samplingar på en äldre ES.YouTube - korg es1 test

Han e inte jätte säker, men man ser en av möjligheterna. Denna videon är av sämre kvalitet, man ser inte jättemycket. Men jag ville dela med mig av den för att man får höra "flare" effekten man kan få fram med delayet. Helt galet.
YouTube - Nevo - Korg electribe Es1 drum-voice sample

Rolands SP 404 sampler är också riktigt kul att arbeta med. Roland SP-404 Sampler :: Overview
Den enheten är en utveckling av deras tidigaste DR. Sample SP-202 Vintage Synth Explorer - BOSS SP-202 Dr. Sample
som sen blev SP-303 Vintage Synth Explorer - BOSS SP-303 Dr. Sample

I denna videon på youtube can du se hur en kille gör beats med en SP-404
YouTube - Roland SP 404 Making Beats

Phrase samplers är underbara speciellt live. I studion kan det dock vara skönt att använda annat. Men det beror precis på hur man vill jobba, vilka möjligheter man har och Ca$h. Jag tycker som Zthee att du ska utan att ha bestämt dig, åka runt till olika musik affärer och testa utrustning. Din uppfattning kommer antagligen förändras och när du väl bestämt dig slipper du förlora pengar på att du köpt en enhet du sedan säljer efter några månader.

Jag håller med i att Reason är besvärligt när det gäller produktion överhuvud taget. BådeSplork och Nihad tipsar om Ableton, och det tänker jag med göra. Ett perfekt program för nån som vill jobba snabbt "on-the-fly". Om du inte sett den än så delar jag med mig av denna riktigt sköna video med "Kid Beyond". Den är rå:
YouTube - Kid Beyond "Deep Inside" the John Lennon Educational Tour Bu

Ableton med fotpedal är grymt att jobba med. Om du desutom beatmixar och scratchar är ableton riktigt användbar där med. Jag hittra ingen bra video på det nu. Men kolla runt på youtube. Finns mycket duktigt folk.

Splork tipsar om Fruityloops och vill du ta den billigaste vägen är Fruityloops verkligen att rekomendera. Den är lättanvänd. Har man mycket trumsamplingar så kan man producera upp beats på nolltid. Sjukt kul att jobba med.

Hoppas det hjälpte nått.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-04-10 14:35

ännu bätre är om du kan komma överens med butiken och låna hem en vecka eller så. jag gjorde så när jag valde mellan jomox999 och machinedrum. då får man testa med ens setup och i olika projekt direkt ..

  • Medlem
  • Mariestad
  • 2009-04-10 14:37

@ Nihad: Nu blev jag nyfiken. Vilken valde du i slutändan av de två maskinerna.
Personligen skulle jag välja Machinedrum. En riktig killer. Galet pris på den bara.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2009-04-10 16:52

japp, machinedrum uw mk2 blev det, men jag kommer köpa till mbase11, för inget ersätter bastrumman från jomox, feeeeeeet ...

  • Medlem
  • Borås
  • 2009-04-10 16:55

Snackas lite om MD vs 888 här http://www.99.se/syntar-sant/261415-jomox-xbase888-999-hur-bra-aer.html

... men jag vet inte om vi kommer fram till något

1
Bevaka tråden