Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Polare med iPhone och Tele2

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-04-11 00:48

Träffade en polare i helgen som precis hade införskaffat sig en iPhone, men jag blev lite chockad när han säger att han hade Tele2 som operatör.

Han kan ingen om jailbreaka eller någonting så något sånt har han inte gjort.

Det han gjorde va att prata med dem på tele2 där han då hade sitt dåvarande abbonemang. Och han sa att han ville gärna stanna kvar hos dem men tänkte byta om dem inte kunde fixa en iphone till han.

Men det gjorde dem. Det enda som lät konstigt med detta, förutom då att ha tele2 som operatör, var att upp i hörnet där det brukar stå Telia för mig hela tiden. Var att det oftast stod Comviq på hans men ibland gick över och stod Telia. Det jag misstänker är att där han bor är det dålig 3g täckning så när han har 3G täckning så står det Telia och när han inte har så står det Comviq, men det är min reflektion bara.

Sen hade de på tele2 också nämnt att telefonen var importerad från england om det nu har någon betydelse....

Men någon som kan förklara detta för mig?

Min ända vettiga förklaring var att tele2 har tecknat ett abbonemang hos telia med hans telefon...

Eller så kringår Tele2 på något annat sätt, eller så har dem sålt en upplåst telefon till han?

Vet han inte var han har köpt telefonen?

Tele2 och Telia delar 3G-nt vilket du skulle veta om du sökt innan du postade.

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-04-11 13:11

Han har köpt den av Tele2.

Det var det som var den stora frågan hur det går till för dem får väll inte sälja iphone än?

Frågan angående växlingen mellan operatörerna var mer en bifråga.

Ursprungligen av Kajan:

Han har köpt den av Tele2.

Det var det som var den stora frågan hur det går till för dem får väll inte sälja iphone än?

Frågan angående växlingen mellan operatörerna var mer en bifråga.

Nej, Tele2 säljer in iPhone så han har inte köpt den av dem.

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-04-11 23:01
Ursprungligen av theplague:

Nej, Tele2 säljer in iPhone så han har inte köpt den av dem.

Jo han har köpt den på Tele2... så dem har ju tydligen sålt den utan "tillstånd" sen vad det är dem har sålt är ju en annan femma... det e kanske tillåtet för dem att sälja en upplåst telefon som är importerade. Dem reglerna har jag ingen aning om...

Men då är detta tydligen något Tele2 har fixat "under bordet" som man säger...

Han kan ha köpt den av Datametrix som är ett dotterbolag till Tele2. De säljer importerade olåsta iPhones till företag.

Tele 2 har ju tydligen sålt telefoner dom importerat själva från Norge till vissa företagskunder..

När jag fick höra detta så mailade jag dom och frågade men det var locket på och näää det gör vi inte..

Var en artikel på macworld om detta för några veckor sedan..

Det var alltså inte Datametrix?

• Medlem
  • Malmö
  • 2009-04-12 23:43

Jag har aldrig hört talas om det bolaget och det var inget han sa någonting om heller för den delen. Han sa bara att han hade pratat med Tele2.

Men jag ska fråga han närmare om det.

Men rent principiellt så gör väll även Datametrix ett fel då eller?

Gråimport är väl en... gråzon? Så länge inte Apple börjar käbbla emot är det väl inte "olagligt"...

• Medlem
  • Enköping
  • 2010-02-18 23:56

Här kan du köpa Iphone i Sverige helt oberoende operatör!

Hej
Jag letade som en galning efter att köpa Iphone i Sverige som inte var låst.
Kollade med Tele2, eftersom jag har deras företagsabonnemang, men fick svaret att de inte sålde!?!?! Blir i detta läge besviken på Tele2, när det visar sig att de säljer fast lite så där i "skymundan".
Hur som helst hittade jag en butik i Uppsala som säljer Iphones för fullt.
Jag köpte där en Iphone 32 GB senaste version med 1 års garanti. Prislappen var om jag minns rätt närmare 10500 ink moms.
Hur som helst fungerar den alldeles utomordentligt trots vissa Telia och Telenor-försäljares varning om att det blir fel när telefonen uppdateras. Som vanligt vill de ju inte ha någon konkurrens så det gäller ju för dem att hitta på massa nackdelar om du skulle köpa den obunden eller från ex. Italien.
Butiken, som verkar helt seriös sticker inte under stol med att de köper telefonerna från Italien.
Här är deras hemsida SJOP Telekom AB

• Medlem
  • 2010-02-19 23:04
Ursprungligen av Beason:

Butiken, som verkar helt seriös sticker inte under stol med att de köper telefonerna från Italien.

Haha, ja visst verkar de seriösa...

• Medlem
  • Skövde
  • 2010-02-20 17:31
Ursprungligen av Beason:

Hej
Kollade med Tele2, eftersom jag har deras företagsabonnemang, men fick svaret att de inte sålde!?!?! Blir i detta läge besviken på Tele2, när det visar sig att de säljer fast lite så där i "skymundan".
Jag köpte där en Iphone 32 GB senaste version med 1 års garanti. Prislappen var om jag minns rätt närmare 10500 ink moms.
Hur som helst fungerar den alldeles utomordentligt trots vissa Telia och Telenor-försäljares varning om att det blir fel när telefonen uppdateras. Som vanligt vill de ju inte ha någon konkurrens så det gäller ju för dem att hitta på massa nackdelar om du skulle köpa den obunden eller från ex. Italien.

Fail-reklam

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-20 19:19
Ursprungligen av Beason:

Hej

Du kan ju köpa en hos Tre för 7300 ungefär, och få den upplåst direkt för 350 kr...

• Medlem
  • Huddinge
  • 2010-02-19 10:40

10500:- ? Hyfsat dyrt måste jag säga.

Reklam?

Ha! Snygg grafik på flaggorna.

Mitt råd: köp en riktig svensk telefon. Det är väl värt det i längden. Då vet man att man har rätt grejer, och framför allt garanti.

Hos telia får du en 32-giggare för 4600 med rätt abbonemang.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-21 11:05
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Hos telia får du en 32-giggare för 4600 med rätt abbonemang.

Jo, men nu ville han ha en olåst telefon med Tele2, inget abonnemang/låst telefon hos Telia

• Medlem
  • Enköping
  • 2010-02-21 05:36

Jag kollade med min kamrat om priset vi fick ge och det var ca 8000 ink moms. Jag hade missuppfattat.
Ber om ursäkt för den felaktiga informationen.
Jag är en vanlig Iphone-köpare och har alltså inga "barn" ihop med den angivna butiken.
Marcus Hedenström nämner att det går att köpa för 4600. jag tror, utan att veta, att i slutänden så får du nog betala telefonen vad den kostar i alla fall. Jag lever i alla fall i tron att ingen skänker bort något i denna bransch. De operatören prutar på telefonen tar han snabbt igen på abonnemanget.
När det gäller garantin på min Iphone så är den 1 år. Varken bättre eller sämre.

För övrigt var min enda avsikt att dela med mig informationen om att jag faktiskt hittade en butik där jag kunde köpa en olåst telefon i Sverige vilket jag inte kunde finna någon annan stans vid den tidpunkt då jag köpte (dec-09.)
Lämnar härmed denna diskussion och kommer i fortsättningen ägna min tid åt min fantastiskt trevliga Iphone i stället.

iPhone täcks inte av Apples världsgaranti. Alltså har en italiensk iPhone självklart ett års garanti, men bara i Italien (!).

Om jag räknar samman allt jag betalar i fasta avgifter för min iPhone över 2 års bindningstid kommer jag upp i strax över 10 000. Inklusive abonnemang och i praktiken all datatrafik jag behöver.

Men det är klart, om det är viktigt för dig att din iPhone är olåst så får du väl betala för det.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

iPhone täcks inte av Apples världsgaranti. Alltså har en italiensk iPhone självklart ett års garanti, men bara i Italien (!).

Om jag räknar samman allt jag betalar i fasta avgifter för min iPhone över 2 års bindningstid kommer jag upp i strax över 10 000. Inklusive abonnemang och i praktiken all datatrafik jag behöver.

Men det är klart, om det är viktigt för dig att din iPhone är olåst så får du väl betala för det.

Well, det är en svensk butik som säljer produkten. Erbjuder de ingen garanti har du fortfarande fin-fina rättigheter enligt konsumentköplagen, men det mest troliga är att de faktiskt erbjuder garanti. Och då är det butiken som ska stå för den.

Jag har läst på ett annat forum så enligt en där så säljer faktiskt tele2 iPhone..fast bara om man beställer via telefon.

Det går att beställa en för Tele2 via Cyberphoto -
mobiltelefon Apple iPhone 3GS 16GB svart

1
Bevaka tråden